بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید
نامه دوازده

سفارشى از آن حضرت ( ع ) به معقل بن قیس الریاحى، آنگاه که او را با سه ‏هزار سپاهى بر مقدمه به شام مى‌‏فرستاد:

از خدایى که بناچار، روزى با او دیدار خواهى کرد و جز درگاه او پایانى ندارى، بترس. جنگ مکن مگر با آنکه با تو بجنگد. و لشکرت را در ابتدا یا انتهاى روز به حرکت درآور و به هنگام گرماى نیمروز فرود آر. و مرکبها را خسته مدار، و در آغاز شب، لشکر را به حرکت در میاور که خداوند شب را براى آسودن قرار داده. و آن را براى درنگ کردن مقرر کرده نه سیر و سفر. به هنگام شب خود و مرکبت را از خستگى برآور. و چون برآسودى، یا هنگام سحر و یا زمان دمیدن سپیده به برکت خداوندى حرکت کن هرگاه با دشمن رویاروى شدى، خود در میانه لشکرت قرار گیر و به دشمن چنان نزدیک مشو که پندارد قصد حمله دارى و چندان دور مایست که چون کسى باشى که از جنگ بیمناک است تا فرمان من به تو رسد. کینه آنان تو را وادار نکند که پیش از آنکه به اطاعتشان فراخوانى و حجّت را بر آنان تمام کنى، جنگ را بیاغازى.

نامه شانزده

هنگام جنگ به یاران خود مى ‏فرمود:

بر شما گران نیاید، گریختنى که پس از آن بازگشتنى باشد، یا واپس نشستنى که از پى آن حمله‏‌اى بود. حقّ شمشیرهاتان را ادا کنید و پهلوهاى دشمن را بر خاک هلاک آورید. همواره آزمند آن باشید که نیزه‌‏هایتان تن‏ها را بشکافد و ضربتهایتان سخت و کشنده باشد. فریادها را در سینه ‏ها حبس کنید، که این سکوت سستى را از مرد جنگجو دور مى ‏کند. سوگند به کسى که دانه را شکافته و جانداران را آفریده، که اینان اسلام را نپذیرفته‌‏اند بلکه تسلیم شده‌اند. و کفر را در دل نهان داشته‌‏اند و چون یارانى بیابند، آشکارش سازند.


پی نوشت: 1- همین دو نامه از آموزش نظامی که در سربازی میدهند بیشتر مطلب دارد. ای کاش هیئت مذاکرده کننده در وین و هیئت دولت، این روزها نهج البلاغه زیاد بخوانند مخصوصاً این دست نامه ها تا نه «به دشمن چنان نزدیک شوند که پندارد فصد حمله دارند و نه چندان دور ایستند که چون کسی باشند که از جنگ بیمناک است2- عبارت «بر شما گران نیاید، گریختنی که پس از آن بازگشتنى باشد، یا واپس نشستنى که از پى آن حمله‏‌اى بود.» همان «نرمش قهرمانانه» است3- ای کاش نهج البلاغه منبع امتحان کنکور تحصیلات تکمیلی در تمامی رشته های نظری و مخصوصا مدیریت و اقتصاد بود. ای کاش کتاب اصلی تدریس در رشته های مدیریت و اقتصاد بود. به حول و قوه الهی نخواهیم گذاشت اینها در حد «ای کاش» باقی بمانند. 

نظر شما چیست؟

تا کنون ۸ نظر ثبت شده است
ei kash
سلام علیکم.اخوی میشه بفرمائید که چگونه نخواهید گذاشت در حدا ای کاش باقی بماند؟

سلام
البته انشالله نخواهیم گذاشت. همه با هم.
قطعاً روی چگونگی اش باید فکر کرد. فعلاً مهم است که دغدغه و عزم این کار باشد، باقی اش با این سنگ بنا حاصل میشود. البته چیزهایی در کله حقیر هست لکن به درد گفتن نمیخورد. انشالله شما بگویید چطور میشود اینکار را کرد؟

اصلا نهج البلاغه همه چیز است.
راست می گویند..
چگونه؟

ممنون
انشالله سختیها آسان میشوند... انّ مع العسر یسری
ان شاالله...
سلام همسنگر

فاطر با معرفی یک کتاب آغاز به کار کرد.
لطفا درصورت تمایل ما را لینک کنید.هرهفته با شما خواهیم بود با معرفی یک کتاب.

درضمن بازدید از فاطر فراموش نشود.

یا صاحب الزمان ادرکنی..
سلام

با مطلبی درباره جناب سلمان فارسی به مناسبت وفات ایشان بروزیم.

تشریف بیاورید
سلام.. عنوان غلط تایپی داره
"...دور نایست..."

ممنون
البته اینگونه هم صحیح است. دو املایی است

سلام

میخوام بهت یه سایت برای کسب درامد معرفی کنم.

این سایت به ازای هر بازدید کننده ای که داشته باشی بهت 90 ریال میده.

یعنی اگر 500 بازدید کننده داشته باشی روزی 4500 تومن و ماهی 135 هزار تومن درامد داری.

اینم ادرس سایت :

Youpop.ir

حتما امتحان کن.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی