بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

اذهان روسپی

متفرقه درباره‌ی علم
دوشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۴۲ ب.ظ

یامین‌پور در کانال تلگرامش نوشت:

آلبر کامو گفته بود کلمات، فاحشه شده‌اند؛ برای هر معنایی حامله می‌شوند. دیگر نمی‌توان به اصالت و هویت کلمات و معانی آنها اعتماد کرد...

گاهی به کلمات تجاوز می‌شود؛ به معنای «دفاع» ، «مقدس»، «غرور و تعصب دینی»، «افتخار» و...

افزون بر همه‌ی دلواپسى‌ها، اکنون دلواپس زبان و ادبیات فارسی هم باید باشیم.

و من به این اندیشیدم که ذهن بشر هم روسپی شده است. پای حرف همه مینشیند. از هر کسی حامله می‌شود. پای صحبت حضرت آقا می‌نشیند و رگ «اقتصاد مقاومتی‌اش» باد می‌کند امّا برای استفاده از محصولات امریکایی اپل و امثالهم هزار جور بهانه و دلیل می‌تراشد. پای منبر حاج آقا پناهیان می‌نشیند و آهنگ گوشی‌اش مداحی فلانی است و در اینستاگرام و تلگرام لاس میزند. اینها تازه نوع حزب الهی‌اش هستند؛ انواع سوسول‌تر آنها که دیگر بسی بامزه‌ترند. آنها هم با امام حسین حال می‌کنند هم با دوست دخترشان. هم سیر تا پیاز منبر و سینه و شور را مینشینند و هم سیر تا پیاز ماهواره را می‌بینند. هم ریش بلند می‌کنند و هم ریشوها را مسخره می‌کنند. خلاصه آن‌طور میلاد دخانچی در صفحه اینستاگرام خود نوشت، اذهان روسپی این شکلی‌اند (البته دخانچی درباره دهه هفتادی‌ها نوشته است اما به نظرم این ویژگی انسان نئولیبرال است و مختص هفتادی نیست گرچه در جوانهای امروز بیشتر مشاهده می‌شود):

هفتادیها همانگونه‌اند که دهه هفتاد بود. دهه هفتاد دهه تجلی نیولیبرالیسم ایرانی است. ... هفتادی می‌خواهد آزاد باشد، به حال خود رها شود، از ازادی اش هم انتظار زیادی ندارد. هفتادی پالادیوم و مصرف را دوست دارد. هفتادی اصولا ایدیوژیک نیست، نه اهل مطالعه های عمیق سیاسی و اجتماعی است نه اهل مبارزه و انقلاب. هفتادی اهل کافی شاپ است و هری پاتر. هفتادی نه مذهبی است نه ضد مذهب است. هفتادی به دنبال "حال خوش" است. هفتادی به معنویت علاقمند است اما گزینش میکند. هم به رائفی‌پور و حسن عباسی گوش میدهد و هم "من‌و تو" تماشا میکند و کنسرت راک مجوز دار میرود. هفتادی نسل سوشیال مدیا است. او دراینستاگرام است. هم عکس مدونا میبیند همه بچه های راهیان نور را. هم عکس حاج قاسم را لایک میکند و هم خواننده استیج را. ... هم مقید باشد و هم نباشد. هفتادی سکس را از امر اخلاقی متمایز کرده است.  با نگاه او میتوان دوست دختر یا پسر داشت و عاشق هلالی هم بود. میشه اهل هیات بود و وسط روضه احوالش را پرسید. ... هفتادی چادری دوست دارد خوش تیپ باشد. هفتادی بی حجاب، دوست ندارد به خاطر نوع لباس پوشیدنش کسی فکر بدی درباره او بکنند. پسر هفتادی مذهبی دوست دارد کول باشد، پسر هفتادی غیر مذهبی برایش چادری و غیر چادری ندارد. هفتادی یاد گرفته است که چگونه با همه باشد و باهیچکس نباشد. هفتادی در کات کردن استاد است. هفتادی نسبت به ازدواج له و علیه نیست. عجله ای برای ازدواج ندارد ولی پایش هم بیفتد ازدواج میکند. هفتادی نسبی گراست. او هم به قباد حق میدهد هم به شهرزاد. هفتادی هم با امریکا بد است هم خوب. با نظام سیاسی هم بد است هم خوب. از نظر او نسل قبلی‌ها علافند و وقت تلف کن...

مراقب ذهن خود باشید. ذهن خود را با هر اندیشه و فرهنگ و برند و هرکسی هم‌خواب نکنید...


بی‌ربط: از بس کارهای زود بازده و عملیاتی در کار کرده‌ام، ذهنم طاقت اندیشه‌ورزیدن‌های طولانی و خسته‌کننده را از دست داده... حالا که افتاده‌ام دنبال پایان‌نامه این را می‌فهمم. یادش بخیر، در دوران کارشناسی که دنبال شغل می‌گشتم یکی از دوستان بزرگ ما نهی می‌کرد که نکن، از کار اصلی باز میمانی. آن موقع گوش حرف کردم و پشت گوش انداختم، ولی چاره چیست؟ به هر حال این هم ریاضتی است. قطعاً خریدنِ سختی‌اش به جان، بی اجر نمی‌ماند. دعایمان کنید بتوانیم.

نظر شما چیست؟

تا کنون ۵ نظر ثبت شده است
خیلی خوب بود.
هم صحبت های آقای دخانچی و هم کلیت پست.
حالا که فکر می کنم شباهت هایی با 70 ای ها دارم!
با این تفاوت که دوست ندارم این70 ای بودن را...

سلام
لطف دارید
انشالله که اشتباه میکنید :)
البته هر کدام از ما ممکن است شباهت‌هایی داشته باشیم. انشالله این شباهت‌ها را کمتر کنیم
  • محمدهادی علی بابائی
  • با این حساب 60ی و 50ی هم 70ی هستن!

    سلام
    بله، بنده هم چنین مضمونی را در متن متذکر شدم، آنجا که نوشتم معتقد نیستم این صفات مختص دهه هفتادی‌هاست هرچند در جوان‌ترها بیشتر دیده می‌شوند.
  • محمد حسین مرادی
  • سلام
    چند تا چیز به نظرم بیشتر شبیه حرف های بچگانه است تا حرف معقول: یکی این فضای دهه شصتی دهه هفتادی ، یک جور تم ما خوبیم تو بدی توی ذوف ادم میزنه. انگار سر این که چه نسلی بدبخت تره دعواست و هر نسلی که بدبخت تر باشه بیشتر هم به خودش افتخار میکنه.
    بحث دیگه هم این که نسبت دادن یک صفات مشترک به یک نسل خیلی مضحکه. اون هم صفاتی که نه از سر شناخت انسان که از سر تحلیل های مزخرف روانشناسی و جامعه شناسی بدست امده. در مجموع با قاطعیت میگویم که چرند گفته خصوصا که معتقدم شهوت استفاده از واژه نئولیبراستی وادارش کرده چنین چیزی بنویسه

    سلام
    ضمن اینکه من مثل شما اینطور قاطع نیستم؛ گفتم هم که بنده قصد نداشتم این قسمت دهه هفتادیش را بولد کنم. ضمن اینکه خودم هم دهه هفتادی محسوب میشم ولی چنین نگاه متصلبی نسبت به دهه هفتادی ندارم. و بعد هم اینکه شما کمتر متعلق به دهه هفتادیها و بیشتر متعلق به امام صادقی بودنتان هستید؛ برای همین شما را باید از آن جنبه بررسی کرد نه از این جنبه هرچند هر دو جنبه بر همدیگر قطعا تأثیر دارند. مثل حوزوی‌ها که فضای فرهنگی و اخلاقی تأثیرگذار بر آنها بیشتر از اینکه مربوط به دهه تولد آنها باشد مربوط به محل ایزوله‌ی زندگی آنهاست.
    و باز هم تکرار میکنم که معتقد نیستم و هدفم این نبود که بجث‌های چندش دهه چندی اینها را پیش بکشم بلکه استفاده‌ی دیگری از این تحلیل داشتم. نمیدانیم چرا با وجودی که این را در متن نوشتن، همه‌ی نظرات معطوف به همین جنجال‌های دهه فلانی شده است.
  • محمد حسین مرادی
  • سلام مجدد
      به حرف کلی این مطلب هم توجه داشتم و گفتم که حس میکنم که گاهی میخواهیم برای اصطلاحات مصداق پیدا کنیم و به زور یک ایسمی به کار ببریم. بگذریم.
    تصور ادم هایی که چنین دوگانه ای در وجودشان باشد و نسبت به ان بی تفاوت باشند مسخره است. ترجیح میدهم که بشنوم که ادم ها شهوت طلب شده اند، مادی شده اند و ... اما این که ادم ها هم ایکس را دوست دارند و هم ایگرگ را و اصلا ککشان هم نمی گزد تعبیر صحیحی نیست. بله مثلا فلانی هم نماز میخواند هم دروغ می گوید. هم حاج قاسم را دوست دارد هم دیکاپریو را. اما در نفسش می داند این نماز با دروغ نمی خواند یا نماز را برای ریا می خواند یا دروغ از دستش در می رود. نه این که پذیرفته که این دو با هم سازگارند.

    خوب شما میتونید به اولین کامنت همین مطلب مراجعه کنید و ببینید که یک نفر چقدر فکر میکند که دچار چنین مسئله‌ای شده است. وقتی مصداقش هست چرا فلسفه ببافیم؟
    و بعد کلا به نظرم این مسئله‌ی خیلی جدیدی نیست. این همون التقاطه.
    کجا هفتادی ها این شکلی اند؟ شاید شناسنامه ی ما ها اشتباهه
    بعدش هم چه شکلی می شه تو تلگرام لاس زد!!!!!!!؟؟؟؟؟ معنی لاس زدن یه چیز دیگه است ها! با عرض پوزش البتِ
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی