بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

صَفوان بن جمال، یکى از شیفتگان و ره‎یافتگان حقیقى کوى ولایت به شمار می‌رفت. کسى که توانست راه حق را از باطل تمیز دهد و در سبیل هدایت قرار گیرد. پیرامون صفوان، داستان مشهور و آموزنده‎اى روایت شده، و در آن درجه والاى پیروى و تبعیت او نسبت به ارشادات اهل بیت بیان شده است.

صفوان داراى شترهایی بوده و از راه اجاره آنان، مخارج خود را برآورده می‎ساخته. در یکی از سال‌ها، هنگامى که زمان آماده سازى و حرکت کاروان‎هاى سفر حج فرا رسید، افرادى از طرف دستگاه هارون الرشید نزد او آمدند و شتران او را براى سفر حج اجاره کردند. پس از آن ماجرا، روزی صفوان خدمت حضرت موسى بن جعفر(علیه السلام) رسید و در آن ملاقات حضرت به او فرمود:

-اى صفوان! همه چیز تو نیکو و زیبا است، به غیر از یک چیز. و آن کرایه دادن شتر است به این مرد (هارون الرشید).

- صفوان گفت: اما من شتران را براى سفر معصیت و لهو و لعب کرایه نداده‌‏ام! لکن براى سفر حج کرایه داده‎ام. ضمن این که خودم هم در جریان این کار حضور ندارم و کار دست غلامانم قرار دارد.

- حضرت به او فرمودند: آیا تو نمی‏‎خواهى که از آنان کرایه‎اى دریافت نمایی؟

- گفت: چرا؟!

- حضرت فرمود: آیا دوست ندارى که ایشان باقى بمانند و کرایه تو را بپردازند؟

- گفت: آری!

- حضرت فرمود: کسى که بقاى آنان را دوست داشته باشد، پس او از آنان است. و کسى که از آنان باشد، با آنان وارد آتش می‎شود.

صفوان پس از این هشدار و ارشاد حضرت کاظم متوجه اشتباه خود شد و بلافاصله تمام شتران خود را فروخت. پس از این اقدام او، هارون الرشید که به حقیقت ماجرا پی برده بود، بسیار خشمگین شد و او را مورد تهدید و شماتت قرار داد.

(منبع)


دیشب مطلبی خواندم از سایت Business Insider با این عنوان که «رهبران ایران غرب را لعنت می‌کنند و فرزندان خود را برای تحصیل و کار به غرب میفرستند». در این مطلب دشمن ما را مسخره کرده است! البته او خودش خوب میداند که رهبران ایران آنهایی که اسم برد نیستند و در عنوان مطلبش مغلطه کرده است. اصلاً در این نظام چه کسی «مرگ بر امریکا» می‌گوید؟ آیا شما تا به حال از دولت تدبیر و امید «مرگ بر امریکا» شنیده‌اید؟ حتّی بصورت تلویحی؟ آیا اینها به دشمن لعنت میفرستند؟ آیا آنها امریکا را به دشمنی قبول دارند یا اینکه غرب را جامعه بین الملل میدانند؟ عالی‌جناب این دوستان که رسماً میگوید امام هم با «مرگ بر امریکا» مخالف بود! این مملکت یک سیّد دیگری است که او رهبر ایران است و مرگ بر امریکا میگوید. او هم 4تا پسر دارد که همه‌شان هم مثل خودش هستند. در این مملکت عدّه‌ای هستند که مرگ بر امریکا میگویند و عدّه‌ی دیگری هم هستند که کاسه‌ی گدایی خود و فرزندانشان را سمت غرب دراز می‌کنند. البتّه هر دو دسته هم در مسئولیتهای کلان حضور دارند امّا با یکدیگر متفاوتند. این است که دشمن مغلطه کرده است و البته از اینهمه تفاوت، عمق نظام مردم‌پایه‌ی ایران مشخّص می‌شود. 

در این مملکت کسانی هستند که به امریکا «امیدوار»ند! هم خودشان به  آغوش طاغوت رفته‌اند و از دستش نان خورده‌اند هم فرزندانشان را به طاغوت دلخوش کرده‌اند. نمیخواهم وارد این فضا بشوم که برای کسب علم بوده است یا خیر؟ اصلاً آیا آن چیز که کسب کرده اند علم بوده است یا خیر؟ مخصوصا در حیطه‌ی علوم انسانی. دوباره الآن در نظرات خواهم خواند که کسب علم است و فلان. وارد این فضا نمیشوم. امّا آنهایی که از دست امریکا نان خورده‌اند چه؟ آنهایی که آنجا کار میکنند؟ داستان را که دیدید؟ صفوان فقط یک بار قرض داده بود! فقط یکی دو ماهی را منتظر زنده ماندن هارون بود! همین! باقی عمرش را به آنها لعنت میفرستاد! خطاب امام را هم که دیدید؟ بسیار واضح به او گفت در آتش جهنمی! باید استغفار کنی! او هم به کفّاره گناهش شترانش را فروخت و توبه کرد! توبه! میفهمی؟ توبه کرد!

آنهایی که از دولت امریکا و انگلیس امرار معاش کرده‌اند، آنها برای همان مقدار پول آیا در دلشان نبوده که این دولتها بمانند تا من هم به نانم برسم؟ همین نان خوردنشان باعث علاقه‌شان به آنها و آنجا نشده است؟ نان خوردن از دولتی که نه تنها کافر حربی است بلکه اساساً غصبی است! امریکا که زمین کلّ مملکتش غصبی است و غرب هم با استعمار فراگیر خود همه ثروت باد آورده امروزش ناشی از غصب است. در اجلاس آکرا در سال 1990 برآورد شد که غرامتی که امریکا و اروپا تنها باید بابت به برده گرفتن افریقایی ها به افریقا بپردازند 777 هزار میلیارد دلار است. برای تقریب این عدد به ذهن مناسب است بدانید که تولید ناخالص جهانی (GWP) در سال 2013، یعنی تمام تولیدات سال 2013 در کلّ جهان روی هم معادل 74 هزار میلیارد دلار امریکا بوده است. یعنی مبلغ تولیدات کلّ جهان طی 10 سال را باید جمع کرد و فقط به خاطر برده‌داری به افریقا داد. غرامت بابت منابع طبیعی و دیگر موارد افریقا هیچ. غرامت کلّ کره زمین هم هیچ! 

سیخ آخر را هم به خودمان بزنم نه به «سران!»؛ به خودمان، ما «تهان!». ای بنده‌ای که عاشق تولیدات امریکایی هستی! (خودم را عرض میکنم!) همین عشقت کافی است برای اینکه بقای امریکا را بخواهی. موضوعت عوض شده، اصل‌ات یکی است! صفوان پولش را از طاغوت میخواست تو تلکنولوژی و هوس‌ات را از او میخواهی. چه فرقی میکند؟ میخواهی او باشد که به تو نفع برسد. تو هم مثل او. تو که اصلاً پول میدهی به او. جیبش را پر میکنی. این که دیگر بدتر!


حکم کلّی و شرعی وجود دارد که نباید به ظالم کمک کرد. قطعاً کار کردن در امریکا، پرداخت مالیات به آن دولت و مشابه آن در افزایش تولید و ثروت این کشور غاصب مؤثر است و این را هر عقل سالمی درک میکند. لکن ممکن است مورد استثنائی باشد که برای امر والاتری این مسئله وجوب پیدا کند. با استفتائی که از دفتر مقام معظم رهبری (مرجع تقلید بنده) داشتم نظر ایشان را در مورد حلال بودن گرفتن حقوق از این دولت جویا شدم که نظر فقهی ایشان به این ترتیب است:

- حقوقی که کسی از دولت امریکا دریافت میکند و از آن طریق امرار معاش میکند، حلال است؟
- اگر در قبال کار مشروع باشد، اشکال ندارد.

با این وجود نباید خودمان را گول بزنیم. خدا را هم نمیتوانیم گول بزنیم، مادامی که دلیل موجّهی برای کمک به این ظالمان نداریم. در این موارد نفع رساندن ما به ظلم قطعی و نقد است امّا نفعی که در آینده برای خود و جبهه حق خواهد داشت احتمالی و نسیه است؛ نمیشود بی گدار به آب زد!

نظر شما چیست؟

تا کنون ۱۱ نظر ثبت شده است
کاش بتوان جامعه ای داشت که بتوان در آن به طور عمده و گسترده در چنین سطحی از دغدغه ها صحبت کرد....

:)
  • محمد حسین متالهی اردکانی
  • استفتا جالب بود

    نمیگه مشروط به اینکه در آینده بخواهی ضربه بزنی حلال است

    ظاهر حکم اینه که اگر یک نفر ایرانی بره آمریکا خیلی عادی کارکنه و پول دربیاره مثل ملت آمریکا گذران عمر کنه هیچ اشکالی نداره

    حکم مالیات دادن رو هم بپرسی خوبه

    سلام
    اون رو هم پرسیدم. منتظر جوابم
    لکن در نهایت حضرت آقا مرجع بسیاری از افرادی هستند که در حال حاضر امریکا هستند و مورد موضوع هستند. اگر سخت بگیرند زندگی آنها احتمالا از هم میپاشد! شاید دفتر هم فکر کرده من هم که سوال پرسیدم یکی از آنهایی هستم که زندگی ام در گرو جواب دادن آنهاست!
  • arak nik arak nik
  •  

    باسلام

    باتشکر از وبلاگ خوبتون از وبلاگ به خوبی استفاده کردم

    لطفآ خواهش میکنم فروشگاه اراک نیک  را به آدرس  www.araknik.ir   درقسمت پیوند های  وبلاگتون  لینک کنید . موفق باشید                 

  • صوفی سرخوش!
  • پست شما را خواندم و مطمئنم که از روی اخلاص و خیر‌خواهی نوشته شده است. اما از آن‌جایی که بحث‌های این چنینی احتیاج به تخصص لازم را دارد (البته خود من هم با مراجعه به یکی از متخصصینی که متعهد به مذهب و پایبند به اصول انقلاب و طرفدار نظام می‌باشد نقد‌هایی را که به پست شما داشتم را با مشورت ایشان اصلاح کردم) لذا از شما درخواست می‌کنم قبل از نوشتن هر گونه تحلیل و تفسیر در سطح سیاست‌های کلان از این قبیل با مراجعه به اهل فن اشکلات احتمالی تحلیل را برطرف بنمایید.

    شما تفاوت بین مطالب شخصی و اجتماعی را تفکیک نکرده‌اید. توضیح این‌که: روایتی که از امام باقر (ع) نوشته‌اید بحثی کاملا شخصی و مربوط به خواست‌های یک نفر می‌باشد که امام(ع) به ایشان تذکر می‌دهد تا آرزوی بقای دولت نفاق (هارون) را به خاطر منابع شخصی نکند. اما این بحث را تسری داده‌اید به دولت جمهوری اسلامی ایران (تدبیر و امید) لذا این مقایسه، مقایسه صحیحی نیست. چون صفوان بقای دولت نفاق را برای منابع شخصی می‌خواست در صورتی که تلاش دولت‌مردان و سیاست‌مردان مملکت جمهوری اسلامی یا هر دولت و کشور دیگر برای فراهم نمودن بقای جمهوری اسلامی ایران است که اصلا منافع شخصی در آن متصور نیست و صد البته می‌دانید که هم‌چنان که آرزوی بقای دولت نفاق و کفر گناه می‌باشد، آرزوی بقای دولت اسلامی حتی اگر مصلحت در مذاکره و صلح با کفار باشد بسیار ارزشمند و گاهی اوقات به خاطر دفع خطر محتمل برای دولت جمهوری اسلامی واجب است. کما این‌که خود پیامبر(ص) با ابوسفیان معاهده‌ی‌ صلح منعقد کرد و هم‌چنین حضرت علی(ع) و دیگر ائمه اطهار به خاطر بقای جامعه اسلامی در مقابل بسیاری از اقدامات غیر اسلامی و حتی غیر انسانی حکام غاصب هیچ‌گونه اقدامی نکرده و سکوت کرده‌اند. اما در خصوص بحث تحصیل فرزندان ایران، چه فرزندان مسئولین و یا دیگر مردم باید بگویم که اصل در دین مبین اسلام و هم‌چنین قانون جمهوری اسلام بر برائت است. طبق توصیه‌های پیامبر(ص) فراگیری علم بسیار با اهمیت است حتی اگر لازم باشد آن را از منافقان هم باید فراگرفت. اقتصاد و حقوق کشورمان که با علوم روز می‌چرخد  هر دوی این علوم از غرب گرفته شده است و طبق استنتاج شما کسانی که رفته‌اند و این علوم را فرا گرفته‌اند و آرزوی سلامتی اساتید غربی را برای تکمیل تحصیلاتشان کرده‌اند موجب بقای آنان شده و همگی اهل جهنم هستند در حالی که همین علوم در راستای رفع مشکلات مسلمانان این کشور بسیار لازم و ضروری است. پس این‌که به خاطر تعصبات مذهبی و احساسات شورانگیز مذهبی خودمان که در جای خود بسیار ارزشمند می‌باشند زود قضاوت کنیم و برادران مومن و مسلمان خود را محکوم نماییم درست نیست. باید توجه نمود که تحلیل و تفسیر در سطح مملکت احتیاج به علم جامع و کامل دارد.

    نهایتا به نظرم اشتباه استنتاج شما نشات گرفته از:

    1-    عدم تفکیک مسئولیت افراد جامعه در قبال خود و جامعه است.

    2-    قضاوت زود هنگام با در نظر نگرفتن اصل برائت

    3-    اهمیت فراگیری علم از نظر اسلام از هر کس

    4-    عدم دقت به این موضوع که متاسفانه گردش امور حیاتی کشور خودمان با همان علوم انسانی است که از غرب آمده است و این موضوع غیر قابل انکار می‌باشد.


    سلام
    ممنون از وقتی که گذاشتید. تنها دو نکته
    بنده در این متن ابداً با مذاکره کار نداشتم. نمیدانیم چطور به صلح حدیبیه و دیگر موارد رسیدید.
    در مورد علم هم در متن گفتم که نمیخواهم وارد این فضا بشوم. بلکه موضوع اصلی مطرح شده «نان خوردن» از دست غرب بود. که مربوط به داستان صفوان هم میشود. پیشاپیش نظراتی مثل شما را هم پیش بینی کرده بودم که بگویند چقدر علم خوب است.

    در نهایت بنده قصد بحث و توجیه ندارم. شما میمانید و این مطلب. هرچه برداشت کردید دست خودتان را میگیرد.
    سلام،
    یه سؤال به دنبال اون استفتاء و بحث‌های پیرامونش:
    آیا اصل کار کردن برای دولت آمریکا -کلاً- مصداق کار نامشروع نیست؟

    سلام
    به نظرم پاسخ حضرت آقا در بطنش داره میگه شرعیه. خوشحال میشم اگر اینطور نباشه!
    سلام دوستم
    خسته نباشین
    خوشحال میشم از وبم دیدن کنین و نظرتونو راجبش بیان کنین

    shereirani.blog.ir
  • عباس جلالی نسب
  • سلام ‏، این اولین باره که به وبلاگتون سر می‌زنم باید بگم خیلی جالبه، مطالبی توپی دارین، به ما هم سر بزنین هر چند به این خوبی نسیتیم

  • فیس آپ نداری ؟
  • سلام.اکانت فیس آپ نداری ؟

    به سایت فیس آپ برید و خیلی راحت و سریع فیس آپ خودتون رو بسازید...

    یک فرصت تکرار نشدنی برای شما که فیس آپتون رو با دامنه دلخواه داشته باشید

    این فرصت تکرار نخواهد شد...

    www.Faceup.ir

  • مm نصراصفهانی
  • از ابتدای حیات بشر مسئله ی پوشش به عنوان یک نیاز طبیعی برای او مطرح بود. به عنوان راهی برای محافظت از خود در برابر تغییرات جوی و به این دلیل هم غالبا نحوه ی پوشش افراد و اقوام با توجه به منطقه ی جغرافیایی آنها متفاوت بوده است. به عنوان مثال پوشانده اغلب نقاط بدن در مناطق بسیار سرد سیر و یا پوشش هایی  اندک در مناطق آفریقایی و یا در مقابل این دو پوشش مردمان اروپا در مناطق معتدل که وابستگی زیادی به حرارت یا برودت دما نداشته است و جز آنها.

    در این بین در مناطق کویری پوشش افراد باید طوری انتخاب می شد که علی رغم نازک بودن اغلب نقاط بدن را در مقابل حرارت شدید آفتاب محافظت کند. به ویژه معمولا در این مناطق انسان ها اعم از زن و مرد از پوشش بر روی سر و گردن هم استفاده میکنند تا پوست بدن در این نواحی هم از تابش آفتاب آسیب نبیند.

    اما در جوامع گرمسیر به ویژه مسئله ی دیگری هم در نحوه ی پوشش افراد مطرح بوده است و آن مسئله ی سلامت اخلاقی اجتماع است و از آنجا که بطور معمول مردم هنگامیکه در تعارضی میان طبیعت و اخلاق قرار بگیرند بنا به منافع اجتماعی و یا فطرت خود مایل به برگزیدن اخلاق بر طبیعت هستند معمولا در مناطق بسیار گرم نظیر نواحی آفریقایی زنان از پوشش نسبی بیشتر نسبت به مردان استفاده می کرده اند. علاوه بر روحیه ی اخلاقی انسان ها میتوان از عوامل چون حیا و عفت بیشتر زنان نسبت به مردان یاد کرد . همچنین میتوان به جذابیت های جنسی زنانه که قدرت تحریک کنندگی بیشتری، نسبت به جذابیت های جنسی مردانه دارند اشاره کرد.

    هر جامعه ای برای بقا و ثبات خود و همچنین کاهش عوامل محرک در اجتماع ، مرزهای اخلاقی برای افراد خود معین میکند که معیارهای «عفت» در جامعه را تشکیل میدهند و در هر جامعه بصورت عرفی تعیین یافته است. معمولا اعمالی که خلاف این عفت ِ عرفی انجام شوند بی عفتی قلمداد شده و موجب اختلال در نظم اجتماعی خواهند شد.

    ماجرای حجاب در اسلام

    در ایتدا اشاره کنم که طبیعتا اسلام در یک منطقه ی خاص جغرافیایی ظهور کرده است و لباس مردمان این ناحیه هم متناسب با شرایط آب و هوایی آن نواحی بوده است . پیش از ظهور اسلام لباس زنان و مردان عرب تفاوتی باهم نداشته است و شامل دشداشه های بلند و پارچه ای بر روی سر بوده است که آنرا به پشت شانه ها می انداخته اند. پس از اسلام هم این رویه کماکان ادامه داشت اگرچه نسبت به زنان زیبا رو سختگیری هایی وجود داشت.  تا اینکه در بروز حوادثی در مدینه باعث اعمال محدودیت هایی در حجاب شد. از زنان خواسته شد
    جلباب ها – پارچه هایی که بر سر می انداحته و پشت شانه هایشان رها می کرده اند- به خود نزدیک تر کنند بطوریکه روی گردن و سینه را بپوشاند.

    در واقع اسلام دو راهکار برای جلوگیری از فساد در اجتماع پیش بینی کرد. اول کف نفس و خوشتنداری که هم برای زنان و هم برای مردان توصیه شده بود. و تمهید دوم – که با توجه به عدم توانایی همه ی افراد برای خوشتنداری اندیشیده شده بود- جلوگیری از عوامل شکلگیری بد اخلاقی در اجتماع بود.

    در همین راستا و بخاطر جذابیت زنان برای مردان، زود تسلیم شدن مردان در برابر هواهای نفسانی و همچنین جلوگیری از مزاحمت ، قرار بر این شد تا نشانه ای برای تفکیک زنان عفیف و آزاد از سایر زنان وضع شود که آن در واقع عمین نزدیک کردن جلباب ها در پوشش است.

    اما بطور کلی در آیات قرآن و دستورات اسلام هر رفتاری که موجب بروز جنسیت بشود منع شده است. حرف زدنی که در آن جنسیت زنان بروز یاید و یا لباسهایی که در آنها بر زنانگی و خصوصیات زنانه تاکید شده باشد و یا حتی حرکات و اطوارهایی که بروز جنسیت باشند برای زنان مسلمان منع شده اند.


    labkhaaand.blog.ir
    لبخند
    لبخند را با دوستانتان به اشتراک بگذارید
  • ...:: زرافه ::...
  • سلام.
    جالب بود موضوع صفوان.
    حالا از این منظر که یه نفر تو آمریکا باشه زندگیش و داشته باشه اونجا کار کنه و پول دربیاره نگاه نکنیم. پیچیده میشه قضیه. به همین استفتا کفایت بکنیم و وارد جزییات نشیم!
    از منظر دیگه ای نگاه کنیم و اون هم این حجم از استفاده ی محصولات آمریکایی است. نمونه دم دستی اش هم همین اپل. یک جایی شنیدم که مربی والیبال آمریکا گفته تو آمریکا اندازه ایران آیفون ندیدم! خب مسلما اون فقط بالاشهر رو دیده. اما چرا باید تو بالاشهر هم اینقدر آیفون باشه؟ 
    از این منظر نگاه کنیم. از این منظر که با این اقتصاد تحت فشار و داغون جزو بهترین کمک کنندگان به اقتصاد یک شرکت آمریکایی هستیم...!

    سلام برادر
    جانا سخن از زبان ما میگویی!
    جالبه که خود اپل ایرانو تحریم کرده! اصاً یه وضعی! هم خفت و خاریش رو گذاشته بر گرده ایرانیا هم بازار ایران رو از دست نداده و داره از فروش محصولاتش سود میبره!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی