بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

هدف، بودن یا شدن؟

متفرقه درباره‌ی شریعت
سه شنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۵:۰۶ ب.ظ

امکان نیست. اما شاید بتوان شرایط امکان را ساخت. صفحات انگیزشی و کاسبی القا میکنند که انسان هرکار بخواهد میتواند بکند حتی اگر هیچ شرایط امکانی وجود نداشته باشد. این حرفها اما در واقعیت و به خصوص در جغرافیایی توسعه‌نیافته و وابسته به موضوعش شاید خیلی قابل اعتنا نباشد. فهمیدن مرز ادامه دادن یا بازگشتن دشوار است. چگونه میتوان فهمید تلاشی بی‌حاصل داریم و باید بازگردیم یا آنکه نه، اگر ادامه دهیم به نتیجه دست می‌یابیم؟

کوه سرسخت است. دست یافتن به قله آسان نیست. علاوه بر قدرت، شهامت و خطر کردن نیز می‌خواهد. دست‌یافتن به قله انسان را سرسخت می‌کند. اما من بارها شده است که به دلیل شرایط سخت یا ترس، مسیر قله را نیمه کاره رها کرده‌ام و بازگشته‌ام. و این سوال همیشه برایم باقی‌مانده است که شاید اگر بیشتر بر ترس خویش غلبه میکردم، شرایط آسان می‌شد و به قله دست می‌یافتم.

این مسئله زمانی پیچیده‌تر می‌شود که با خود می‌اندیشم، که فرضاً به قله رسیده باشم! خب که چه؟! رسیدن و نرسیدن چه تفاوتی دارد؟ به این می‌اندیشم که اگر هدف رسیدن باشد تمام مسیر درد و رنج است و رسیدن، آن دستاورد و جایزه‌ای که گمان میکردیم نخواهد بود اما اگر هدف رفتن باشد تمام مسیر لذت است و همان جایزه‌ی معقولی خواهد بود که وجود دارد نه آن توهم لذت رسیدن که با رسیدن، انسان را به پوچی می‌رساند.

می‌روم، آرام و خرام. اگر شد میرسم، اگر نه ممکن است میان راه بازگردم. نمی‌ترسم. ناراحت نمی‌شوم. من لذتش را برده‌م. نه زندگی آنقدر چیز ارزشمندی است که اهداف و آرزوها و جوایز بزرگی برای آدم داشته باشد نه آنقدر چیز بی‌ارزشی است که بابت اهداف بلند و آرزوهای دراز بخواهیم تک تک لحظات این مسیر زندگی را برای خود خراب کنیم.

View this post on Instagram

A post shared by Hossein Bouzarjomehri (@h_bouzarjomehri) on

نظر شما چیست؟

تا کنون نظری ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی