بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

یکی از چالشهای نظام سلامت ایران مسئله‌ی بیمه است که با توجه به مانور طرح تحول سلامت در دولت یازدهم، مسئله‌ی بیمه برجسته شده است و فرصت مناسبی برای پرداختن به آن محسوب می­شود. علاوه بر این، مسئله‌­ی بیمه و مدل جایگزین اسلام همواره از دغدغه­‌های متفکرین اسلامی بوده است که می­توان راهکارهای ایشان را بررسی و از نکات مثبت آنها استفاده کرد.

در مطالعه‌­ی مدل­های بیمه سلامت با مدل بیمه­‌ی آلمان معروف به مدل بیسمارک مواجه می­شویم که بخشی از آن در ایران به صورت بیمه­‌ی تأمین اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته است. مهم­ترین نکته در مورد بیمه­‌ی اجتماعی سلامت یا مدل بیسمارک آن است که پرداخت کنندگان در این مدل، حقّ بیمه را به عنوان سرمایه‌­گذاری برای روز مبادای خود به حساب نمی‌­آورند بلکه آن را صدقه­‌ای برای درمان بیماران نیازمند می­‌پندارند تا دیگران نیز در روز نیاز به آنها کمک کنند (یعنی دقیقاً برخلاف همان چیزی که واژ‌‌ه‌­ی «بیم» معنا می­دهد) و این نوع نگاه و فرهنگ در شکل­گیری بیمه‌­ی اجتماعی بسیار شبیه به نگاه اسلام به مسئله‌­ی زکات و صدقه است و درست برخلاف نگاه سرمایه­گرایی در مورد ترس از آینده­‌ی خود می­‌باشد؛ چه اینکه ترس از آینده از آینده‌­ی جهان و بشریت در سینمای هالیوود گرفته تا ترس از نابودی و فنا در نگاه فردی و فلسفی به انسان فانی در تار و پود اندیشه‌­ی سرمایه­‌گرای لیبرالی ریشه دوانیده است. از این منظر می­توان با اقتباس فرهنگ و نگاه آلمانی نسبت به مسئله­‌ی بیمه‌­ی اجتماعی به سمت مسئله­‌ی زکات و صدقه در اسلام رفت و مبانی وزارت زکات را مورد سنجش قرار داد.


پی نوشت: متن فوق یکی از موضوعاتی است که بعنوان موضوع پایان نامه برای مقطع کارشناسی ارشد به نگارش در آورده‌ام.

نظر شما چیست؟

تا کنون ۱۰ نظر ثبت شده است

با سلام و احترام

نقل قول های الهام بخش روز پدر.

نقل قول هایی از شخصیت های مشهور درباره روز پدر.

جمله هایی که کمتر شنیده اید.

نظرتان را با ما در میان بگذارید.

.

برگرفته از ایسا -ESSA.IR (پیش نویس ها)

  • محمد صادق سونار
  • سلام قالب وبلاگتون رو خودتون طراحی کردید
    میشه کدش رو به منم بدید
    کد رو به ایمیل زیر بفرستید
    mohammadsonar@gmail.com
  • محمد صادق سونار
  • سلام اگه یک جاهایی از قالب رو تغییر بدم مشکلی نداره؟

    بسم الله الرحمن الرحیم

    کاروان برگزار می کند...


    مسابقه کوشش

    شما می توانید با شرکت در این مسابقه ...فقط با یک کلمه چندین بار جایزه ببرید...

    برای  دستیابی به اطلاعات بیشتر به  وبلاگ  کاروان  مراجعه شود..

    سلام
    از وبلاگ شما بازدید کردم جالب بود
    لطفا از سایت ما بازدید کنید
    www.vaniashop.ir
  • محمد محمدیان
  • سرویس وبلاگدهی ملت بلاگ برای ساخت وبلاگ رایگان فارسی برای حمایت از زبان شیرین پارسی در پهنای اینترنت پا به عرصه نهاد و امید بتوان گامی هر چند کوچک برای اثر بخشی زبان پارسی در جهانیان انجام داد.
    سلام
    از بیمه تنها چیزهایی که در ذهنم هست یکی جمله ی روی دفترچه بیمه و از مقام معظم رهبری است که کاش روی دفترچه ها نمی زدند. که وقتی یک نفر در خانواده ای مریض شد دیگر غیر از غم بیماری نباید غم دیگری داشته باشد.
     و  یکی موقعی که پدر مرحومم فوت شد. پدر بنده کاملا کاملا غیر منتظره فوت شدند. یعنی شب خوابیدند و صبح بلند نشدند. ایشان تازه بازنشسته شده بودند. داستان از این جا شروع شد که یک نفر به خانه ی ما زنگ زد . من جواب دادم و از پدرم پرسید. پدر من دوروز یا یک روز قبلش فوت شده بود. بعد گفت که ایشان فوت شدند؟؟( سوال بسیار جالب بود. ) من گفتم بله. گفتند من از طرف بانک زنگ می زنم. کارت بانکی ایشان تا چند ساعت بعد مسدود میشود. لطفا هرچه سریع تر آن مقداری را که برداشت کرده اید را به حساب واریز کنید. و شما تا الان از فلان جا حقوق دریافت می کردید از این پس از بهمان جا دریافت می کنید. ما فکر کردیم که حالا فردا قرار است از بهمان جا حداقل حقوق قبلی را بدهند. ما هیچ تجربه قبلی نداشتیم. هیچ پس اندازی نداشتیم و تادلتان بخواهد خرج داشتیم. خرج مراسم های مختلف. بلاخره، نشان به آن نشان که تامین اجتماعی، ما را آنقدر از نظر اجتماعی تامین کرد که ما تا چند ماه هیچ حقوقی دریافت نمی کردیم. بعد هم بار اول مثلا 300 تومان ریختند به حساب( اگر اشتباه نکنم) و فقط از این اداره به آن اداره، فرم پر می کردیم که بله پدر ما فوت شده... فقط خدا می داند و وضعیت بغرنج آن روزها...

    واقعا تاسف بار است....
    بجای اینکه در این اتفاقات پشت آدم باشند، به معنی واقعی کلمه پشتمان را خالی کردند. و آن روزها فقط این جمله ی حضرت آقا توی ذهنم رژه می رفت...

    سلام
    خیلی حرفتون سنگین بود خیلی :( به قولی کمرمو شکست
    ای کاش بتونیم کاری بکنیم.
    خدا صبرتون بده :(
    سلام
    فکر نمی کنید با توجه به تفکرات جامعه بهتر باشه بر اساس همان نگاه بیم به گسترش بیمه پرداخت. چرا ما می خواهیم به همه چیز نگاه اسلامی بدیم در حالی که خیلی از مسایل نیاز نیست حتما باید در اسلام باشد که اون رو قبول کنیم. مرسی.

    این تفکیک میان «ما» و «آنها» غلط انداز است
    بنده در متن هم اشاره کردم که همان آن غربی‌هایی که میگویید بدون نگاه «بیم» بیمه‌ی اجتماعی را توسعه دادند؛ به دلیل «انسان‌دوستی». پس این نیست که فقط «ما» بخواهیم. بلکه یک گروه از انسان‌های اخلاقی و شاید مذهبی در «جهان» اینطور با فلسفه‌ی «منافع جمعی» فکر میکنند در مقابل گروه دیگری که صرفا بر اساس «منافع فردی» رفتار می‌کنند.
    دقیقا باید به منافع انسانی و اخلاقی تاکید بشود به جای نگاه به یک دین خاص.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی