بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

41 ام - خواب در سبک زندگی اسلامی

نظام سلامت
چهارشنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۲، ۰۶:۰۰ ق.ظ

چندی پیش سری به مطالب قدیمی تر زدم. به مطلب بی‌خوابی رفتم و آنرا که در تابستان سال 88 یعنی آخرین تابستان قبل از کنکور کارشناسی نوشته ام، خواندم. با خواندنش سختیِ آن لحظه ها کاملاً برایم تداعی شد. امّا آن چیزی که مرا درگیر کرد این بود که این بی‌خوابی بعد از گذشتِ 4 سال، هنوز هم گریبان گیر من است. همانطور که آنجا نوشته ام «تابستونا کلا جغد می‌شوم. شب ها بیدار، خواب مشغله‌ی روز!» البته متأسفانه این عیب گریبانِ نسلِ مدرن را بطور عام و جوانانش را بطور خاصّ گرفته است. چه جوانان ایرانی چه غیر. برآوردی آماری در این زمینه ندارم ولی به نظر میرسد در جوامع مدرن‌تر این مسئله بیشتر است چون مشکل اصلی، میزان استفاده از رسانه‌های جمعی است؛ پس منطقی است که در جوامعی که دسترسی بیشتری به فضای رسانه‌ای (از تلویزیون گرفته تا اینترنت و موبایل) دارند، این بی خوابی شبانگاهی نیز بیشتر باشد. در قدیم (و نیز جوامع قدیمی)، بدون حضور این رسانه‌ها که بی شرمانه به حریم خانه تجاوز کرده اند، شب مایه‌ی آرامش بود.

در تصحیحِ سبک زندگی، برخی نکات است که اگر رعایت شود، بخش عظیمی از سبک زندگی اصلاح شده است. یکی اش خوراک است. یکی دیگر هم، خواب است. اسلام در بابِ سعادتِ انسان به مفاهیم انتزاعی و ایمانی بسنده نکرده و موارد عینی و عملی را بصورت مبسوط اشاره کرده است. این موارد عینی و عملی از دستورِ صریحِ «هجرت» (مانند آنچه در مطلب «اینجوری جامعه بسازید» بحث شد) برای ساختنِ خود و جامعه میباشد تا آدابِ صحیح غذا خوردن و لباس پوشیدن و خوابیدن. آدابِ خواب در اسلام مواردی دارد که اگر توسط یک نفر رعایت شود، ولو آن فرد مسلمان هم نباشد، قطعاً انسان عاقل و قابل احترامی خواهد بود. در این آداب است که «شب بهترین وقتِ خواب است.» خوابیدن در زمانِ بین الطلوعین یعنی همان زمانی که میتوان نمازِ صبح را خواند، و نیز خوابیدن پس از ظهر و نیز هنگامِ غروب کراهت دارد. خوابِ قیلوله یعنی حدود یک ساعت قبل از اذانِ ظهر نیز مستحب است. در کنارِ این موارد که در دین تذکر داده شده است، گویا بر اثر تحقیقات، مقدارِ خواب برای افراد بالغ و سالم بین 6 الی 8 ساعت در نظر گرفته شده است. البته بستگی به فرد دارد و گفته میشود فرد باید خودش مقدارِ خوابِ مورد نیازش را بر اثر تجربه بفهمد. مثلاً من تقریباً به 8 ساعت خواب نیاز دارم (یعنی یک سوم از عمرم را در خواب هستم!). برای خوابِ قیلوله یک ساعت زمان کنار بگذاریم. برای من میماند 7ساعت خواب در شب. اوجِ تاریکی شب یعنی زمانی که محلّ سکونت درست پشت به خورشید است، نیمه شب شرعی است و این زمان، بهترین زمان برایِ در خواب بودن است. اگر بصورتِ میانگین آنرا ساعت 12 در نظر بگیریم بهترین زمانِ در خواب بودن، از ساعتِ 10 شب الی 2 صبح خواهد بود. برایِ من، 3.5 ساعت قبل از ساعتِ 12 و 3.5 ساعت بعد از ساعتِ 12 بهترین زمانِ خوابیدن است. یعنی من از ساعتِ 8.5 شب تا ساعتِ 3.5 صبح. با کمی تخفیف، از ساعتِ 9 شب تا 4 صبح باید خواب باشم. از 4 صبح که بیدار میشوم باید کار خود را شروع کنم تا نزدیکِ ظهر. آنوقت دوباره خسته میشوم باید خواب قیلوله کنم، یعنی ساعتِ 11 تا 12 صبح باید بخوابم تا 8 ساعت خواب تأمین شود. بعد دوباره فعّالیّت ادامه دارد تا شب که طبقِ این روال، دوباره ساعت 9 شب خسته هستم و میخوابم. از دیگر آدابِ خوابیدن این موارد است: 1- خوردنِ شام 2- اعتدال در خوردنِ شام 3- مسواک کردن 4- وضو گرفتن 5-پناه بردن به قرآن و اذکارِ سفارش شده. به گفته پزشکان نیز، بهتر است شام حدّاقل 2 ساعت قبل از خواب میل شود. پس وقتِ شام هم ساعتِ 6 یا 7 عصر میشود. وقتِ صبحانه و ناهار هم به همان نسبت تغییر میکند.

این اوصاف با کجایِ زندگی طبیعی ما ایرانیهای شیعه تطابق دارد؟ بگذریم از جوانها که کلاً شب را بیدارند و روز را میخوابند. یکی از بزرگترین مشکلات در این زمینه تلویزیون است. همین تلویزیون مردم را به این شیوه از زندگی عادت داده. برنامه های پر مخاطبش را از ساعتِ 8 تا 12 شب میبندد. آیا این در حکومت اسلامی زشت نیست؟ خوب معلوم است وقتی دغدغه‌ی صدا و سیمای ایران، جلوگیری از ریزش مخاطب به سمتِ شبکه های خارجی است، عملاً به جای تصحیح سبک زندگی مردم به سمتِ رقابت با ماهواره میرود و نمونه‌ی تر و تمیز تر آنها میشود. من واقعاً فکر میکنم اگر در حکومتِ امام زمان تلویزیون وجود داشته باشد، این تلویزیون از ساعتِ 8 شب تا حدّاقل 3 صبح کلّاً تعطیل است تا مردم بتوانند بخوابند. اینترنت و این سطحِ عظیمِ اطلاعاتِ همیشه بیدار نیز نمیدانم چطور در خدمت حکومت امام زمان قرار خواهد گرفت. شاید آنها هم برایِ آسایش مردم «همیشه بیدار» نباشد. اینترنت هم بخوابد. فقط موبایل و تلفن که نیاز ضروری هستند و مثل اورژانس میماند همیشه بیدار باشد. واقعاً چه نیازی به بیداریِ دائمِ اینترنت است؟ ساعتِ کار دولتی نیز اگر با این سیستم بسته شود، احتمالاً باید از ساعتِ 6 صبح شروع شود.

چند روز پیش مطلبی خواندم درباره اینکه نگاه کردن به صفحه LCD یا LED مانیتور در شب باعث سردرد و بی خوابی میشود. و توصیه کرده بود که حدّاقل دو ساعت قبل از خواب به صفحه نگاه نکنیم. یکی از آدابی که باید اضافه کنیم احتمالاً همین است. حالا چرا این خواب بخش عظیمی از سبک زندگی را اصلاح میکند؟ چند تایش را که گفتم مثل اینکه طبق این روال کار صدا و سیما و رسانه ها و مراکز اداری تغییر میکند. موارد دیگرش این است که آدم وقتِ فکر کردن و تنها بودن پیدا میکند. آدمی که از ساعتِ 4 صبح بیدار است، مخصوصاً اگر کس دیگری بیدار نباشد، چه کار میکند؟ در خلوت و تاریکی هیچ کار هم نکند، فقط فکر میکند. یعنی حرف نمیزند! آنطور که در مطلب پیشین گفتم «کم سخن گفتن حکمت به بار می‌آورد». این است که من میتوانم بگویم کسی که صبح از ساعت 4 بیدار است حتماً آدم عاقلی است. در حدیث هم بسیار است که بیداری در بین الطلوعین باعثِ نزول برکات است. اصلاً وقتِ آدم پر برکت میشود. دیگر در مورد برکاتِ این تنظیمِ خواب چیزی نمیگویم، شما خودتان به همین شکل که من محاسبه کردم برای بدن خودتان محاسبه و امتحان کنید، قطعاً روحتان پرورش میابد.


منبع برای مطالعه‌ی بیشتر:  پایگاه اطلاعرسانی حوزه + کتاب مفاتیح الحیات، بخشِ آداب خواب

بی ربط: 1- فیلمی در سایت دیدبان دیدم که ارزشمند بود. در مورد سکولاریسم و نسبت روشنفکرانِ دینی امروزی با سکولاریسم است  که مطالب جالبی دارد و لینکش را برای استفاده قرار داده ام. مخصوصاً تحلیل آقای سید حسین شهرستانی درباره‌ی این تناقضگویی عجیب و عظیمِ دوستانِ روشنفکر اصلاحطلب بسیار جالب توجه و آموزنده بود. 2- یک دوست وبلاگی بنام میلاد پسندیده طرحی از رستم زده است که میتوانید از طریق این لینک ببنید. بگو خوب! تیپ و هیکلِ این آقایِ اردلان تمجیدی یک تیپ کاملاً ایرانی است. قد متوسط و عریض. این قیافه تیپیکِ ایرانی است. ببینید چقدر پتانسیلِ تبدیل شدن به یک ابرمردِ ایرانی را دارد. یک رستم، یک سوپر من ایرانی. واقعاً الگویی مناسب است امّا مگر اغلبِ سینماگرِانِ ما و کلاً جامعه هنری ما از این غیرتها و از این فهم و شعورها دارند؟ 3- کتاب "آداب روزه داری، احوال روزه داران" که برای حضرت آقا هست را بخوانید. فرصت مغتنمی ست برای اینکه که از حرف های ایشان از سال 69 تا بحال در باب رمضان استفاده کنیم و از فضای معنوی کتاب هم حال ببریم.

کلمات کلیدی:

خواب

سبک زندگی

نظر شما چیست؟

تا کنون ۱۷ نظر ثبت شده است
سلام برادر
مطلب جالبی بود.
در مورد اون لینک فیلم دیدار "خصوصی" آقا با هیات دولت نهم هم اساسا با پخش اینجور فیلمها مخالفم و مطمئنم در انتشار این فیلمهای منتشر نشده و تدوین معنادار تصاویر با حرفهای آقا، شیطنت وجود داره. چه اینکه خود آقا اولش اعلام میکنه که این جلسه خصوصیه!

سلام برادرم
ممنون از لطفت
این جمله «چه اینکه خود آقا اولش اعلام میکنه که این جلسه خصوصیه!» من رو وادار کرد دوباره فیلم رو ببینم و دیدم که درست میگویید. ممنون از تذکرت. با توجه به اینکه جلسه خصوصی بوده پاکش کردم. ببخشید بابت سهل انگاری‌ام.
  • محسن احمدی
  • سلام
    از مطلبت با اجازه ت استفاده کردم متشکرم 
    یازهرا

    سلام برادرم
    اگر واقعاً مفید بوده باشد، نوش جان
    مایه افتخار است که مورد استفاده قرار گیرد
    در پناه حق
    یاعلی

    سلام بر حسین آقا و یاسمن بانو.

    بلاگ زدیم به نام پاراگراف آبی. داستان کوتاه می نویسیم هفتگی. دوس داشتم داستانمو بخونین نظرتونو بدونم.

    عید مبرووک!

    یاعلی.

    سلام.
    کاش کامل می خوندید که منم بتونم کامل حرفاتونو حساب کنم حداقل! الان این طوری که همه چی حتی نمره هم میره زیر سوال آخه بنده خدا! اما ممنون که اومدید.بازم منتظرتون هستم.
    راستی. انتخاب خانم ها و آقایون هم اتفاقی بود.کاملن. در این حد که اصلا افراد انتخاب نشدند بلکه وبلاگ هایی که شرکت کردند بررسی شدند و انتخاب شدند و بعدا فهمیدیم اینا خانم هستند کاری نمیشد کرد!!
    مسئول گروه هم اتفاقن آقاست!
    خیلی دعا لطفن...

    یاعلی.
    ضمنن؛
    من عاشق این سرتیترای بلاگتونم. همین آیات.
    ممنونم حسین بوزرجمهری.
    شهادت امام علی (ع)بر شما تسلیت


    سلام.
    به روزم.
    تو هم بیا و به "من" لعنت بفرست.

    شهادت امیرالمومنین رو تسلیت میگم.
    یاعلی.

    سلام
    چشم، لعنت بر «من»
    و نیز تسلیت
    یاعلی
    سلام.
    جناب حسین آقا و بانو یاسمن را دعوت می نمایم دوباره.
    بعدشم ی سوال.
    "وبلاگ دوستان" بلاگفا بود؟؟؟ اینجام هس؟؟ بعد اون وخ از بلاگستان های دیگه هم میشه ثبت کرد؟(مثلن الان شما تو بیان می تونی دوست بلاگفایی ثبت کنی؟) ممنون.

    یاعلی.


    بسم الله الرحمن الرحیم
    از جانب شاه جهانِ مجاز، امیرالوبلاگنویسین، خداوندگارِ وب و حاکم حکومتِ بنده خطاب به بانوی بالانشینِ بلادِ بخاری
    نظر به مکتوباتِ رفته، امیر عادت نداشته و ندارد هیچگاه دستِ ردّ به دعوتِ دوستان زند. گر نظری محصولِ نداده موجباتِ ناراحتی دوستانِ نباشد. مغز امیر تراوشی نداشته.
    لیکن اندر باب سؤال به جایتان امیر باید گوید که قلمروی «بلاگ» از این نعمتِ عظیم برخوردار نگشته. متأسفانه. زین باب امیر طی مکاتبه‌ای مسئله را با مسئولینِ امر در میان گذاشته و امرایِ ذیربط با رویی گشاده پاسخ نامه‌ی الکترونیک وی دادند. یحتمل این نعمت به این آبادی هم خواهد رسید لکن باید صبر کرد.
    نظر به تنویر افکار خصوص و عموم من باب اندر مشکلاتِ آبادیِ «بلاگفا» شما را دعوت مینمایم که به وبلاگِ قبلی امیر (جغجغه) رجوع فرموده، و ملاحظه فرمایید که بلاگفا تمام مطالب همایونی را حذف نموده. سعادت از این باب نصیب امیر گشته که پیش از هلاکت، به کشورگشایی پرداخته و حکومت بنده را تأسیس نموده تا از این گزند در امان بماند. زین جهت، امیر، خداوند منّان را بسیار شکرگزار است.
    دعوت مینمایم تارنمای ذیل، مربوط به آبادی «بلاگفا» را مطالعه نموده تا القصّه دستتان بیاید:
    http://vakilejavan.blogfa.com/post-1.aspx
    سلامت تن و روانِ بانوی بالانشین را آرزومندیم
    در پناهِ امیرِ جهانِ واقع و مجاز، حق
  • کانــون شیـــفتـگـانــ قـائـــــــمـ (عـجــ) برازجـــان
  • دراین ایام التماس دعادارم

    سلام
    محتاجیم به دعا
  • محمد مهدی رضایی
  • سلام علیکم
    عالی ، فقط همین!!
    اگر مایلی من بیچاره را در زمره و المومنون و المونات قرار بده.
    راستی سر سجاده برای مسلمانان جهان مخصوصا مخصوصا میانماری ها دعا کن.
    به امید دیدار یار...

    سلام
    شما لطف دارید.
    شما بزرگوارید
    لینک شدید
    یاعلی

    ما را به دعا کاش فراموش نسازند

    رندان سحر خیز (حسین جون)که صاحب نفسانند.


    ای جان
    سلام
    قربان شما. شرنده میکنی بخدا
    در این مورد حرفی ندارم!
    راستش خودم هم جزء کسانی ام که شب زنده دار می کنن!
    با اینکه از مضراتش مطلعم اما انگار توی سکوت و سکون شب ذهنم بهتر کار می کنه.

    سلام
    این سکوت و سکون شب را باید به سحر منتقل کنید. آنجا هم اینها بهترش پیدا میشود!

     

    اگر که پرچم عباس روی گنبد رفت

    سه ساله خواست بگوید علم نیفتاده

    گذار پوست به دباغ خانه می افتد

    هنوز کار بدست عجم نیفتاده

     

    سلام

    شما چه رویه ای را پیشنهاد میدید؟

     

    3 سال پیش وقتی با یه وبلاگ نقد صدا و سیما را شروع کردیم با در نظر گرفتن این جمله از امام خامنه ای که "بعضی از کارها از بالا قابل انجام نیست. باید از پایین گفتمان بوجود بیاد. وقتی گفتمان و مطالبه ی عمومی بوجود اومد دیگه مدیر ارشد نمیتونه اون کار را نکنه" هدفمون را "کمک به  ایجاد گفتمان نقد انقلابی صدا و سیما و مطالبه ی آرمانهای انقلاب از آن " قرار دادیم و به تولید یا جمع آوری نقد های منتشر شده و حمایت از منتقدان پرداختیم.

     

    امروز گفتمان نقد انقلابی ایجاد شده و تقریبا همه ی رسانه های ارزشی قسمتی از مطالبشون را به این موضوع اختصاص میدن

    با این وصف سایت ما به هدفش رسیده و ادامه ی این روند دیگر لازم نیست. وقت آن رسیده که یک تغییر روند کلی در سایت ایجاد گردد. اما چه تغییر روندی؟

     

    اینکه هم اکون چه نیازی وجود دارد و روبه فردا چه روندی را میتواند در پیش بگیرد تا به انقلابی شدن رسانه ملی کمک کند موضوعی است که هم اکنون از شما برای پاسخ به آن یاری میخواهیم

     

    هر طرح و ایده ای دارید استقبال میکنیم. منتظر قدومتان هستیم

  • زهرا سادات
  • سلام
    الهی عاقبت بخیر بشید
    اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

    سلام
    ممنون از دعای خیر شما
    دلگرمی ما برای این نوشتنها همین دعاهاست.
    سلامت باشید
  • علی اصغر جوشقان نژاد
  • به نظرم به جای اینکه کارها با ساعت ثابت هماهنگ شوند، بهتر باشد بر اساس فاصله شان تا اذان تنظیم شوند...

    فاصله تا اذان خیلی متغیر است. اینطور آدم در زمستان باید بیشتر بخوابد. به جای این کار فاصبه تا نمیه شب شرعی در نظر گرفته شده که به حد مناسبی تغییر داشته باشد.
    ممنون بابت اطلاع رسانیتون.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی