بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

در مطالعاتی که داشتیم دریافتیم که تعارض منافع انواع متنوعی دارد. آنچه بیش از همه پرداخته می‌شود تعارض منافع مالی است. یعنی نفع مالی فرد باعث شود تصمیمی بر خلاف منافع عمومی بگیرد. امّا منافع ثانویه تنها مالی نیستند. نوع دیگری از تعارض منافع، سیاسی است! یعنی منافع سیاسی فرد موجب سوگیری وی در تصمیم‌گیری گردد که در ایران احتمالاً این نوع تعارض منافع کم نباشد.

در روزهای اخیر مسئله‌ی غربالگری ژنتیک مطرح شده است. بنده در جریان جزئیات نظرات موافق و مخالف این مسئله نیستم امّا آنچه نظر مرا بعنوان دانشجوی این حوزه به خود جلب می‌کند، شیوه‌ی تصمیم‌سازی و دستورکارگذاری مسئله است. در کنار تمام دلایلی که ممکن است در رد این غربالگری ذکر شود، به نظر می‌رسد هسته‌ی مرکزی دلیل و خواستگاه در دستورکار قرار گرفتن آن، ریشه در مسئله‌ای به غایت سیاسی دارد و آن «جمعیت» است. یعنی تلاش اصلی در راستای افزایش موالید به هر شکل ممکن است!

هرچند ممکن است این مسئله‌ی سیاسی در راستای منافع عمومی نیز باشد امّا شیوه سیاست‌گذاری آن تا زمانی که توسط افراد و گروه‌های بدون سوگیری سیاسی پیگیری نشود، مظنون به وجود تعارض منافع سیاسی است. مشاهده می‌شود که با روی کار آمدن مجلس به اصطلاح انقلابی، این اولویت‌های سیاسی در سطح مجلس و از طریق آن تا سطوح بالاتر پر رنگ‌تر شده‌اند و احتمالاً با روی کار آمدن دولت جوان انقلابی در آینده، این تعارض منافع سیاسی به حداکثر برسد و نه تنها تعارض منافع اقتصادی که تا پیش از این گریبانگیر نظام تصمیم‌سازی کشور بود مدیریت نشود، بلکه تعارض منافع سیاسی نیز بدان اضافه گردد.

نگرانی اصلی بنده و امثال بنده آن است که با توجه به سوابق مشابه، مانند آنچه در مورد واکسن کرونا رخ داد، یک مسئله‌ی کارشناسی، جهت تأمین منافع سیاسی، به سرعت و بی‌دلیل سیاسی و امنیتی شود و با دور زدن تمامی مسیرهای کارشناسیِ عاری از تعارض منافع، از طریق روابط ویژه تا بالاترین سطوح نظام در دستورکار قرار گرفته و با یک بیان پرنقص امّا فصل الخطاب، تصمیم نهایی اتخاذ شود و این مسیر، اصلی‌ترین مسیر تصمیم‌گیری در کشور باشد. حال آنکه روش اصلی به جای بیان گزینشی حقایق در مانورهای رسانه‌ای، تشکیل کمیته‌های چندتخصصی بدون وجود انواع تعارض منافع اعم از مالی و سیاسی است برای بررسی تمام شواهد مرتبط و انتشار شواهد و گزارش‌های کمیته همراه با پیشنهادات سیاستی مقتضی.

هرچند امیدی ندارم، زیرا در این هردمبیل سیاستی کشور، سخن از چنین شیوه‌هایی گزافه‌گویی بیش نیست!

نظر شما چیست؟

تا کنون ۱ نظر ثبت شده است

سلام و درود

 

غربالگری ژنتیک چیه؟؟؟؟


سلام
از جنین در رحم مادران باردار تست ژنتیک میگیرن که اگر مشکلی داشته باشه مثل سندروم داون تشخیص داده بشه
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی