بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

ایمنی گله‌ای و رفتار گله‌ای

نظام سلامت
چهارشنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۸، ۰۶:۳۵ ب.ظ

این روزها باب شده است که قرار است اکثر جمعیت کرونا بگیرند. در واقع به نظر می‌رسد با توجه به نرخ بالای بروز و شیوع کرونا و عدم کفایت تمهیدات لازم برای مدیریت همه‌گیری، در نهایت چنین اتفاقی می‌افتد. زمانی که حدود 60 الی 70 درصد جامعه به کرونا مبتلا شوند اکثر مردم نسبت به این ویروس مقاوم می‌شوند و «ایمنی گله‌ای» (Herd immunity) رخ می‌دهد و به دلیل مقاوم بودن اکثر افراد، انتقال ویروس، کنترل یا بسیار محدود می‌شود. با این وجود تلاش اصلی باید حول محور کاهش سرعت انتقال بیماری با منع جدی رفت و آمدها و ارتباطات انسانی باشد تا طول دوره‌ای که قرار است 70% مردم مبتلا شوند به اندازه کافی طولانی شود تا در این مدت ظرفیت نظام سلامت برای پاسخگویی به نیازهای بیماران کفایت کند زیرا کمبود امکانات (همچون تخت بیمارستان، پزشک، اکسیژن و دارو) ممکن است باعث شود فردی که با کمک امکانات می‌توانست دوره نقاهت را طی کند، از دست برود. پس حتی اگر روی ابتلای خود به کرونا حساب کنیم، بهتر است در آخر دوره شیوع بیماری مبتلا شویم (نه در دوره‌ی قله‌ی بیماری) تا هم امکانات موجود باشد و هم ممکن است تا آن زمان درمانهای بهتری در اختیار بیماران قرار بگیرد و کادر درمانی مهارت بیشتری برای درمان پیدا کنند.

اما ایمنی گله‌ای مرا یاد مفهوم دیگری در علوم اجتماعی انداخت به نام «رفتار گله‌ای» (Herd behavior). امروز با شروع تقریبی تعطیلات نوروز تعداد مراجعات به مراکز درمانی تهران به صورت چشم‌گیری کاهش یافت. معنای این حرف توقف بیماری نیست بلکه شروع سفرهاست. پس از گذشت حدود یک ماه از اطلاع عمومی از شیوع کرونا در کشور و حدود دو الی سه هفته تشویق به قرنطینه خانگی، دیگر مسئله برای مردم عادی شده است. از چند شب پیش خریدهای عید اوج گرفت و از امروز سفرها شروع شد. صدمات چهارشنبه سوری در امسال تنها به نصف کاهش یافت. در آمارها اعلام شد 60% مردم تهران بهداشت را جدی نگرفته‌اند. در این شرایط وقتی حکومت کار خاصی نمی‌کند و مقررات منع رفت و آمد وضع نمی‌کند، یک رفتار گله‌ای شکل گرفته و افراد بصورت گله‌ای طبق عادت پیشین خود و به دلیل خسته شدن از شرایط قرنطینه و لوث و عادی شدن موضوع، سفر می‌روند. به نظر می‌رسد در این شرایط ادامه دادن به قرنطینه خانگی واقعا هم کار سختی باشد. فرد میبینید «همه» دارند میروند و خرید میکنند پس چرا او قرنطینه را جدی بگیرد؟ و رفتار گله‌ای شکل می‌گیرد. فرد در میان انبوهی از گله‌ها، اراده خود را از دست می‌دهد و خود را به جمعیت می‌سپارد.

شما که غریبه نیستید، برای نگارنده هم این شک‌ها و دودلی‌ها پیش می‌آید. امّا این خبر بد می‌تواند یک سویه خوب داشته باشد! با رفتار گله‌ای، ایمنی گله‌ای سریعتر ایجاد می‌شود! در واقع حالا که حکومت بیخیال است و مردم هم بیخیال هستند این دو به حساب یکدیگر میرسند! گله‌ها به سرعت مبتلا می‌شوند و حکومت هم به سرعت گرفتارتر امّا خبر خوب برای افرادی که مراقبت می‌کنند این است که سریعتر به قله شیوع می‌رسیم و سریعتر شرایط قرنطینه برای صالحین رفع می‌شود! پس چندی بیشتر مراقبت کنید و در دام گله‌ها نیافتید تا جامعه ایمن شود!

نظر شما چیست؟

تا کنون ۸ نظر ثبت شده است
  • رفیقِ نیمه راه
  • منم دودل بودم که رعایت کنیم یا نه ولی همچنان و تا نیمۀ فروردین قراره رعایت کنیم...
    امیدوارم زودتر به قله برسیم و تموم شه بعدش...

    قرنطینه 100 درصدی که نداریم، صالحین مجبورا برای تامین نیازهای اساسی، از قرنطینه خارج بشن

    شیوع بیماری که زیاد باشه، احتمال مبتلا شدن در همون مدت زمان کوتاه بیرون بدون از قرنطینه، بالا میره، البته میشه با خرید اینترنتی هم خروج رو به حداقل ممکن رسوند که خب بستگی به موقعیت مکانی فرد داره

  • صـــالــحـــه ⠀
  • سلام. متن قبلی‌تون رو هم خوندم.

    حقیقتا متاسف شدم از حجمِ ناامیدی و ترسی که دارید القا می‌کنید و این دیدگاهی که در مورد ابتلاء و شیوه درمان و ... دارید.

    پس یادمون باشه چو عضوی به درد آورد روزگار

    فقط به فکر خود باشیم... 

    متاسفم.


    سلام
    من متوجه نشدم چه چیز اشتباهی گفته شده؟! من تشویق کردم قرنطینه رو بشکنیم؟ اتفاقا من تشویق به قرنطینه کردم! و حتی در پست قبلی هم درمانی رو به شما یاد دادم که پیش از این احتمالا نمیدونستید! مشکل چیه؟

    مطالب خوبی دارید

    موفق باشید

  • صـــالــحـــه ⠀
  • یعنی همین که در پست قبل طوری در مورد یکی از راه های درمانِ کرونا یعنی انتقال خونِ فردی که قبلا کرونا گرفته و خوب شده، به بیمارِ جدید صحبت میکنید که اولا این در ذهن متبادر میشه که دکترها این راه رو می‌دونند و دریغ می‌کنند و دوما این که این روش درمانی برای از ما بهتران است.

    در این پستتون هم دارید میگید تحمل کنیم و در خانه بمانیم که اگر هر قرار شد مبتلا بشیم اواخرِ شیوعِ بیماری باشه که ظرفیت کادر درمانی و تخت و تجهیزات برامون فراهم باشه و از این قبیل حرف ها.

    برادر من، هنوز هیچ حرفی در خصوصِ ظرفیت نداشتنِ مراکز درمانیِ ما در ایران زده نشده که شما این حرفا رو میزنید. هی هم این مساله رو در بندهای اولِ مطلبتون تکرار میکنید. آخه مگه ایران ایتالیاست؟

    تو همین وضعیت یه عالمه آدم مخلص و ایثارگر توی خونه دارن ماسک و شیلد و گان درست می‌کنند، داوطلبانه دارن اماکنِ مختلف شهر و بیمارستان‌ها و ... رو ضدعفونی و نظافت می‌کنند؛ قسمت‌های بهره برداری نشده‌ی بیمارستان ها رو راه می اندازند، نقاهت‌گاه درست می‌کنند....

    بعد شما یه طوری القا می‌کنید انگار قراره نسل کشی اتفاق بیافته...

    تا الان که حدود ۴۰ هزار مبتلا داشتیم. اگر این آمار بیست برابر هم بشه، تازه میشه یک درصد از جمعیتِ ایران...‌ بعد من نمی‌دونم شما بر چه اساس اینقدر راحت یک قانون در بحس علوم اجتماعی رو تعمیم میدید به این مساله. قیاس مع الفارق می‌کنید؟؟؟


    «««هنوز هیچ حرفی در خصوصِ ظرفیت نداشتنِ مراکز درمانیِ ما در ایران زده نشده»»»؟؟؟
    «««مگه ایران ایتالیاست؟؟؟!!!»»» لابد وضعیت نظام سلامت ایران از ایتالیا و امریکا و فرانسه و انگلیس و چین و غیره خیلی بهتره نه؟!
    جالبه! بنظرم بیشتر شما در جریان نیستید و چیزی به گوش شما نرسیده نه اینکه حرفی زده نشده! خب از یک نفر آدم عادی در جامعه که فقط اخبار رسمی صدا و سیما رو میبینه و کاملاً تحت تأثیر تبلیغات حکومتی کشور هست هم چیزی بیش از این انتظار نمیره.
    بهرحال، این چیزهایی که من نوشتم از رشته تخصصی خودم هست و شما میتونید بپذیرید یا نپذیرید. مهم نیست. فکر میکنم بعنوان دانشجوی دکتری سیاست‌گذاری سلامت انقدر حق دارم که درباره مسائل مرتبط با تحصیلاتم دو تا مطلب در وبلاگم بنویسم!
  • آقای سر به هوا ...
  • این رو هم باید در نظر بگیریم که اگر غیر از این بود دولت توانایی هزینه کردن نداشت ! بیمه ها بدتر !

    ولاگ خوبی داری رفیق ، دنبال شدی ..

  • صـــالــحـــه ⠀
  • شما از نظریه‌های اثبات شده در لابراتوارها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشورهای غربی صحبت می‌کنید و تکرارِ مطالبِ اونا رو می‌کنید.

    من از میدانِ عمل و عینیتی که ظرفِ تحققش جمهوری اسلامیِ ایرانه و علم و ایمانی که با هم عجین شده و باعث پدید اومدن یک عصر و عرصه‌ی جدید شده.

    شاید برای همینه که حرف هم رو نمی‌فهمیم. دنیای ما با هم متفاوته :)

     

    بنابراین بهتره صبر کنیم و چهار ماه دیگه وقایع اخیر رو تحلیل کنیم :)


    بله دقیقا همینطوره. البته زندگی کردنِ در رؤیاها و توهمات ابرقدرت‌پندارانه از ایران چیز عجیبی و دور از ذهنی برای بنده نیست. با این نگاه سالهاست که آشنا هستم. درست میفرمایید شما میتوانید در جهانِ رؤهایای خودتون زندگی کنید. جوجه رو آخر پاییز میشمرن!
  • راهی به سوی نور
  • سلام 

    یه واکنش نسبت به این جمله تون در یکی از پاسخ هاتون:

    لابد وضعیت نظام سلامت ایران از ایتالیا و امریکا و فرانسه و انگلیس و چین و غیره خیلی بهتره نه؟!

     

    قطعا بله!

    حداقل نسبت به آمریکا و انگلیس 

     

    پیشنهاد می کنم چون مرتبط با رشته تون هم هست مستند سیکو( که ایرانی نیست  و به قول شما آدم رو تحت تاثیرات تبلیغات حکومتی قرار نمیده :) رو حتما ببینید


    سلام
    بله این مستند رو سالها پیش دیدم و کار ما همینه. البته فکر میکنم شما این مستند رو درست ندیدید چون اونجا از سیستم انگلستان بعنوان یک سیستم مترقی یاد میکنه و فقط داره نظام سرمایه‌داری امریکا رو نقد میکنه. اگر میخواید وضعیت ایران رو نسبت به این کشورها بدونید میتونید به رنکینگ WHO از نظامهای سلامت در سال 2000 مراجعه کنید که در اونجا انگلستان رتبه حدود 20م رو داره، امریکا حدود 40م و ایران حدود 80-90م
    فلذا زیره به کرمان آوردید!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی