بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

گام دوم بنده

سیاست
يكشنبه, ۵ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۵۳ ق.ظ
View this post on Instagram

A post shared by Hossein Bouzarjomehri (@bandegram) on

به این نطق کوین اسپیسی در بازی Call of Duty Advanced Warfare بسیار بسیار علاقمندم. خیلی مختصر، مفید و هنرمندانه همه آنچیزی که باید درباره ذات چیزی شبیه به سرمایه‌داری-فاشیسم بگوید را گفت!

گوشه و کنار بسیار می‌شنوم که ملت و حتی نخبگان چپ و راست از عملکرد ضعیف دولت ناراضی‌اند. اما راه‌حل را در چه می‌جویند؟ پشت بند این نارضایتی میگویند: اینطور نمی‌شود، باید یک نیروی فرادستی بیاید کار را درست کند، فساد را کنترل کند چون منافع دولتمردان بسیار با یکدیگر گره خورده و همه فاسد شده‌اند. پاسخ در چیست؟ در یک نیروی قاهره سامان‌بخش فرادست؟

Huh... Give me a break!

اسپیسی به خوبی میگوید که ما زیرساختهای کافی برای دموکراسی را نداریم. ما فرهنگ و روحیه مشارکتی نداریم، سنت ما حامی دموکراسی نیست و ...


So what? Whats your alternative? Is it really an autocracy? Moving toward a dictatorship?

همین دموکراسی نیم‌بند را هم رها کنیم؟ بازگردیم به اصل خویش؟!!! بازگردیم به دوران رضاخانی؟

Hah... Give me an another break!

من راهکار را صرفا در تعمیق دموکراسی می‌بینم. در ارتقاء پاسخگویی، شفافیت، مشارکت گسترده مردم، مبارزه با فساد و حرکت بسوی دموکراسی مستقیم. تمرکز قدرت فسادزاست. مردم باید قدرت یابند و تاثیر بگذارند کما اینکه پیش از این نیز همینطور بودند. دولت هر چه بیشتر باید برای مردم و توسط مردم باشد. دولت به نقش یک پلتفرم سالم و بدون فساد برای مشارکت گسترده مردم در امور تبدیل شود تا مردم دولت را «مال» خودشان بدانند. ما در نیمه‌ی راهیم و گام دوم ما این است.

نظر شما چیست؟

تا کنون ۵ نظر ثبت شده است
  • سارا سماواتی منفرد
  • 😊

    گرچه مفتون نظریه دیکتاتوری مصلحانه هستم اما می دانم که دیگه دوره این حرفا گذشته .


    سلام. چرا مفتون آن هستید و چرا فکر میکنید دوره‌اش گذشته؟ بیایید درباره‌ش گفتگو کنیم
  • در مسیر شدن
  • کاملا موافقم

    سلام.

    من خودم دموکراسی رو قبول ندارم و اون رو برای سیستم فعلی حاکمیت مناسب نمیبینم. هیچ کجای قران و اسلام در مورد دموکراسی حرف نزده. 

    ما توی اسلام حق الله داریم. محور الله هستش نه مردم.

    اصولا با این طرز تفکر بنده اصلا سیستم جمهوری اسلامی رو قبول ندارم! قائل به حکومت اسلامی هستم.حکومتی که ولی فقیه عادل و با تقوا و بدون هوای نفس رییس دولت رو انتخاب کنه ک اون فرد در جهت اسلامی کردن جامعه و ارکان دولت قدم برداره. 

    البته من از منظر سیاسی حکومت گفتم. شما مد نظر تو مشارکت مردم توی سیاستهای کلان باشه


    سلام
    قرآن در مورد خیلی چیزها حرف نزده! اساساً قرآن کتاب فلسفه سیاسی نیست! کما اینکه کتاب علوم تجربی و ریاضی نیست. بنظرم قرآن کتاب هدایت است و خط‌مشی‌های کلی را مشخص کرده.
    این چیزی که میگی چیز خوبیه اما در زمان معصوم. در زمان کسی که عقل کل و بی‌خطاست. در زمان غیبت که چنین چیزی وجود نداره بنظرم بهترین شکل حکومت مردم‌سالاری است. مردم بهترین انتخاب را ندارند امّا حق انتخاب دارند و باید بتوانند سرنوشت خود را، خوب یا بد تعیین کنند. کما اینکه خدا هم میگوید که «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ»

    سلام

    اتفاقا نظر من برخلاف شماست‌. قران در مورد همه چیز حرف داره و حرف زده. طبق ایه " تبیانا لکل شی" . اتفاقا قران کتاب سیاست‌.  کتاب حکومت‌. کتاب هدایت و یک "لایف استایل" هستش. یک مدل چگونه زندگی کردن شخصی و اجتماعی هستش‌.  هیچ کجای قران از دموکراسی و حق مردم حرف نزده . توی سیره پیامبر هم ک نگاه کنیم حکومت مدینه رو حاکم خودشون بودند و با انتصاب مستقیم خدا. 

    در زمان معصوم و غیر معصوم نداره. طبق اون حدیث امام زمان  ک میگند در زمان غیب امام ب راویان حدیث رجوع کنید مشخص ک ولی فقیه عادل حق داره دولت اسلامی تشکیل بده. الانم همونه ولی با این تفاوت که ولی فقیه غیر مستقیم رییس دولت رو انتخاب میکنه در حالی ک ب نظر من باید مستقیم خود ایشون انتخاب کنن.

    تجربه ۴۰ ساله ما نشون داده ک مردم هیچوقت انتخاب های خوبی نداشتند و همیشه احساسی انتخاب کردند. جریان رقیب هم چون ثروت و قدرت و رسانه دستش هستش هیچوقت نمیذاره شخصی مومن و خداترس بالا بیاد. 

    برای پیاده کردن اسلام توی جامعه نیاز هستش ک اول دولت اسلامی بشه ک تا وقتی سیستم دموکراسی و انتخاب باشه با توجه به تجربه ۴۰ ساله هیچوقت اسلام توی ایران پیاده نمیشه


    سلام
    قرآن درباره‌ی دموکراسی حرف نزده، درباره‌ی دیکتاتوری حرف زده؟ طبق استدلال خود شما، کجای قرآن ولی فقیه اومده؟ اون هم که میفرمایید حدیث است. باز اینکه از این حدیث ما حکومت در بیاوریم خودش تفسیر ما از حدیث است و خود حدیث چنین تصریحی نداره. حدیث میگه هر وقت سؤال براتون پیش اومد برای پاسخش به راویان حدیث مراجعه کنید. خوب اگر مردم سؤالی نداشته باشن یا اصلا دلشون نخواد به راوی مراجعه کنند چی میشه؟ حدیث الزام نکرده که راوی حدیث حاکم شما باید باشه. اتفاقا باز هم این حدیث امر رو به مردم سپرده و گفته این کارو بکنید. اساساً دین برای چه هست؟ برای اینکه حکومت کنه؟ یا برای اینکه هدایت کنه؟ آیا میتونه اگر مردم نخواهند هدایت بشن، اونها رو هدایت کنه؟ اگر نمیتونه پس نمیتونه حکومت هم کنه تا وقتی که خود مردم بخوان که اون حکومت کنه. دین اومده مردم رو رشد بده و شما باید تلاش کنید مردم رشد کنند که خودشون این انتخاب درست رو داشته باشن نه اینکه بدون رشد دادن مردم دیکتاتورمأبانه بر آنها حکومت کنید.
    آیه‌ای هم که اشاره کردید کلی تفسیر دارد و بر اساس پژوهشی که این اساتید قرآن و حدیث داشتند، تفسیر این آیه مطابق نظر شما نیست بلکه اتفاقا بر جامعیت قرآن در حوزه هدایت و تربیت اشاره دارد نه جامعیت در همه‌ی علوم:

    حکومت از آن خداست و ولی او. اما خدا در این جهان اختیار و اجازه‌ی نافرمانی به انسان داده یعنی انسان میتونه سر باز بزنه. این به معنای این نیست که مالکیت حکومت از خدا سلب میشه بلکه مردم میتونن شیطان رو ولی خودشون انتخاب کنند. این حق انتخاب رو دارند. ولی عواقبش رو هم میبینند

    سلام. 

    توی قران نه در مورد دیکتاتوری صحبت شده و نه در مورد دموکراسی. گفتم اصولا حق الناس توی قران مطرح نیست و مردم محور نیستن بلکه حق الله مطرحه و الله محور. طبق این نظر اصولا در امر فرد، اجتماع و حاکمیت خدا و پیامبر و ائمه مقدم بر مومنان هستند طبقه ایات 
    یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنکُمْ ۖ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ و النَّبِیُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ ۖ

    ضرورت اجرای احکامِ شرع همان طور که تشکیل حکومت اسلامی را در زمان رسول اکرم (ص) ایجاب می نموده, دلیلی است بر لزوم ایجاد حکومت اسلامی و تشکیل آن در عصر حاضر. (بدیهی است ضرورت اجرای احکام, که تشکیل حکومت رسول اکرم (ص) را لازم آورده, منحصر و محدود به زمان آن حضرت نیست; و پس از رحلت رسول اکرم (ص) نیز ادامه دارد.

    اما چیزی که گفتی حسین جان من تعجب میکنم. ینی ققط برای سوال پرسیدن باید به فقها رجوع کرد؟!  حدیث رو کامل برات می ذارم که گفته در حوادث و مشکلات ب فقها رجوع کنید نه برای پرسیدن سوال!

    از جناب محمد بن عثمان عمری خواستم که نامه مرا که حاوی س…ال هایی دشوار بود به عرض امام برساند. پس, توقیعی به خط شریف مولایمان حضرت صاحب الزّمان ـ عجل اللّه تعالی فرجه ـ به دستم رسید که در آن مرقوم فرموده بودند: اما راجع به سوال هایی که پرسیدی, خدایت ارشاد کرده, ثابت قدم بدارد[تا آن جا که فرمودند ]و اما حوادث و مشکلاتی که برایتان رخ می دهد, در آن ها به راویان احادیث ما مراجعه کنید, زیرا آنان حجت من بر شما هستند و من حجّت خداوندم.

    امام خمینی (س) در (کتاب البیع) خود تصریح می نماید که: (امر ولایت و سرپرستی امت به (فقیه عادل) راجع است و اوست که شایسته رهبری مسلمانان است, چه حاکم اسلامی باید مُتّصف به (فقه) و (عدالت) باشد. پس اقامهٌ حکومت و تشکیل دولت اسلامی بر فقیهان عادل, واجب کفایی است.

    خب مردم سال ۵۷ خودشون خواستند که دین حکومت کنه. با خواست مردم حکومت دینی تشکیل شده دیگه. تا مقبولیت نباشه که حکومت تشکیل نمیشه! مثل زمان امام علی ک ایشون چندین سال خونه نشین بودند. مشروعیت داشتند ولی مقبولیت نه.

    مردم سال ۵۷ یک بار انتخاب کردند، پس دیگه حرفی باقی نمیمونه. 

    فعلا هم توی همون ساختارها خوب بودیم. هموز توی دولت اسلامی و جامعه اسلامی مشکل داریم ک تا وقتی رییس دولت رو حاکم اسلامی ب صورت مستقیم انتخاب نکنه جامعه هم اسلامی نخواهد شد ک مردم ب دین حاکمان خود هستند!

     


    سلام
    سؤال یا مشکلات یا هرچیزی. اینکه لب کلام بنده نبود. لب کلامم این بود که مردم خودشون باید رجوع کنند و این یعنی همون دموکراسی. دموکراسی به این معنا نیست که هرچیزی مردم انتخاب کنند «حق» است بلکه به این معناست که مردم «حق» انتخاب دارند. این حق رو هم خود خدا داده به مردم.
    چون مردم یکبار سال 57 انتخاب کردند دیگه حق انتخاب ندارن؟ حالا نکنه پشیمون شدن! نکنه نسل عوض شده باشه و نسل جدید مثل نسل قدیم فکر نکنه.
    اساساً مسئله‌ی بنده اینه که دین برای هدایت هست. هدایت هم باید از طرف مردم پذیرفته بشه و اگر مردم خودشون هدایت رو نخواهند هدایت نمیشن. خوب وقتی اساس دین چنین چیزی هست شما چطور بدون هدایت کردن مردم میخواهید حکومت دینی ایجاد کنید؟ حکومت دینی یعنی حکومتی که مردمش هدایت شدن و دارن در مسیر هدایت برای خودشون تصمیم میگیرن. بدون هدایت حکومت دینی معنی نداره. مدینه‌ای که مردمش هدایت رو پذیرفتن حکومت دینی شکل میگیره نه در مکه. وقتی هم مردم هدایت و تربیت شده باشند انتخاب‌هاشون درسته
    متأسفانه ما امر هدایت رو رها کردیم و به زور و حکومت بدون هدایت پرداختیم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی