بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

آیا زنان سیاست‌مداران بهتری هستند؟

سیاست مدیریت
چهارشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۹، ۰۶:۴۲ ب.ظ

باور گسترده‌ای وجود دارد که اگر غالب سیاست‌مداران زن بودند جهان جای بهتری بود و بنظر میرسد زنان بیشتر به این باور اعتقاد دارند. از حدود ۱۶۰ نفر پاسخگو به این پرسش در استوری بنده، حدود ۴۰٪ به چنین گزاره‌ای اعتقاد داشته‌اند و بطور معنی‌داری جنسیت با اعتقاد به این گزاره رابطه داشته است یعنی زنان اعتقاد بیشتری به آن داشتند. این فکت خود شاید ناقض ادعای برتری زنان باشد!

زنانی که به این گزاره معتقدند، نخستین چیزی را که باور دارند عدم برابری خود با مردان است. آنها درک میکنند که ویژگی‌های متمایزی دارند که در شیوه تصمیم‌گیری‌شان مؤثر است. با این حال آنها مدعی هستند نه تنها با مردان برابر نیستند بلکه حتی از آنها بهتر تصمیم می‌گیرند!

خوشبختانه این فرضیه نسبتاً ساده‌ای است که با روش‌های علمی شبه‌تجربی بسادگی آزمون‌پذیر است و جای تعجب نیست که مطالعات علمی چنین ارجحیتی را اثبات نمی‌کنند. برای مثال باوری وجود داشت که زنان کمتر فساد می‌کنند اما مشخص شد که در صورت وجود آب، آنها هم شناگرهای قابلی هستند! البته این بدان معنا نیست که آنها در سیاست از مردان ضعیف‌ترند یا حتی با مردان یکسانند. زنان با مردان در تصمیم‌گیری متفاوتند اما نهایتاً باجی به یکدیگر نمی‌دهند و هرکدام نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند.

جورج مارتین در رمان فانتزی خود، بازی تاج و تخت، که بیش از همه از تاریخ و سیاست الهام گرفته است، از ابعاد گوناگون، بسیار به نقش زنان در سیاست میپردازد. در داستان وی، زنان تقریبا پابه‌پای مردان در سیاست حاضرند و تقریبا نقاط قوت و ضعف مشابهی دارند. کتلین استارک همانقدر شرافتمند است که ند استارک (و همانقدر ابله!)، سرسی همانقدر رذل است که لیتل‌فینگر، اولنا تایرل همانقدر باهوش است که تایوین لنیستر، سانسا همانقدر بچه است که تامِن، آریا همانقدر شجاع و قوی است که جان اسنو و دنریس همانقدر مردم‌دار است که تیریون و واریس، هر چند در آخر همانقدر ظالم میشود که ایریس (مَدکینگ).

باید بدانیم که اصلاح سیاست، چنین راه‌های میانبر و ساده‌ای ندارد. قرار نیست بسادگی و به تنهایی با جاگذاری زنان بجای مردان اوضاع بهتر شود. اگر مردان خشن، قدرت‌طلب و شهوترانند، حسد، کینه، احساسات و اغواگری زنان نیز می‌تواند نتایج مشابهی به بار آورد. سیاست باید ترکیبی زنانه-مردانه داشته باشد و زنان باید در عرصه سیاست فعال باشند اما این نه به دلیل جنسیت وراثتی آنها، بلکه باید به دلیل توانمندی‌های اکتسابی آنها باشد.


به مناسبت ۸ مارس، روز جهانی زن

نظر شما چیست؟

تا کنون ۱ نظر ثبت شده است
  • سارا سماواتی منفرد
  • سلام

    حرف شما کاملا درسته یه جای نگاه های جنسیت زده یا سیاه و سفید دیدن و صفر یا صدی برخورد کردن باید به تخصص های فردی و توانایی های فردی افراد توجه کرد حالا چه تو سیاست باشد چه عرصه های دیگر .


    سلام. ممنون :) همینطوره
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی