بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

لختی درنگ در پدیده‌ی سلفی

متفرقه
دوشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۵، ۱۱:۴۴ ب.ظ

علاقه به خودنمایی با سلفی گرفتن بیش از هر زمانی در بین ما انسانها رواج یافته است. امروز به هر تفریحگاه و یا مکان تاریخی که میروید مردمی را میبینید که در حال سلفی گرفتن هستند. در هر دستی میتوانید مونوپاد ببینید و به راحتی از هر مکانی آنرا تهیه کنید.

در این ویدئو با ابزاری جدید برای سلفی گرفتن آشنا میشوید. به نظر میرسد در آینده باید شاهد پرواز انواع این پرندگان سلفی انداز در انواع مکانها باشیم.

اما بگذارید یک تحلیل هزینه فایده سر انگشتی کنیم.

منافع و ذی نفعان:

1- اوّل از همه اینستاگرام! و البته برنامه‌های مشابه آن و حتی نمونه‌های دست چندمی ایرانی آن یعنی لنزور و کلوب و الخ.

2- شرکتهای سازنده گوشیهای هوشمند. و رقابت در گوشیهایی که سلفی بهتری میگیرند یا در سلفی گرفتن خوش‌دست ترند!

3-  شرکتهای تولید کننده لوازم جانبی گوشیها مانند مونوپاد و سه پایه و امثالهم. دو روز پیش در دیجیکالا انواع این قسم ابزارها را نگاهی انداختم و به لنزهای محیرالعقولی برخوردم که مخصوص سلفی گرفتن بودند و تصاویر وایدتری تهیه میکردند. آن هم تنها با قیمت 20 هزارتومان.

4- نفس!
و پرستندگان آن
و لذت برندگان از چهره‌های بزک کرده و خوش رنگ و لعاب.

5-جوانان زیباروی و جویای نام!

6- سرویسهای اطلاعاتی!

7- و ...

اما در این میان چه چیزی را هزینه میکنیم؟ وقت، حیا، عفت، خلوت، دین و حتی نشاط و الخ. میپرسید نشاط؟ بله. این نوروز اولین باری بود که به هر مکان تفریحی و تاریخی که رفتم، مردم را غرق در سلفی گرفتن یافتم. یعنی اینها از آن جا لذت نمیبرند. اصلا برای اینها دنیای واقعی تنها وسیله‌ای است برای دستیابی به اهداف پوچشان در دنیای مجازی! حقیقت وسیله‌ای برای باطل!

در کنار همه اینها البته قطعا سلفی‌های دسته جمعی و مواردی که آدم برای به یاد ماندن خاطره ثبت میکند را مذمت نمیکنم. اینها #منطقی است! منظورم کسانی است که پروفایلشان پر است از عکسهای سلفی در انواع مکانهای ممکن و حالات ناممکن!


قطعا هزینه‌ها و منافع بیشتری از آنچه من نوشتم وجود دارد، فتأمّل!

و آیا خدایی، بینی و بین الهی، اینکه یک نفر اکانتش پر است از انواع سلفی‌ها؛ چیزی جز خودپسندی را القا میکند؟ چیزی جز علاقه به خودنمایی؟

آیا واقعاً انتشار انواع سلفی‌ها فایده‌ای هم دارد؟

اگر اشتباه می‌اندیشم، مرا آگاه کنید.

نظر شما چیست؟

تا کنون ۸ نظر ثبت شده است
سلام علیکم
سال نو بر شما مبارک.
قبلا دو سه مطلب در این باره نوشته بودم
تمایل داشتید مطالعه کنید.
عکاسی سلفی و بتی که انسان ها در لحظه از خودشان میسازند
پدیده ای به نام اینستاگرام
انسان مجازی اومانیست


سلام و ممنون از لطفتون
انشالله حتما مطالعه خواهم کرد :)
خخخخ 😂😂😂
  • محمد حسین مرادی
  • سلام
    با این مورد آخر که گفتید نشاط از بین می رود موافقم. دیروز داشتم از پل هوایی رد می شدم یک نفر به دوستانش میگفت: راستی بچه ها اینجا سلفی نگرفتیم ها !!! می شد فهمید که جایی نبوده که سلفی نگرفته باشه جز پل هوایی :)
    خلاصه مثل این که اون بشری که ازش انتظار میره در حالت ایستاده و نشسته و به پهلو در خلق آسمان و زمین فکر کنه مثل این که الان در همه این حالات داره به سلفی یا تلگرامش فکر میکنه

    سلام
    ممنون از لطفت. واقعا اوضاع ترسناکی است!
    انسانها شبیه زامبیهای سلفی‌انداز شده‌اند!
    البته به نظرم این تحلیل مختص سلفی نیست و عکس گرفتن به صورت عام رو شامل میشه...کلا عکس گرفتن یعنی چی؟ بشین تماشا کن و بو دیگه! ولی خدایی سلفی گند قضیه رو در آورد!

    سلام
    عکاسی بالاخره هنری است. مثل نقاشی. انواع عکاسی داریم. اینهمه عکس زیبا از طبیعت و مکانها و حتی انسانها. عکسهایی که برای بک گراند کامپیوتر و گوشی، دیوار خانه و ... آدم میگذارد و روحش شاد میشود. عکسها لحظاتی هستند برای ثبت در تاریخ.
    اما برخی فکر میکنند عکس گرفتن یعنی فقط از خودشون عکس گرفتن! اینها مسئله رو مبتذل کردن.
  • محمدحسین خانی
  • سلام

    «و آیا خدایی، بینی و بین الهی، اینکه یک نفر اکانتش پر است از انواع سلفی‌ها؛ چیزی جز خودپسندی را القا میکند؟ چیزی جز علاقه به خودنمایی؟»


    شاید این گزاره عام باشد، اما حتما استثنا هم دارد. هستند از دوستان کسانی که دائم دست به سلفی و تنظیم به عنوان عکس پروفایل هستند، ولی حداقل ظاهرشان و آنقدری که من در عالم رفاقت از دلشان خبر دارم که کم هم نیست، اهل خودپسندی نیستند. علاقه به خودنمایی هم ندارند. مگر این که از آن حرف‌ها بزنیم که هر نوع نشان دادن خودی، متضمن نوعی خودنمایی است!


    سلام
    من حالت افراطی رو عرض کردم. گفتم که. من خودمم گاها یک جایی سلفی میگیرم. الان هم عکس اکانت تلگرامم سلفیه! ولیکن پروفایل اینستاگرامم پر از انواع سلفی‌ها نیست. منظورم اون آدمهایی است که توی اینستاگرام و شبکه‌های مشابه مدام سلفی میگذارند.
    سلام و خدا قوت
    مطلب شما در سایت حرف تو متشر شد
    http://harfeto.ir/News/10542.html
    از تکنولوژیش خوشم اومد ولی از سلفی نه
  • پایگاه خبری تحلیلی مازندرانه
  • با سلام

    مطلب شما درپایگاه خبری تحیلی مازندرانه منتشر گردید

    http://mazandarane.ir/15862/%D9%84%D8%AE%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%DB%8C-%D8%B3%D9%84%D9%81%DB%8C/

    مطالب خود را برای ما ارسال کنید

    و با درج پیوند و لوگو در وبلاگ خود یاری نمایید

    موفق و پیروز باشید .

    http://www.mazandarane.ir  

      info@mazandarane.ir  

    mazandarane1@gmail.com

    یا علی

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی