بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

سوئد و سوسیال دموکراسی

اقتصاد سیاست
شنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۰۲:۰۲ ب.ظ

آیا سوئد سوسیالیستی است؟ چندی پیش دنیای اقتصاد آنرا افسانه خواند و دلیل پیشرفت سوئد را گردش به راست این کشور بیان کرد. اول اینکه آن گزارش سوگیریهای جدی دارد. مثلا در موضوع خدمات سلامت که مطلعم تقریبا به کلی دروغ پرداخته و سوئد هم مانند انگلستان حائز نظام سلامت ملی (NHS) است. اما در پاسخ به پرسش نخستین باید ابتدا پرسید سوسیالیسم چیست؟ سوسیالیسم(جامعه‌گرایی) چندان پیچده نیست. جامعه‌گرایی به دنبال ایجاد سازوکارهایی برای حداکثرسازی منافع برای همه‌ی افراد یا جامعه در مقام یک کل است. بنابراین با این نگاه کلی، کمونیسم تنها روش جامعه‌گرایی نیست. کمونیسم همانقدر شکست خورده است که لیبرالیسم کلاسیک. جامعه‌گرایی مردم‌سالارانه (سوسیال دموکراسی) مشی دیگری را در پیش گرفته و در تلاش است با اتخاذ راه‌هایی بینابینی و اولویت دادن به مسئله عدالت، با تعدیل لیبرالیسم در مجموع منفعت جامعه را بیشینه نماید.

در عمل میبینیم سوئد و کشورهای شمال اروپا با نقد اندیشه‌های بنیادگرایانه‌ی سرمایه‌گرایی و مارکسیسم و همسویی با اندیشه افرادی مانند ادوارد برنشتاین، هم‌اکنون موفق‌ترین کشورها در شاخص توسعه هستند. شاخص توسعه انسانی (HDI) احتمالا بعنوان مهمترین شاخص ترکیبی توسعه جوامع نشان‌دهنده پیشتازی این کشورها هستند. شاخص HDI تعدیل شده با نابرابری (IHDI) شاخص جدیدتری است که همچنان پیشتازی کشورهای سوسیال دموکرات را نمایش میدهد. جالب آنکه امریکا که بعنوان نماد نولیبرالیسم و سرمایه‌گرایی در ذهن بسیاری از مردم، توسعه‌یافته‌ترین کشور جهان است، در شاخص IHDI در رتبه ۲۸م قرار دارد.

چندی پیش در همین راستا به سرم زد ساختار قدرت احزاب سیاسی سوئد را که مهمترین نمایندگان اندیشه‌ها و مکاتب اقتصاد سیاسی هستند ببینم. در تصاویر بعدی ساختار کنونی پارلمان سوئد و سایر کشورهای مشابه آمده است که نشان‌دهنده‌ی غلبه‌ی احزاب سوسیال دموکرات در این کشورهاست. در سوئد تقریبا از سال ۱۹۳۰ تا کنون احزاب جامعه‌گرا در قدرت بوده‌اند و فقط در چند برهه اخیر احزاب میانه‌روتر (moderate) سر کار آمدند و تقریبا هیچگاه احزاب راست‌گرا در رأس قدرت نبوده‌اند‌ (درست برعکس امریکا که تقریبا هیچگاه احزاب سوسیال دموکرات سهم مهمی از قدرت نداشته‌اند). سوئد تاریخ و ثمره‌ی زنده سوسیال دموکراسی است و البته که جامعه‌گرایی مردم‌سالارانه نسخه‌ای متعادل و انعطاف‌پذیر از سوسیالیسم است که نافی بازار آزاد در حوزه‌های کارا نیست بلکه در صدد ایجاد رقابت عادلانه و برابری فرصت رقابت برای همه است.

View this post on Instagram

A post shared by Hossein Bouzarjomehri (@h_bouzarjomehri) on


پ.ن 1 : پیشتر آقای رامز نیز مطلبی درباره سوئد نوشتند: https://www.instagram.com/p/B2Qe2ZmJk0s

پ.ن 2: برای اطلاعات بیشتر میتوانید موضوعات زیر را جستجو و صفحات مربوطه را در ویکی‌پدیا و جاهای دیگر مطالعه کنید: سوسیال دموکراسی، sweden health system، sweden political parties، Sweden education system، Sweden public sector و ...

نظر شما چیست؟

تا کنون نظری ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی