بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

اینستاگرام، از آلبوم تا وبلاگ

متفرقه
سه شنبه, ۷ آبان ۱۳۹۸، ۰۱:۵۳ ب.ظ

ساختارها رفتار ما را شکل می‌دهند. یکی از این ساختارها شبکه‌های اجتماعی‌اند. هر شبکه، ساختار (فرم) خاص خود را دارد و این ساختار به طرز جالبی محتوای آنرا تحت تأثیر قرار می‌دهد. مثلا توییتر ابتدا با ایده‌ی یک شبکه اجتماعی پیامکی شکل گرفت. اکنون دیگر پیامکی در کار نیست تقریبا، همه آنلاین شده‌اند. اما ساختار کوتاه و مینیمال‌نویسی باعث شده است توییتر هویت خاص خود را پیدا کند. برای مثال فضای توییتر حداقل برای دو کارکرد سیاسی و طنازی مهیاست که به زعم بنده محصول ساختار آن است.

وبلاگها هویت و حس و حال خود را داشتند. فیس‌بوک همینطور و تلگرام نیز همینطور. اینستاگرام هم ساختار خاص خود را دارد. این ساختار فضایی برای شوآف و سلبریتی‌بازی مهیا کرده است. به نظرم اینها هر کدام یک جهان هستند و هر کس در هر کدام از این جهانها یک هویت و شخصیت بخصوص دارد یا می‌تواند داشته باشد. بنده جوری که در وبلاگم بودم با جوری که در تلگرام بودم با جوری که در اینستاگرام و توییتر بودم متفاوت بود.

اینستاگرام من یک آلبوم عکس اشتراکی بود که با افزودن قابلیت استوری، یک life logging هم داشت. اما حالا در غیاب پیشرفت سرویسهای وبلاگ فارسی و عدم تولید اپلیکیشن‌های همراه و عدم ایجاد نوعی شبکه‌ی اجتماعی، اینستاگرام بجای یک آلبوم عکس، برایمان تبدیل شده است به یک وبلاگ. هرچند بنظرم ما داریم از اینستاگرام بد استفاده میکنیم. چون اینجا متن‌محور نیست، و نوشتن در اینجا باید در حد caption باشد. من دوست دارم بنویسم، بعضی جاها با عکس و خیلی جاها بدون هیچ عکسی اما برای نوشتن در اینجا حتما باید عکسی در کار باشد و نتیجه می‌شود همین پست! متنی با یک عکس بی‌ربط از بازی بنده و #حلمای_بنده ! در صفحه بنده هم به جای آنکه «عناوین» معرف مطالب باشند تصاویر بی‌ربط معرفند.

ولی گویا فعلا چاره‌ای نیست! فیلترینگ در ایران باعث شده است اینستاگرام شبکه اجتماعی اصلی ایرانیان بشود. در شرکت @balemessenger که بودم به دوستانم می‌گفتم برای شکل‌گیری بازار در بله، مهمتر از قابلیتهای بانکداری، جمعیت و تعداد کاربر است. هرجا شلوغ باشد بی‌شک بازار شکل می‌گیرد.‌ چه مترو باشد چه تلگرام و اینستاگرام و چه راهپیمایی اربعین! بازار محلی برای تبادل است و تبادل نیاز به جمعیت دارد. ما هم که می‌خواهیم بیاندیشیم و گفتگو و تبادل نظر کنیم به نوعی بازار اندیشه می‌خواهیم و برای شکل‌گیری این بازار، لاجرم همچون اهالی مکاتب فلسفی یونان باستان، باید چهارپایه خود را وسط میدان شهر بگذاریم و بنشینیم و گپ بزنیم، نه زیر سایه‌ی درختان منطقه‌ی خوش آب و هوای خلوت بیرون شهر.

View this post on Instagram

A post shared by Hossein Bouzarjomehri (@h_bouzarjomehri) on

نظر شما چیست؟

تا کنون نظری ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی