بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

خداکشی

هنر درباره‌ی شریعت
چهارشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۰۳:۱۹ ب.ظ
خطر لو دادن بخشی از سریال westworld

نیچه گفت خدا مرده است امّا ما نمیتوانیم نیچه را نفی نکنیم از آن رو که همچنان دست دخالت خدا را در زندگی خود احساس میکنیم. همچنان که انسان نمیتواند دست خدا را نادیده بگیرد، قصد کرده است دست او را از دنیا کوتاه کنند! اتفاق جدیدی نیست که انسان به فکر کشتن خدا افتاده است. در دوران باستان هم خدایان کشته میشدند یا همدیگر را میکشتند. کشتنِ خدا، خود دلایل متنوعی دارد. از رویکردهای شیطان‌پرستی تا چیزی که ما در «جهانِ غرب» میبینیم. سریال west world در بین دنیایی از حرفهای هیجان‌انگیز علمی و شبه علمی که داشت؛ نمادین، گفته یا ناگفته، در لفافه به خداکشی ختم شد. خلاصه‌ی «جهان غرب» آن است که بازیگران (میزبانان) بازی این پارکِ بزرگ (که همان جهانِ هستی خودمان است!)، همین خود ما انسانها هستیم که در درد و مشقت تکرارشونده‌ی هر روزه قرار داریم تا خدایان جهانِ غرب، این موجودات سازنده و برتر، لذت برند! و ما شاید روزی به خودآگاهی برسیم (شاید با خیانتی از جانب خود خدایان) و در آن روز خدا را، شاید خودِ زئوس را (یعنی «دکتر رابرت فورد» در فیلم) خواهیم کشت! به جرمِ خلقِ مخلوقاتی رنجیده و رنجور چون ما. و چه بسا این نقشه‌ی خود زئوس است برای کشتنِ خدایان و پایانِ جهان.

نظر شما چیست؟

تا کنون ۲ نظر ثبت شده است
  • سارا سماواتی منفرد
  • سلام
    سریال را دارم می بینم ...
    جالب بود مطلبتون ... عالی😊

    سلام. فصل اول سریال توی روبیکا هست میتونید بصورت رایگان ببینید
    سلام
    لو دادن آخر یه داستان یا فیلم، بدون هشدار به مخاطب (که خوندن یا دیدن این مطلب می‌تونه پایان داستان رو لو بده) کار زشتی است!

    سلام.
    شد دیگه. نیست که تو هم خیلی فیلم رو میبینی! البته به نوعی تبلیغش هم هست. مثل کامنت بالایی! ولی فیلم هنوز حرفهای بسیار زیادی برای گفتن داره و چه بسا خط تعلیق اصلیش هم چیز دیگری است و تازه این چیزی که گفتم آغاز فیلم است!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی