بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

گراف/ پوستر رخ دیوانه

هنر
سه شنبه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۴، ۰۲:۳۲ ب.ظ

رخ دیوانه

همین که در این فضای سیاه و absurd سینمای ایران چنین فیلمی ساخته میشود جای تقدیر و تشکر دارد. فقط به همین دلیل که کارگردان و نویسنده نه تنها جور دیگری می اندیشند بلکه جور بهتری می اندیشند. جوری که سازنده است نه تخریب کننده.

این فیلم انتقاد خود را به نسل جوان به شیوه ای وارد کرد که نسل جوان خود مشتاقانه با پای خود میرود این فیلم را میبیند! بازنده اصلی و نهایی این فیلم کسی است که به عبارتی مثبت ترین شخص داستان است. کسی که مادرش شخصیتی فرهنگی و معتقد نمایش داده میشود. کسی است که از جنس دیگر جوانان فیلم نیست و حلال و حرام سرش میشود. فیلم نشان میدهد که حتی اگر هم تو درست باشی مادامی که وارد بازی کثیف این جوانان میشوی بازنده ای. در نهایت فیلم با یک پایان عالی حرف کلیدی خود را با این مضمون ادا میکند که «همه‌ی این بازیهایی که دادیم و خوردیم چه شد؟ همه اش یک پست ناچیز در شبکه های اجتماعی میشود. امّا بهای آن چه بود؟ عمر. عمر خود را دادیم تا مایه مسخره بازی دیگران باشیم.» و با دیالوگ پایانی فیلم حس انزجار از بچه بازیهای شبکه های اجتماعی کاملاً حس میشد.

متاسفانه مرورگر شما، قابیلت پخش فایل های صوتی تصویری را در قالب HTML5 دارا نمی باشد.
توصیه ما به شما استفاده از مروگرهای رایج و بروزرسانی آن به آخرین نسخه می باشد
با این حال ممکن است مرورگرتان توسط پلاگین خود قابلیت پخش این فایل را برای تان فراهم آورد.

دریافت
مدت زمان: 1 دقیقه 32 ثانیه 

نظر شما چیست؟

تا کنون ۶ نظر ثبت شده است
سلام
رخ دیوانه را ندیدم، سر به مهر را چرا.
نقدتان را نمیدانم اما این پاراگراف آخرتان درست و دقیق بود.
خدا حفظمان کند...
در پناه حق

سلام
قسمت مربوط به سر به مهر و استرداد را حذف کردم چون شاید درست نباشد.
ممنون از شما :)
همین امروز دیدمش...و این برداشت و به نظرم وقتی می شد از فیلم داشت که یکم پرداخت مناسب تری برای آخر قصه در نظر می گرفت...جدای از اون کلا این ساختارو که مدام به بیننده ضربه  می زد دوست نداشتم....
  • دختری از تبار تسنیم
  • سلام
    پست های مفیدی می گذارید
    هنوز فیلم رو ندیدم

    سلام

    عیدتان مبارک

     عیدانه:

    وَ قَالَ [ امیر المومنین  علی علیه السلام] عِنْدَ تَنَاهِى الشِّدَّةِ تَکُونُ الْفَرْجَةُ وَ عِنْدَ تَضَایُقِ حَلَقِ الْبَلَاءِ یَکُونُ الرَّخَاءُ .

    و درود خدا بر او ، فرمود: چون سختى ها به نهایت رسد، گشایش پدید آید، و آن هنگام که حلقه هاى بلا تنگ گردد آسایش فرا رسد.

    حکمت 351 نهج البلاغه

    سلام
    بازنده فیلم را با ویزگی های برشمرده معلوم کردید. برنده ها را هم ببینید. چه کسانی با چه ویژگی هایی در این  بازی برنده شدند. از این برنده و بازنده ها نتیجه های متفاوتی میتوان از پیام فیلم گرفت
    به نظر حقیر چیزی که آقای داودی در این فیلم میخواهد بگوید آسیب شناسی شبکه های اجتماعی نیست. اگر از این زاویه دید بخواهیم به فیلم نگاه کنیم به این موضوع پرداخت بسیار کم وسطحی ای شده است و دغدغه کارگردان بیشتر درآوردن درام هیجانی جاسوسی است تا مسایل عبرت آموز. من به شخصه در طول مدت 90 دقیقه فیلم به این سبک از زندگی جوانان بیشتر علاقه مند شدم تا منزجر. و خیلی ها اینطور میشوند. چون در تمام طول فیلم ما هیجان ناشی از بازی دادن های شخصیت های فیلم را میبینیم و بعد در پایان در یک جمله یا یک صحنه ی کوتاه که این کارها خیلی بود و از این کارها نکنیم. این نوع فیلم بیشتر جوانان خانواده دار را به داشتن تجربه های مستقل اینچنین زننده تشویق میکند تا اینکه به آنها هشدار دهد. 
    نکته دیگر در این فیلم تصویر زشتی است که آقای داودی در این فیلم از مادر نشان میدهد. رد پای نخ نما و مغرضانه ی تجاوز در این فیلم هم به سان بسیاری دیگر از فیلم های اخیر ایرانی دیده میشود. انگار این لقمه کثیف قرار نیست که از سفره ی مردم تیره بخت ما جمع شود. طوری که در حال تبدیل شدن به یک جریان است. مدام باید در فیلم هایمان صحنه های تجاوز(خصوصا از سوی نزدیکان مثل پدر مادر عمو و...) ببینیم و این طور به ما القا شود که حقیقتی است که در میانمان وجود دارد. حال انکه جز پرده سینما این حقیقت را در زندگی خود نمیبینیم اما انگار عده ای تشخیص داده اند که هست. به هر حال این تصویر از مادر در فیلم آقای داوودی یک توهین است. در این فلیم عملا یک مادر روسپی یک مادر صیغه ای که تصادفا باعث تولد دختری میشود میبینیم. و مادر سومی که به نوعی تنها مادر سالم قصه است خیلی چیزی از آن دیده نمیشود و حتی بازیگر چهره ای برای آن نقش انتخاب نمیشود. و نکته ی آخر اینکه فیلم از لحاظ فرمی هم ایراداتی دارد. در منطق فیلمنامه های جنایی و رازآلود راوی نباید به بیننده دروغ بگوید مگر آنکه توجیه فیلمنامه ای داشته باشد مثل فیلم مظنونین همیشگی. اما اینجا اصول منطقی و قوانین یک فیلم جنایی رازآلود رعاین نشده است. اصلا راوی ای که مرده از کجا دارد برای ما رعایت میکند. در بهترین آوانس به کارگردان میتوانیم بگوییم فیلم ضد ساختار منطقی و پست مدرن است و الی پایان ماجرا
    عذرخواهی زیاده گویی اینجانبرا بپذیرید اما با توجه به دیدگاه آرمانی و مقدستان در برخی پست ها حیفم آمد که نقدم راننویسم
    با تشکر 

    سلام
    ممنون از نقد و نظر بسیار خوب شما. همیشه تفسیرها متفاوت اند. مهم این است که بفهمیم منظور سازنده کدام است؟ آیا سازنده میخواسته به این شیوه زندگی دعوت کند یا از آن نهی کند؟ نظر کلّی بنده این است که سازنده قصد تخریب و انتقاد به این نوع زندگی و این دست جوانان را داشته است. این دغدغه برایم لذت بخش است. امّا شما ممکن است اینطور فکر نکنید.
    در کل آقای داودی نشان داده اند که به این سبک فیلمهای رازآلود علاقمند هستند و اینطور فیلم میسازند. پس این روش فیلم سازی ایشان است. به نظرم ایشان این روش را میخواستند در نقد از جوانهای اینچنینی امروز به کار ببرند و به نظرم انتقادات شما مربوط میشود به روش اجرای ایشون. یعنی برای رساندن مفاهیمی که در ذهنشان داشته اند استفاده از برخی روشها نادرست است.
    در نهایت، آخرین نقد شما را نمیتوانم بپذیرم. اینکه «اصلا راوی ای که مرده از کجا دارد برای ما رعایت میکند.» ابتدای فیلم صحنه معلق بودن و سقوط راوی نمایش داده میشود و در انتهای فیلم نیز آن معلق بودن و سقوط ادامه پیدا میکند تا راوی میافتد و میمیرد. فیلم در واقع تمام صحنه‌های بچه بازیهای راوی است که وقتی دارد سقوط میکند دوباره همه آنها در ذهنش مرور میشوند و راوی از ابتدا دارد با این دست دیالوگها فیلم را آغاز میکند : «همه اشتباهات از اون جایی شروع شد که...». در واقع راوی در حین سقوط دارد اینها را برای خودش مرور میکند تا اینکه در انتهای فیلم میمیرد. پس راوی درون فیلم نمرده است و این نقد شما اشتباه است.
    اتفاقا همین که میگوید همه چیز از فیسبوک شروع شد و در نهایت هم میگوید آخرش همه اینها به فیسبوک و استاتوس ختم شد نشان از انتقاد شکل گیری اینگونه اتفاقات در بطن فیسبوک است. اما انتقاد شما این است که در طول فیلم دیگر حرفی از فیسبوک نبود که روی این انتقاد میشود فکر کرد که باز این هم بحث در روش است.
    ممنون از وقتی که گذاشتید
    بزرگواری کردید
    یاعلی
  • سید علی تقوی
  • سلام
    عبادات قبول
    به روز و منتظر شما هستیم
    در صورت تممایل به تبادل لینک  اطلاع بدید

    سلام
    ممنون. برای شما نیز قبول باشه :)
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی