بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

نهی از منکر

یاسمن
پنجشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۷:۱۹ ب.ظ

«در خبرها آمده بود که ظاهرا قرار است تهیه کننده برنامه سمت خدا به علت برنامه های انتقادی و چالشی خود درباره سیستم بانکی کشور و انتقاد از پخش آگهی تبلیغاتی در برنامه های کودک، از سمت خود برکنار شود.» [1]

چند روز پیش اربعین شهید نهی از منکر علی خلیلی بود. انتظار داشتم تأثیری بر جامعه داشته باشد. با شنیدن خبر تجمع حجاب و عفاف در روز چهارشنبه و تجمع امر به معروف و نهی از منکر بعد از نماز جمعه مشعوف گشته بودم. اما وقتی مجوز تجمع عفاف و حجاب در مقابل وزارت کشور صادر نشد... وقتی بانوان محجبه‌ای که گرمای ساعت 16 را به جان خریده بودند تا فریضه‌ای فراموش شده را به جای آورند متفرق گشتند... وقتی خانم بدحجابی گفت «بهتر که لغو شد، برن حجابشون رو...» تازه متوجه شدم که زهی خیال باطل! [2]

امروز هم که با شنیدن این خبر، شعف بنده کان لم یکن شد. به قولی صدا و سیما دارد ریشه‌ی نهی از منکر را می‌خشکاند. یعنی تهیه کننده‌ی برنامه‌ی پربیننده و پربارِ سمت خدا باید به خاطر انتقاد و نهی از منکر برکنار شود تا درس عبرتی باشد برای همه‌ی علی خلیلی‌ها!

کاش ما با سکوتمان در این انحرافات بزرگ سهیم نباشیم...


1 به نقل از نامه‌ی بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز خطاب به ضرغامی

2طبق اصل 27 قانون اساسی تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح به شرط اینکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است. تبصره 2 ماده 6 قانون فعالیت احزاب با عنایت به اصل27 قانون اساسی احزاب را ملزم به کسب مجوز قبلی از وزارت کشور با تأیید کمیسیون ماده‌ی 10 کرده است.

شکر خدا این تجمع مربوط به حزب خاصی نبوده است.

نظر شما چیست؟

تا کنون ۳۶ نظر ثبت شده است
سلام

هر دو ز این باغ بری می رسد....
متاسفانه....

سلام و منون از حضورتون

بله متأسفانه...

سلام علیکم و رحمه الله.
 اصلا اعتقادی به این راهپیمایی و .. ندارم.این ها حدا اقل کاری هست که میشه کرد.پوسته کار می باشد.عمق کار میدانید چیست؟ این است که این راهپیمایی کنند گان و همه کسانی که دلشان با این افراد می باشد مردانه خود وارد عمل شده و تذکر لسانی را شروع کنند.
اصلا اگر امیدی به مسئولین بود حضرت اقا نمی گفتند" عزم ملی" که.این راهپیمایی ها هیچ تاثیری ندارد.مردم خود باید وارد صحنه شوند.این کارها دلخوش کردن است.چون مسئولین خودشان را به خواب زده اند و کاری نمیکنندوپس نباید دست روی دست گذاشت.قشر حزب الله باید بیدار باشد و منتظر کسی نبوده و خود در میدان باشد.

1.    َبِیُّ (ص) :  إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَیُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الضَّعِیفَ الَّذِی لَا دِینَ لَهُ

                      فَقِیلَ وَ مَا الْمُؤْمِنُ الضَّعِیفُ الَّذِی لَا دِینَ لَهُ قَالَ الَّذِی لَا یَنْهَى عَنِ الْمُنْکَر

     پیامبر گرامی اسلام فرمودند : خداوند از مومن ضعیفی که دین ندارد نفرت دارد. عرض شد چه کسی مومن ضعیفی است که دین ندارد؟

      فرمود: کسی که نهی از منکر نمی کند.

معانی الاخبار ص 345

2.       قال امیرالمومنین (علیه السلام) : وَماأعمالُ البِرِّ کُلُّها وَالجِهادُ فى سَبیلِ اللّه‏ِ عِندَ المرِ بِالمَعرُوفِ وَالنَّهىِ عَنِ المُنکَرِ إِلاّ کَنَفثَةٍ فى بَحرٍ لُجِّىٍّ إنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ وَالنَّهىَ عَنِ المُنکَرِ لا یُقَرِّبانِ مِن أَجَلٍ وَلا یَنقُصانِ مِن رِزقٍ ، لکِن یُضاعِفانِ الثَّوابَ وَیُعظِمانِ الجرَ

همه کارهاى خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منکر چون قطره‏اى است در دریاى عمیق.امر به معروف و نهى از منکر نه اجلى را نزدیک مى‏کنند و نه از روزى کم مى‏نمایند، بلکه ثواب را دو چندان و پاداش را بزرگ مى‏سازند.                                                                                                       نهج البلاغه، حکمت 374

ü      بیانات مقام معظم رهبری (حفظه الله )  پیرامون امر به معروف و نهی از منکر  :

(در این سخنرانی های ما هم گاهی حرف های خوبی در گوشه و کنار هست ، منتها غالبا دقت نمی شود و همینطور ناپدید می گردد...)

1-     نهی از منکر لسانی جایز ، واجب و وظیفه همه است و در هیچ شرایطی ساقط نمی شود.

2-     مرحله عمل  بر عهده حکومت است ولی مرحله زبان بر همه واجب است و همه باید بدون ملاحظه آن را انجام دهند.

3-     من می خواهم این واجب فراموش شده اسلام را به یاد شما ملت ایران بیاورم.

4-     عوامل بقا را در اسلام مشاهده کنید ، یکی از عوامل بقا ، همین عاشورا است ، یکی از عوامل بقا ، امر به معروف و نهی از منکر است ، بدیهی است که در جامعه، فساد بوجود می آید ، هیچ اجتماع بشری نیست که در آن، فساد بوجود نیاید ، این فساد، چگونه باید برطرف شود؟ بعضی کسان ، تا چشمشان به مظاهر فساد می افتد ، می گویند: « پس مسئولین کجایند که بیایند و فساد را از بین ببرند؟!»....منتظر نباشید دستگاهها یبایند و کاری بکنند ، خود مردم باید وارد شوند. خود مردم باید نهی کنند.

§         بیان یک اصل از رهبر انقلاب : از اول انقلاب تا به حال کارهای بزرگی انجام شده و کارهای بسیاری نیز هنوز باقی مانده است . هرجا مردم وارد صحنه شدند موفق شدیم و هرجا مسئولین نتوانستند مردم را پای کار بیاورند کار بی نتیجه مانده است.

§         فلسفه تذکر دادن مردم : وقتی مردم به همدیگر تذکر بدهند، مخاطب احساس نمی کند که با نماینده حاکمیت و دولت طرف است بلکه باید به گونه ای بیان شود که بعضی از مردم حق دیگران را ضایع کرده اند؛  در نتیجه هم اثرگذاری بیشتر می شود و هم جبهه گیری کمتر.

5-     فلسفه تذکر لسانی : مردم باید تذکر دهند . 10 نفر، 100 نفر ، 1000 نفر ! افکار عمومی روی وجود و ذهن او سنگینی کند. این شکننده ترین چیزهاست.

6-     شبهه تاثیرگذاری (معروفترین توجیه برای فرار از امر به معروف ونهی از منکر) : بعضی ها گفته اند که باید احتمال تاثیر وجود داشته باشد. من می گویم احتمال تاثیر همه جا قطعی است. مگر در نزد حکومتهای قلدر، قدرتمندها و سلاطین .آنهایند که البته حرف حساب به گوششان فرو نمی رود و اثر نمیکند .

§         امام خمینی (ره) : اگر بداند که از مرتبه اول امربه معروف و نهی ازمنکر نتیجه نمی گیرد، واجب است از مرتبه دوم استفاده کند .... اگر بداند که مرحله قلبی اثر ندارد و بایستی با لحن آمرانه امر و نهی کند، باید همین کار را بکند در عین حال باید درجات تندی در گفتار را رعایت نماید. اگر سکوت مومنین سبب جرات بیشتر گناهکاران شود ، سکوت حرام است .

7-     اگر معنای امر به معروف و نهی از منکر  برای مردم روشن شود معلوم می شود که بکی از نوترین ، کارآمدترین و شیرین ترین شیوه های تعامل اجتماعی است، دیگر عده ای نمی گویند : « این فضولی کردن است! » ، نه؛ این همکاری کردن است. این کمک به شیوع خیر است، این کمک به محدود کردن بدی و شر است ... بدترین خطرها این است که روزی در جامعه ، گناه به عنوان صواب و کار خوب به عنوان کار بد معرفی بشود.

8-     جوانان در محیط خودشان، امربه معروف و نهی از منکر کنند. چرا این واجب- امر به معروف و امر به کارهای خوب- در جامعه ی اسلامی هنوز اقامه نشده است؟ نگویید به من چه؛ او هم نمی تواند بگوید به تو چه؛ اگر هم گفت، شما اعتنا نکنید. بعضی ها خیال می کنند تا منکری دیده شد، باید با مُشت به سراغش بروند! نه، ما سلاحی داریم که از مُشت کارگر تر است.آن چیست؟ زبان از مشت خیلی کارگرتر و نافذتر و مؤثرتر است؛ مُشت کاری نمی کند.... حرف بزنید، بگویید، یک کلمه بیشتر هم نمی خواهد؛ لازم نیست یک سخنرانی بکنید.

9-     کسی را که می بیند خلافی را مرتکب می شوددروغ، غیبت، تهمت،کینه توزی نسبت به برادر مؤمن، بی اعتنایی به محرمات دین، بی اعتنایی به مقدّسات، اهانت به پذیرفته های ایمانی مردم، پوشش نامناسب، حرکت زشتیک کلمه ی آسان بیشتر نمی خواهد؛ بگویید این کار شما خلاف است.لازم نیست که با خشم همراه باشد. شما بگویید، دیگران هم بگویند،گناه در جامعه خواهد خشکید. امر به معروف و نهی از منکر را اقامه کنید؛ نگذارید در جوامع جوان- چه در مدرسه ها و چه در دانشگاهها- کار به فساد بکشد.این مراکز برای دشمن هدف است.


سلام

ممنون از مطالبتون

بنده مخالفتی با فرمایشات شما ندارم جز اینکه این راهپیمایی هم مردمی بود. کاری به مسئولین نداشت. حرکتی بود برای دلگرمی آمرین به معروف. و بنظرم بی تأثیر هم نمی‌بود. به گمانم این گلایه‌ی بنده هم مصداق نهی از منکر لسانی باشد.

سلام

یاسمن خانم ما سکوت نمیکنیم

نمیدانیم چه باید بکنیم

روز به روز وضع جامعه ما اسف بار تر می شود

من حتی موندم به خواهر خودم چطور نهی از منکر کنم....


سلام
بله دقیقا بنده هم این مشکل را با برادرم دارم!
به هر حال نشدنی نیست، هرچند سخته و گاهی آزاردهنده
ان شاالله خدا کمکمان کند...  
سلام
خیلی دغدغه مند و زیبا می نویسید
موفق باشید
یا حق

سلام

ان‌شاالله که اینطور باشد (برای هر دو نویسنده‌ی وبلاگ که نمیدانم کدام مخاطب شماست!)

موید باشید

یاعلی

  • علیرضا بیگدلی
  • باسلام                                                                                                                                                            با مطلب با عنوان :

    همسریابی به سبک پیوند مهر...

    بروز هستم.

    http://farhangeparvaz.blog.ir/1393/02/19/hamsar1231231231231

     

    فرهنگ پرواز

    همه شرایط از ما میخواهند که یک سیب زمینی خوب باشیم!!!

    بله متاسفانه!
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم
    سلام 
    عیدتون مبارک...

    امام علی علیه السلام فرمودند:

    مؤمن آن کسى است که خود را به جهت رفاه مردم در زحمت بیندازد و دیگران از او در أمنیّت و آسایش باشند.

    بحارالأنوار: ج ۷۵، ص ۵۳.
  • تـُــرکــِــ گــَــنـدابـی
  • سلام.
    ممنون از شما که مثل ما دست روی دست نمیذارید و کنار بنشینید. قدمی بر میدارید. خدا بهتون اجر بده.
    راسی این لینک  http://r-f-r.blogfa.com را اگه میشه برید و حتما اونجا نظر بدین ، نظر سنجی جالبیه.

    چـادرِ مـن نـه بـرای نشـان دادن فقـر در سریـال هـای کشـورم استنـه لبـاس متهمـان ِ دادگـاه و زنـدان هـاچـادر مـن تـاج بنـدگـی مـن استسنـد زهـرایی بـودنـم را امضــا میکنـد …! طعنـه هـا دلسردت نکنـد بـانــو



    سلام
    البته منم کار خاصی نکردم...
    چشم حتما:)
    !!!
    به قول شهید آوینی 
    در جمهوری اسلامی بچه حزب الهی ها از همه مظلوم ترند

    بله، احسنت به آوینی و ممنون از شما
  • شهید سید ابوالقاسم موسوی دامغانی
  • به نام خدا

    سلام بر ارادتمندان شهید و شهادت

    از این پس، پوسترهای متعددی با موضوع شهید و شهادت، و به طور خاص با موضوع شهید موسوی دامغانی در وبگاه smd1364.blog.ir منتشر خواهد شد.

    از کلیه علاقه‌مندان دعوت می‌شود نظرات خود را در مورد پوسترها، برای ما ارسال نمایند.

    در ضمن، پوسترها طراحی شده توسط شما، در این بخش منتشر خواهد شد.

    منتظر نظرات و همکاری دوستان هستیم.

    یا حق - یا علی

    سلام مطلب بسیار جالبی بود.
    ممنون میشوم که وبلاگ بنده هم سر بزنید و با نظرات و رای های خویش مرا راهنمایی کنید.
    سلام.
    عید بر هر دوی شما بزرگواران مبارک!! (:

    خیلی خیلی التماس دعا.
    یا حق.

    سلام
    برای شما هم مبارک باشه ان شاالله
    محتاج دعا هستیم
    یاعلی
    سلام
    در مورد این موضوع دو تا مساله برام مطرحه

    یکی اینکه اصولا تاثیر اینطور راهپیمایی ها چیه؟ بیدار کردن مسئولین؟ خب مسئولین بیدار هم شن چیکار می تونن بکنن؟ فوقش دوباره گشت ارشاد رو فعال می کنن که با اون برخوردهای سلیقه ای و زننده، وضع رو خراب تر می کنه. یا اقدامات بخشنامه ای و نمایشگاه ها و کارگاه های پرهزینه و کم ثمر ِ!
    و اما تذکر لسانی. نتیجه ش رو تابستان سال قبل دیدیم. دو مورد که بهشون حمله شده بود! در صورتیکه شخص ناهی ادعا می کرد خیلی نرم و با لطافت تذکرش رو مطرح کرده. حالا گیریم ناهی از منکر این خطرات رو در راه احیای دین به جون بخره؛ اما بازخوردی که تو جامعه داره چی؟ سر همون موضوع بازخوردهای خیلی منفی نسبت به افراد ناهی از منکر تو جامعه شکل گرفت.

    دوم اینکه چرا تمام توجه و تمرکز ما توی بحث امر به معروف و نهی از منکر روی موضوع حجاب و عفافه؟ یعنی از این مسئله ریشه دارتر وجود نداره؟ حجاب و عفاف  قبل از اینکه علت باشن معلولن به نظر من.

    من نمی دونم اما فکر می کنم تذکرات لسانی به شکلی که الان بعضی ها انجام می دن، دیگه کارساز نیست. هرچی هم بیشتر با لطافت و محبت و دلسوزی همراه باشه طرف مقابل بیشتر حس حماقت می کنه و واکنش منفی نشون می ده... شاید هم من اشتباه می کنم.


    البته که خیلی موارد مثل ازدواج به موقع جلوی مشکلات مربوط به حجاب رو میگیره ولی نمیشه که هیچ واکنشی هم به برخی بی عفتی ها نشو‍‍ن نداد
    به عقیده من مخاطب این راهپیمایی ها دقیقا مردم هستند. به شخصه فکر میکنم حضور تعداد زیادی خانوم چادری ساعت ۴ عصر پیغام تامل برانگیزی داره و نشون میده این فقط دولت نیست که خواستار رعایت بعضی موارده بلکه مردم هم مثل مسائل دیگه روی این مسئله هم حساس اند
    سلام
    برای کسب اطلاعات بیشتر به www.IranSarkhat.com مراجعه کنید.
    سلام
    با یک یادداشت مرتبط به روزم

    سلام
    خدمت میرسیم
    این لجاجت و این ناهماهنگی صدا سیما با ملت ما چه ها ک نکرده ...
    نمیتونیم بگیم : خب اینم روش "
    انقدر گذشتیم و کاری نکردیم ک الان نممونۀ بارزش میشه بچهامون ک نمیتونیم ضفتشون کنیم

    بابت اطلاع رسانی سپاسگزارم

    ممنون از حضور شما
  • اجتماع امر به معروف و نهی از منکر
  • اجتماع پرشور و حماسی امت حزب الله در دفاع از ناهیان منکر و فرهنگ عفاف و حجاب پس از نماز جمعه همین هفته میدان فلسطین (با مجوز)
    نشر دهید
  • شهید سید ابوالقاسم موسوی دامغانی
  • با سلام
    شرکت در طرح بی نهایت صلوات
    جهت سلامتی حضرت حجت بن الحسن سلام الله علیه
    همچنین شادی ارواح مطهر شهدای اسلام و انقلاب
    http://smd1364.blog.ir
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    یا حق - یا علی
    مدافعان حرم www.modafeon.blogfa.com

    سلام

    خیلی کار خوبی کردید که نوشتید

    دلم برای حضرت اقا بد می سوزد


    سلام
    خدا رو شکر که چنین نظری دارید.
    ممنون از حضورتان، یار رهبری...
  • سید محمد علی تقوی
  • فروش استثنایی سامانه پیام کوتاه با خط 12 رقمی
    هر پیام فقط 10 تومان
    با قابلیت ارسال بر اساس جنسیت,مشاغل,شهر,سن و ....
    به تعداد محدود
    09119143242
    سلام علیکم 
    دوست عزیز حقیر با این اجتماع مخالف بودم 
    کار غیر قانونی در نظام اسلامی کار غیر شرعی است و چون مجوز این تجمع لغو شده بوده است کار غیر قانونی و غیر شرعی بوده است 
    نظام اسلامی است طاغوت نیست که نیاز به مجوز نداشته باشد!

    سلام
     من از متن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دلیل آوردم که نیازی به مجوز نداشته، ولی شما انگار از قبل نظرتونو آماده کرده بودین واسه همین نادیده گرفتین.
    سلام حسین جان
    بسیار نگران خون علی خلیلی هستم
    خیلی

    دیگر نه به صدا و سیما امید دارم
    نه به دولت
    نه حتی به سپاه

    باید خودمان به پا خیزیم
    و این فریضه را زنده کنیم

    باید آنقدر خون بدهیم تا زنده شود

    شنیدی فراخوان این کشف حجاب همگانی را؟


    به زودی یم پست آتشین دیگر میزنم
    انشاالله

    سلام آقای نیساز
    من حسین جان نیستم البته! ولی ممنون که سر زدید، در دنیای واقع که زیارتتان نمیکنیم )سرتون نمیگیره!(.
    از این فراخوانی که فرمودید هم چیزی نشنیدم!
    ان شاالله میخونیم

    سلام

    بالاخره کار خودشونو کردن. تهیه کننده سمت خدا را عزل کردن. شریعتی هم اقدام باوقاری کرد. باید میرفت که بفهماند صدا و سیما برای نهی از منکر چقدر ارزش قائل است.

    وای که از این مسئولین عصبانیم . به نظر شما چه باید کرد...

    به فرض که تحمل کنیم نگران نسل بعدم. فرزندانمان....


    سلام
    منم نمیدونم چه باید کرد...
    امیدوارم قبل از اینکه دیر بشه بفهمیم...
    سلام 
    یه سری بزنید به ما ! 
    مطلبی جدید به نام " قم " نوشتم
    اون فقط یک متن تخیلی بود ها ! راستی شما که میگویید بهتر از این توصیف میکنید ، در این صورت خیلی دوست دارم متنی رو که در نظر دارید ، ببینم ! ایمیلمو که دارین ... مشتاقانه منتظرم 
    خب معلوم است که اینطور توصیف نمیکنید ... 
    من از نگاه شخصی که تا به حال به قم نرفته این متن رو نوشتم ، شخصی که تجربه ی سفر ندارد !
    راستی کجایش به قم مربوط نبود ؟ همینقدر بس نبود که مقصد شخص قم بود ؟ 
    من داستانهایی را خوانده ام که برای یافتن ارتباط بین نام داستان و محتوایش باید خیلی دقت کرد ، یعنی لزوما نام داستان نباید خیلی با داستان ربط داشته باشد. 
    اینطور که شما میگویید اسم داستان را باید " اتوبوس " یا " هوای گرم " قرار میدادم !
    با این اوصاف ، اعتراض وارد نیست :دی
  • محمد جواد آهنگردارابی
  • سلام همسنگر
    در صورت تمایل برای تبادل لینک و لوگو به ما اطلاع دهید
    یاعلی مدد همسنگر
    آبرو بردن هنر نیست!

    سلام
    تربت بروز شد
    منتظر حضور ارزشمندتون هستیم
    عاقبتتون ختم بخیر ان شاءالله
    التماس دعا
  • شهید سید ابوالقاسم موسوی دامغانی
  • سلام
    با پوستری به مناسب شهادت جد بزرگوار شهید موسوی دامغانی ، امام موسی بن جعفر الکاظم سلام الله علیه ، به روز هستیم.
    http://smd1364.blog.ir
    یا حق - یا علی
    حرف دل ما را هم زده اید...
    باید ببینیم ما چه می توانیم کرد؟...
    سری بزنید ! راستی منتظر آپ جدید هستم :)
    وبلاگ خیلی زیبایی دارید
    هم مطالبتان ،هم اصطلاحاتتان و هم لینک هایتان
    با اجازه لینکتان کردم
    اگر صلاح دیدید بنده را هم لینک بفرمایید
    التماس دعا

    سلام

    وبلاگتان جالب است و امیدوارم موفق تر باشید.

    متشکر میشویم اگر به این وبلاگ سر بزنید.

    یک سوال...برای یک کار فرهنگی که نیتم هم همین بوده میخواستم وبلاگ پایگاه مجازی حضرت جوادالائمه(ع)

    رو لینک کنید و ما نیز شما رو حتما لینک میکنیم(هر چند ناقابل است)اگر نکردیم از بی موالاتی

    ما بوده و یک پیام به یکی از مطالبم بدهید تا حتما این کار رو بکنیم.

    منتظر پاسختان به یکی از مطالبم هستم.

    یا علی

     

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی