بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

23 ام - غلط املایی

متفرقه
سه شنبه, ۲ آبان ۱۳۹۱، ۱۰:۲۹ ب.ظ
چقدر دوست دارم وقتی کسی صریح انتقادی به من میگوید. البته بعضی وقتها خوب ممکن است ناراحت کننده باشد امّا همیشه سازنده است. پس همیشه خوشحال میشوم. آقا من یک ضعف بسیار بزرگ دارم که خودم هم میدانم و مشکل کوچک و در عین حال بزرگی است. شاهدی است بر ادعایم که همیشه میگویم حافظه ام ضعیف است. من غلط املایی زیاد دارم. این واقعاً برای خودم هم معضل است. همین الان نظر دوستی را خواندم که این را تذکر داده بود. راست هم میگوید. جالب است که بگویم من تقریباً همیشه وقتی مینویسم صفحه سرچ سلام را باز میگذارم. کلماتی را که نمیدانم املایش چگونه است در سلام سرچ میکنم. اگر درست نوشته باشم که نتایج سرچ را میاورد و اگر هم اشتباه باشد نتایج درستش را میاورد یا میگوید Did you mean فلان؟! من حقیقتاً در این زمینه بسیار مشکل دارم و بسیار هم شده که برخی به خاطر همین مسئله حرفِ شاید درست من را مسخره کرده اند. دو صفحه منطقی پرت و پلا گفته ام متقاعد شود یکهو یک غلط املایی آن وسط داشته ام و یارو هم همان را عَلَم کرده و به باد مسخره گرفته. همین نکته را هم دوستی که نظر داده بود گفت. خلاصه چه بگویم. حقیقت این است که من اگر در املای کلمه ای شک داشته باشم حتماً یک سرچی میکنم ولی واقعاً بعضی وقتها اصلاً نمیفهمم که این غلط است! مثلاً نوشتم متاسر! (متاثر) اصلاً هم فکرم نرسید که ممکن است املایش اشتباه باشد.

خلاصه اش را بگویم. دوستان بنده فکر نکنند خود به این نقطه ضعف آگاه نیستم. بلکه بدانند من اگر دو تا غلط املایی دارم، در واقع 6تا بوده که 4تایش را فهمیده ام دو تایش را نه! به هر حال ضعف حافظه است دیگر. هر کسی ضعفی دارد. من هم ضعف حافظه. باید هم اصلاحش کنم. ولی کار آسانی نیست. بعضی وقتها هم راهی ندارد. مثلاً در جایی نوشتم عبداً ! خوب من میدانم عبداً از ابد هست و این حرفها ولی بعضی وقتها پیش میاید دیگر. قابل پیشگیری هم نیست. یعنی اینها معلول جهالت و ندانستن نیست. معلول حواس پرتی و چیزهایِ اینچنینی دیگر است که معمولاً یا نمیشود اصلاح کرد یا به سختی میشود.

بی ربط: مبنی بر قسمتِ بی ربط شماره قبلی، احساس میکنم باید بنویسم. این نوشته هم از این دست است.

بعداً نوشت: راهکارهایی برای کمتر غلط املایی داشتن: 1- کلماتی که در وزن‌های عربی هستند اگر به اصلشان مراجعه کنید و ریشه‌شان را حدس بزنید در املای درست کمک می‌کند. 2-  سرچ در سلام . 3- دوباره خواندن متن و با دقت خواندنش.
<

کلمات کلیدی:

غلط املایی

نظر شما چیست؟

تا کنون ۷ نظر ثبت شده است
  • حسین بوذرجمهری
  • سلام برادر
    خود زنی نیست.
    گفتم که. احساس میکنم باید بنویسم. بهانه میخواستم برای نوشتن. دیدم هنوز با اندک بهانه ای میتوانم بنویسم. این شماره 23 یکجور تمرینِ نوشتن از یک موضوعِ کمترقابل نوشتن بود!
    انشالله هم درست میشود
    این هم راه خوبی بود.
    یاعلی
  • عبدالباقی
  • سلام
    اون عبداً که گفته بودی احتمالا ترکیبی از ابداً و عمراً بوده و یا شاید جهت تأکید بوده.
    به هرحال این‌قدر خودت را سرزنش نکن...

    یاعلی
    سلام
    خوشم می‌آید نظر خصوصی را علنی جواب می‌دهی ملت در خماریش بمانند!

    ای من به قربان ملت بروم! چه کنم دیگر؟ چجور جواب دهم؟ خلاصه مخلص کلام را میفهمید. همین هم خودش کلی است!
    "پاتوق هم تا میتوانید نروید! عمرتان حیف میشود، این حداقل خسارتش است!"

    سلام ببخشید توضیح اینو میخوام!

    یاعلی
    سلام
    دقییییییییییییقا مشکل بنده هم همین است
    همیشه دارم پشت ذهنم میدوم !!
    خیلی وصف حال بود این جمله تان ..!
    درمورد غلط املایی هم بارها توسط ناجوانمردان پشت سر و جوانمردان در مقابل مورد تمسخر قرار گرفته ام ..
    البته مشکل حافظه من حادتر از این حرفها است ...
    دوستان میدانند..!
    امشب بجای پاتوق رفتم شب شعر دانشکده معماری ..
    داغووووون بود تا حدودی ..
    بدجوری openهستند
    اصلا توی فازهای ما نیستند
    امیدوارم فقط یکی از بچه های معماری این را نخواند..!
    راستی در مورد پاتوق هم باید بگویم این که بالا گفتید هست و جز این نیست..!
    راستی برای فردا هم التماس دعا
    هنگام دعای عرفه ..
    یا حسین

    یاعلی
  • عبدالباقی
  • سلام دوستان.
    به نظر من همه‌ی نویسنده‌ها هنگام نوشتن عجله دارند تا آن چه در ذهن دارند زودتر نوشته شود و خدای ناکرده فراموش نشود یا از ذهنشان نپرد. و به نظر می رسد که جلوگیری از این کار نه ضرورت داشته باشد و نه امکان!
    ولی یک راه خیلی خوب دارد که بسیار هم توصیه شده و نویسندگان خوب این کار را به خوبی انجام می دهند. و آن هم ویرایش متن بعد از نوشته شدن است.
    سعی کنید نوشته هایتان را قبل از انتشار دوباره و حتی چندباره بخوانید و ویرایش کنید. هم از نظر املایی و هم از نظر ساختاربندی جملات. مطمئن باشید اعتبار شما بیش از این ارزش دارد که نوشته تان را به خاطرش چند ثانیه دیرتر منتشر کنید.
    البته در مورد این که آنچه گفتید توجیه خوبی برای غلط‌ املایی به حساب می‌آید یا نه فعلا چیزی نمی گویم!!
    موفق باشید.
    یا علی
  • عبدالباقی
  • بله!
    همین طور که می‌بینید هرکسی یک مشکلی داره و من هم مشکل دیگری دارم!
    قبل از این که یک نظر یا مطلب را کامل بخوانم به ان پاسخ می‌دهم!
    نکته ای که بالا گفتم خودت اشاره کرده بودی
    به هرحال ببخشید.

    خواهش میکنم. شکسته نفسی میفرمایید :)
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی