بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

64ام - چالش اخلاق پزشکان

نظام سلامت
شنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۲۴ ب.ظ

متن زیر را برای درس مدیریت استراتژیک نوشتم. استاد این درس، بحثی با عنوان «چالشهای مهم نظام سلامت و راهکارهای پیشنهادی شما» مطرح کردند که پاسخ زیر را به این موضوع دادم. 8 مورد اوّل شاید از نظر من اصلاً مهم نباشند چرا که هرکسی که درسهای روتین این رشته را بخواند همین چیزها را خواهد فهمید! مورد نهم را البته با اعتقاد شخصی نوشتم. برای درج مطلب در وبلاگم میبایست مورد نهم را بیشتر توضیح میدادم امّا توضیح بیشتر آنرا به مطالب آتی سپرده ام:

  1. چالش فعلی نظام سلامت را میتوان «تأمین مالی پایدار» عنوان کرد. با وجودی که با آغاز طرح تحول سلامت عنوان میشد تأمین مالی نظام سلامت به هیچ وجه مورد خدشه قرار نمیگیرد امّا با کاهش شدید قیمت نفت و به تبع آن درآمد ناخالص داخلی (GDP)، امّا و اگرها در این باره آغاز شده است. در عین این که سهم نظام سلامت از تولید ناخالص داخلی باید عددی منطقی باشد امّا نحوه تخصیص این مبلغ میتواند موضوع مهمتری باشد از این رو راهکار مقابله با این چالش، دقّت در نحوه تخصیص منابع و توجه بیشتر به افزایش کارایی نظام سلامت در مقایسه با افزایش منابع پایدار میباشد.

  2. نظام ارجاع نیز از چالشهای فعلی نظام سلامت ایران است و راهکار مشخّص آن پزشک خانواده است که گریزی از اجرای آن نیست هرچند با انجام اصلاحاتی روی آن.

  3. شاید بتوان گفت بزرگترین مشکل نظام سلامت که ریشه در مشکل نظام جمهوری اسلامی دارد نداشتن برنامه استراتژیک جامع و مشخّص است و مشکل دوم نیز عمل نکردن به این برنامه ها. در واقع نبود افق مشخص و درک متفاوت از آینده مطلوب ریشه‌ی این مشکل است آنچنانکه به نظر میرسد یافتن راهکار برای حلّ این مشکل  غیر ممکن است.

  4. وجود اختلاف طبقاتی و تبدیل مدیریت مراکز به مقامی تشریفاتی نیز از چالشهای نظام سلامت ایران محسوب میشود.

  5. عدم پرداخت مناسب به مسئله بهداشت در مقابل درمان نیز از این جمله است.

  6. حاکمیت چندبخشی نظام سلامت نیز از چالشهای عمده محسوب میشود که به نظر میرسد با تفاهم بیشتر بین متولیان این حوزه و نیز تجمیع صندوقهای بیمه ای بتوان بخشهای مختلف این نظام را هماهنگ تر کرد.

  7. عدم کارایی در صندوقهای بیمه خود از موجبات هدر رفت منابع است که با تجمیع صندوقهای بیمه میتوان بخشی از آنرا جبران کرد.

  8. بی عدالتی نیز از چالشهای مهم است. چه بی عدالتی در تأمین مالی چه در توزیع خدمات. راهکار مبارزه با بی عدالتی، توجه به عدالت عمودی و افقی هم در تأمین مالی و هم در ارائه خدمت است به گونه ای که افراد با سطح درآمد یکسان، پرداخت یکسان داشته و افراد با نیاز یکسان، بهره یکسانی از خدمات ببرند.

  9. به نظر میرسد عدم پرداخت به معنویت، خود از مهمترین مشکلات است. در واقع این مشکل ریشه در آموزش دارد. در تاریخ ایران اسلامی شاهد آن هستیم که مدارس علمی با مدارس مذهبی یکپارچه هستند آنگونه که یک پزشک، پیش از آنکه یک پزشک باشد یک روحانی است و این شیوه در تدریس تمامی علوم وجود داشته است. به این ترتیب رعایت اصول اخلاقی امری مسلم برای پزشک شدن بوده است. امّا در دوره مدرن، با جدا شدن نهاد دین از نهاد علم یکی از خیانتهای صورت گرفته در پزشکی بوده است. مشکلات عمده موجود در پزشکان به همین دلیل است. وجود پدیده زیرمیزی  نشان از اوج بی اخلاقی پزشکان جامعه ما دارد و راه حل آن به نظر نمیرسد افزایش تعرفه ها باشد. حتی اگر این افزایش موجب کاهش زیرمیزی شود امّا قطع به یقین در بلند مدت راه حلی پاسخگو نیست. در زمینه نحوه آموزش که از دوران راهنمایی و دبیرستان پزشکان شروع میشود مشکلی اساسی وجود دارد و این مشکل چشم هر استراتژیستی را موقعی به افقی اسفبار میدوزد که شاهد ظهور و ترویج مدرک کده‌هایی با عنوان دانشگاه بین الملل هستیم؛ جایی که بی اخلاقی و رشوه گیری علناً و عملاً آموزش داده میشود.


پی نوشت: در بایگانی بلاگ «دسته بندی موضوعی» ایجاد کرده ام که اولین زیر موضوع آن «مدیریت سلامت» است. انشالله از این پس هم موضوعات بیشتری از جمله «اقتصاد اسلامی» و همچنین «طراحی رابط کاربری» ایجاد خواهم کرد و بصورت تخصصی در این رشته ها خواهم نوشت.

نظر شما چیست؟

تا کنون ۷ نظر ثبت شده است
سلام و درود
پیش نویس ها بروز شد.
آخرین مطلب:
کلمات غیر قابل ترجمه از زبان های دیگر.
به ما سری بزنید.



سلام. ممنون
  • دانلود آهنگ جدید
  • خوشحال شدم از بازدید وبلاگ شما
    شما هم به سایت من سر بزنید
    ممنون
    بازم سر میزنم
    موفق باشید
    یاعلی
  • ...:: زرافه ::...
  • سلام برادر
    بنظرم یکی دیگر از مهم ترین چالش های نظام سلامت که مخصوص کشور ماست، بحث این است که همه در آن جایی نیستند که باید باشند. 
    اگر در قانون آمده که مدیر بیمارستان و حتی در سطح بالاتر رییس بیمارستان باید مدیریت خوانده باشد، دلیلی ندارد که پزشک در این سمت ها حضور داشته باشد. بله ممکن است دلایلی در ارتباط با این مساله ذکر شود که بنظرم تمام آنها پاک کردن صورت مساله است.
    بنظرم در کنار حل مسائل دیگر، به این مورد هم باید توجه کنیم. 

    سلام برادر عزیز
    درست میفرمایید. چالش زیاد است. 
    سلام اگه پایه هستی تبادل لینک کنیم
    www.saeedpayab.blog.ir
    اگه دوست داشتی یه نظر بذار تو وبسایتم تا تبادل کنیم
    سلام
    در غرب نهاد دین از علم و بسیاری از مسائل جداست، چرا آنها بسیاری از مشکلات نظام سلامت ما را ندارند. به نظرم مشکل نبود اخلاقیات هست ولی دلیل اش نمی تونه جدایی دین از علم باشه. به نظر می رسد شما ریشه بسیاری از مشکلات را در عدم پایبندی به دین می دانید. بسیاری از مشکلات بوجود آمده در جامعه در جوامع غربی نیز روی دادند و آنها توانستند راه حل اش را بدون مراجعه به دین بیابند هرچند که ما باید شرایط خودمان را در نظر بگیریم و بهتر است که  سیستمی به مسایل نگاه کنیم تا اینکه راه حل نهایی را دین بدانیم و سعی کنیم شواهدی برای آن پیدا کنیم. ممنون

    سلام
    راستش درست متوجه حرف شما نمی‌شوم و احساس می‌کنم شما قضاوت نادرستی از نوشته‌های بنده داشتید. چطور به این نتیجه رسیدید که بنده راه‌حل نهایی را دین می‌دانم؟ و اصلاً مگر دین چیست؟ یعنی دین چیزی خلاف عقل می‌گوید؟ اگر جواب منفی باشد (که جواب من منفی است) خوب پس اگر شما چیز عقلی بگویید لاجرم همان دینی هم هست. از این رو تفکیک‌های علم و دین و اخلاق و بسیاری مسائل برای من خیلی خط کشی شده و دقیق نیست و بسیار اینها را همپوشان می‌بینم که شایدحتی ذاتاً همه یکی هستند (البته بیشتر باید فکر کنم ولی اجمالا). یکی از اتفاقاتی که در غرب افتاده است ریشه در اشتباهات کلیسا دارد. قرائت کلیسا از مسیحیت منجر به جدایی علم و دین می‌شود چه اینکه قرائت فردی از اسلام هم می‌تواند همان نتیجه را بدهد. منتها من اینها را اینطور قرائت نمی‌کنم و جور دیگری می‌فهمم. اینکه می‌گویند غربی‌ها بیشتر از ما به اسلام عمل می‌کنند در چه چیزی ریشه دارد؟ (به فرض صحت این گزاره) در این ریشه دارد که اگر عقلی و علمی عمل کنیم در واقع داریم دینی عمل می‌کنیم و دین از بسیاری جهات با این مسائل همپوشان است.
    حرف شما درسته که زود قضاوت کرده ام.
    بله درسته که ممکن یه چیز عقلی صحیح باشه و در دین هم باشد، اصولا عقل و علم خودشون رو ابطال پذیر می دونند و احتمال غلط بودن راه حل بودن شان را قبول دارند. اما  دین خودش رو صحیح مطلق می دونه و راه حل های آن حقیقت محض است و درست بودن آنها رو نمی شود زیرا سوال برد. پس بهتر است که علمی به رفع  مشکلات بپردازیم که ممکن است جواب در دین  پیدا بشود  اما اگر ابتدا  به دین رجوع بشود تا ببینیم جواب دین چیست از سایر راه حل ها غفلت میشود. به نظرم نباید جواب همه چیز رو از دین خواست مخصوصا دینی که مطلعق به شرایط کاملا متفاوت و زمان متفاوت است.
    این که می گویند غربی ها بیشتر از ما به اسلام عمل میکنند به نظرم حرف اشتباهی است باید به جوامع اسلامی و مسلمین نگاه کنیم، اگه حرف اونا درست باشه پس خودمون رو غربی کنیم تا به بن اسلام برسیم .بهتر است که به جای فرافکنی مشکلات به دیگران خودمون رو فریب ندهیم و با پذیرش نقاط ضعف به فکر چاره باشیم.
    سپاس
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی