بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

موعظه

یاسمن
يكشنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۳، ۰۷:۲۵ ب.ظ

انسان‌ها از موعظه کردن و موعظه شنیدن گریزان‌ شده‌اند. حتی، بیش از آن که راجع به بیزاری افراد از گوش فرا دادن به پند و اندرز بشنویم، با اکراه افراد نسبت به نصیحت کردن رو‌به‌رو شده‌ایم. مدت‌هاست که بزرگ و کوچک، دانا و نادان، پیش از شروع سخن تأکید می‌کنند قصد نصیحت ندارند. اگر قصدشان موعظه هم باشد به نحوی خود را از آن مبری می‌کنند؛ گویی عمل شنیعی مرتکب می‌شوند!

مگر موعظه، امر به معروف نیست؟ امر به معروف عمل زیبایی است و البته واجب! پس چه بر سرمان آمده که واجب خدا خلاف پسندمان گشته؟ چگونه در انواع رسانه‌های جمعی مرسوم شده قبل از کلام تأکید گردد نصیحتی در کار نیست؟ شاید موعظه با «آزادی» توصیف شده توسط نظام لیبرالی در تضاد است. به هر حال برخی عادت دارند میانه‌روی کنند و به راحتی به هر اندیشه‌ای خرده نگیرند؛ اما مسلمانانی که میانه‌‌ی راه حرکت می‌کنند باید بدانند امیرمومنان به فرزند خود این‌گونه سفارش کرده‌اند:

«قلبت را با موعظه و اندرز زنده کن [ و هوای نفست را ] با زهد و بی اعتنائی بمیران دل را با یقین نیرومند ساز و با حکمت و دانش نورانی نما»1


1 از نامه‌ی 31 نهج‌البلاغه، که سفارشات حضرت علی (ع) به فرزند گرامی‌شان حضرت مجتبی (ع) است.

«أَحْیِ قَلْبَکَ بِالْمَوْعِظَةِ وَ أَمِتْهُ بِالزَّهَادَةِ وَ قَوِّهِ بِالْیَقِینِ (وَ نَوِّرْهُ بِالْحِکْمَةِ)»

بی ربط: تیتراژ طنز کرکره را بشنوید. طنز قابل تحسینی است، الگوی مسخره کردن را کنار گذاشته. این مطلب را نیز میتوانید درباره‌اش بخوانید: «کرکره» به هر قیمتی مخاطب را نمی‌خنداند»  (مسخره کردن حرام است، گناه است. چرا یادمان رفته؟)

کلمات کلیدی:

موعظه

نصیحت

نظر شما چیست؟

تا کنون ۱۵ نظر ثبت شده است
سلام
حقیقتا حق با شماست
فکر می کنم قبلا از شما خواندم که با تفکرات معلم شهید شریعتی آشنائی دارید
نظر شما در مورد آن قسمت از وصیت نامه شان که می گویند از نصیحت مثل تقی زاده و ترجمه بدم می آید چیست؟خوشحال می شوم برداشت شما را بدانم
التماس دعای آسمان

سلام
خوبین؟
من حسین هستم و این مطلب رو یاسمن نوشته. فکر کنم مخاطبتون من بودم
الان وصیتنامه شریعتی در ذهنم نیست ولی ممکن است شریعتی اشتباه کرده باشد. بالاخره آدم ممکن الخطاست. شاید هم درست گفته باشد و اگر دلیلش را بگوید من قانع شوم. در نهایت هم که میتوانیم من و او در این مورد مخالف یکدیگر باشیم. ولی او همچنان معلم عزیز و بزرگوار من است و من شاگرد او خواهم بود.
روحش شاد
خوش گذشت با این پست.
بیربطشم خوب بود.متشکر. البته قبلن گوش داده بودم.ولی خوب بود.


خدا رو شکر:(
  • محمد جواد مقدسی
  • دوست عزیزم سلام
    وبلاگ بسیار عالی دارید
    بروز و منتظر قدوم سبزتان هستیم
    یا زهرا
  • عرفان اقوامی
  • بسم الله الرحمن الرحیم 
    سلام دوست عزیز ..................... عیدتان مبارک
    با مطلب "بهترین و جذاب ترین امکانات گوگل" در خدمت شما هستم.
    لطفا به ما سر بزنید!
    موفق و پیروز باشید ................... یــــا عــــلی (ع)
    - مدیریت پارسی سمپاد - 
    #عرفان اقوامی
  • عرفان اقوامی
  • بسم الله الرحمن الرحیم 
    سلام دوست عزیز ..................... عیدتان مبارک
    با مطلب "بهترین و جذاب ترین امکانات گوگل" در خدمت شما هستم.
    لطفا به ما سر بزنید!
    موفق و پیروز باشید ................... یــــا عــــلی (ع)
    - مدیریت پارسی سمپاد - 
    #عرفان اقوامی
    سلام
    ما هم الحمدلله خوبیم.امیدواریم شما نیز.
    بله.ببخشید که به اسم نویسنده دقت نکردم.حق با شماست.ایشان درهرحال محترم و بزرگند.
    نظر من راجع به این پست شما یاسمن خانم عزیز
    مثل اینکه نصیحت از ریشه ی نصح به معنی بی غل و غش و خالص است.یعنی یک نفر با خلوص نیت تمام و با خیر خواهی محض چیزی را به طرف بگوید
    و فکر نمی کنم کسی باشد که از این طور نصیحت بدش بیاید.اگر بداند که نصیحت کننده فقط و فقط خیر او را می خواهد.کسی که از خیر نمی ترسد.
    ولی خب الان متاسفانه چهره ی نصیحت خراب شده.متاسفانه.مثلا نصیحت شده اینکه یک نفر بیاید یک نفر دیگر را سرزنش کند و با غرور و این حس که من هیچ وقت خودم اینکار را نمی کنم و خاک تو سر تو(اصطلاح بومی) که این کار را کردی بیاید غرور طرف را زیر سوال ببرد و دوساعت حرف های چرند بزند.البته خب این طور نیست.ما هم می دانیم که هنوز هم نصیحت واقعی وجود دارد.ولی خب خیلی از افراد مخصوصا از نسل ماها این طور درکی از آن دارند.
    ان شاالله درک همه مان بالا برود.
    التماس دعای فراوان داریم.بازهم بنویسید.فمینیستی تر به اوضاع وب برسید.
    یاحق

    سلام
    بله، شاید واقعا اشکال در ذهنیت غلطی که ایجاد شده باشد. به هر حال باید احترام به این سنت حسنه احیا گردد.
    محتاج دعای شما هستم.
    منظورتان از فمنیستی تر به اوضاع وب را نفهمیدم!
    یا علی
    سلام و تسلیت...
    و خدا قوت به مناسبت قرار گرفتن «بنده» در فهرست برگزیده های بیان.:-)

    سلام. تسلیت ایضا
    ممنون از شما
    با سلام و ادب
    وبلاگ میم شین سعی دارد در فضایی جدید و به نوعی دیگر به مسائل مذهبی -
    سیاسی - تربیتی- اخلاقی - طنز و ... نگاه کند و در کمال ایجاز مطالبی را
    ارائه کند.
    خوشحال می شوم که ضمن سرزدن به این وبلاگ نظر خود درباره ی نوع نگارش
    مطالب حقیر را صریح بیان بفرمایید.
    ضمنا اگر لینکم کنید که ممنون تر می شم و لینکتون می کنم
    تشکر
    mimshin.blog.ir
    سلام.دوباره نظر خودم را خواندم
    البته در نقد به حرف خودم:)باید بگویم که آدم گاهی از خیر هم می ترسد.مثل اینکه بنده می داند خدا خیرش را می خواهد ولی حکمتش را درک نمی کند و مدام می گوید خدایا چرا؟(من نمونه ی بارز آدم هایی هستم که بی فکر حرف می زنند و بعدش خودشان پشیمان می شوند)


    منظورم این بود که شما یاسمن خانم بیشتر پست بگذارید.هرچه باشد ما دخترها همدیگر را بیشتر درک می کنیم.اگر بخواهم حقیقت را بگویم حرف هایتان بسیار دوست داشتنی است.
    دست حق نگه دارتان.التماس دعا

    سلام
    ممنون از لطف شما
    راستش را بخواهید من و حسین یک تفاوت عمده داریم، من بیش‌تر حرف می‌زنم و او بیشتر می‌نویسد!
    هروقت خدا قدرت بیش‌تر نوشتن داد، حتماً:)
    محتاج دعا
  • سرباز سایبری
  • السلام علیک یا فاطمه الزهرا (س)
    ایام شهادت حضرت زهرا(س) را تسلیت عرض می کنم.
    اگر قابل دونستید به وبلاگ ما سری بزنید و من رو لینک کنید .
    التماس دعا.یازهرا
    سلام

    http://farsiyad.blog.ir/post/4

    سلام حسین جان، برگزیده شدنت به عنوان وبلاگ برتر رو بهت تبریک میگم.لایقش بودی.

    سلام برادر
    ممنون. لطف داری. سال نوی خوب و پر برکتی داشته باشی
    سلام
    شما تبادل لینک میکنید؟
    آدرس من :http://masumin.blog.ir

    «من» وجودمان بزرگ است که موعظه شنیدن برایمان سخت است!

    با مطلبی با عنوان «نقش همسری حضرت زهرا س» در صالحات به روزم.
     
    سلام 
    حالتان که خوب است انشاءالله،دارم کرکره را گوش میکنم،اصولا زیبایی آهنگهای حامد زمانی به شعرش هست.
    بس درست میگویید ولی چقدر گاهی تحملش سخت است، تحمل بعضی انتقاد ها که میدانی خیرخواهانه است ، اما رک بودن بیش از حدش مانع دلنشین شدنش میشود! در مورد امر به معروف و نهی از منکر زیاد فکر کرده ام،میدانید این رفتاری که شهید بزرگوار انجام داد واقعا مصداق درست امر به معروف و نهی از منکر است،اما به نظرم گاهی بعضی رک گویی ها و امر ونهی کردن ها نه خالصانه است و نه مفید،اصلا خالصانه هست اما مفید نیست.نمیشود یک لحظه ای توی خیابان کسی را متحول کرد ، اگر حقیقتا خیرخواه باشیم و تنها از خدا بترسیم خود به خود خواهیم فهمید چکار کنیم.خدا لیاقتش را بهمان بدهد.
    سپاس از حضور گرمتان و مطلب ارزشمندتان و مهم تر از اینها دغدغه بجایتان،بانو.
    یاحق

    سلام
    ممنون از حضور شما دوست عزیز
    بله، آدم باید هم کار خوب بکند و هم این کار را خوب انجام دهد. توفیق می‌خواهد...
    یاعلی     

    پ.ن. لبخند شدنت مبارک:) دلیلش را دوست دارم بدانم   

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی