بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

کونگ‌فو پاندا برای مدیران!

هنر مدیریت
شنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۲۱ ق.ظ

مدت زیادی انیمیشن دلچسبی ندیده بودم. شاید از زمان Wall-E. این اواخر انیمیشن زوتوپیا را دیدم که باز هم با وجود نکات جالبش، آنچنان مرا نگرفت. علت اصلی هم مفاهیم بسیار تکراری انیمیشن‌ها است. مهمترین چیزی که از یک فیلم مرا مجذوب خود می‌کند، داستان آن و البته اندیشه و مفاهیم نهفته در ورای آن داستان است. انیمیشن‌های جدید حتی با وجود داستان‌های جذاب و پر کشش، امّا مفاهیم جذابی را برایم ارائه نمی‌کردند. حتی انیمیشنی مانند inside out هم که واقعا به مسئله جذابی پرداخته بود، از آنجایی که مفاهیم و فرضیات خامی را ارائه می‌کرد مرا به وجد نیاورد. امّا کونگ‌فو پاندای 3، همچون اولین سری نسخه از کونگ‌فو پاندا، بعد از مدت‌ها هم مرا به هیجان فکری آورد و هم لذت یک انیمیشن مهیج را بخشید.

موضوع اصلی کونگ‌فو پاندای 1، اعتماد به نفس و «خود بودن» بود امّا آن‌را در یک بعد فردی مطرح می‌کرد. یک پاندای تنبل و خپل، اگر خود را باور کند می‌تواند جنگجوی اژدها باشد. در انتهای انیمیشن شماره‌ی 1، وقتی پاندا لوح مخصوص را باز کرد و جز یک ورقه‌ی آینه‌ای چیزی نیافت، متوجه شد که سرّ جنگجوی اژدها بودن در «خودش» هست. حالا در نسخه‌ی شماره‌ی 3، کونگ‌فو پاندا، تجربه‌ی خود را به جای یک سطح فردی، می‌خواهد به یک سطح جمعی تعمیم دهد. جمله‌ی کلیدی انیمیشن جایی شروع می شود که چیفو، استاد پاندا، می‌خواهد آموزش را به پاندا بسپارد. پاندا بعد از یک تجربه‌ی ناموفق از چیفو می‌خواهد به او آموزش دهد که مثل او آموزگار خوبی باشد:

  • KungFu Panda: There’s no way I’m ever gonna be like you.
  • Shifu: I’m not trying to turn you into me. I’m trying to turn you into you.

چیفو امّا به او می‌گوید که به جای آنکه او را شبیه به خودش کند می‌خواهد «او را به خودش تبدیل کند.» تکیه‌ی اصلی این انیمیشن در آموزش است. انتقاد از نظام‌های آموزشی مسئله‌ی جدیدی نیست. طی تحولات اجتماعی امریکا در دهه 60 میلادی، یکی از انتقادات و تحولات اجتماعی مربوط به نظام آموزشی بود و معترضان عنوان می‌کردند که نظام‌های آموزشی به جای بهره‌گیری از تفاوت‌های فردی و ارتقاء خلاقیت‌های هر شخص، به یکسان‌سازی انسان‌ها می‌پردازند. یکی از مهم‌ترین این انتقادات را موزیک ویدئوی پینک فلوید با عنوان The Wall تشکیل می‌داد که در آن مدرسه به مثابه کارخانه‌ی بزرگی بود که کودکان متفاوتی وارد آن شده و همه یکدست از آن خارج می‌شدند. تیزترین بخش این انتقاد را تشبیه مدرسه به چرخ گوشت تشکیل می‌داد که کودکان وارد این چرخ گوشت شده و همه بصورت گوشت‌های چرخ شده (یکدست) از آن خارج می‌شدند.

مدرسه (یا سازمان‌های بروکراتیک) به مثابه چرخ گوشت!

موزیک ویدئوی پینک فلوید را در ادامه می‌توانید ببینید:

کونگ‌فو پاندا با وجودی که استفاده از خلاقیت‌ها و توانایی‌های فردی را ابتدا با مسئله‌ی آموزش تلفیق می‌کند، امّا در انتها آن را با مدیریت نیز پیوند می‌دهد. زمانی که پاندا به دهکده‌ی خود رفته و می‌خواهد یک عده پاندای خپل و تنبل (مثل خودش) را تبدیل به مبارز کند یاد حرف چیفو می‌افتد و به جای آنکه آنها را شبیه به خودش کند، آنها را به خودشان تبدیل می‌کند. امّا پس از آموزش، نوبت به مدیریت آنها می‌رسد تا به مثابه لشکری بتواند آنها را به نبرد با دشمن ببرد. در همان ابتدا وقتی نقشه‌ی جنگ را روی میز می‌گذارد تا برنامه‌ریزی کند، چند کودک نقشه را پاره می‌کنند و کونگ‌فو پاندا بی‌خیال برنامه‌ریزی می‌شود و باز هم به جای یکدست کردن نیروهایش و برنامه‌ریزی‌های جزئی، تنها چند نکته‌ی کلّی و اصلی را می‌گوید و خلاقیت را به نیروهایش می‌سپارد.

شاید نگاه کونگ‌فو پاندا، در آموزش و البته مدیریت جسورانه و تند باشد (که به نظر بنده در روش‌های نوین آموزش و مدیریت این‌گونه نیست) امّا قطعاً کونگ‌فو پاندای 3، همچون کونگ‌فو پاندای1، انیمیشنی است که مدیران و البته مسئولین آموزشی می‌توانند از آن نکات نغزی بیاموزند.


مطلبی را هشت سال پیش، در دوران مدرسه! و با ادبیاتی مربوط به همان سنین درباره کونگ‌فو پاندای 1 نوشته بودم که از طریق این پیوند میتوانید بخوانید. برای خودم البته خیلی جالب بود. خیلی از ذوق‌هایی که برای دنبال کردن انیمیشن‌ها داشته‌ام مدتی است کور شده است!

بعداً نوشت: کاریکاتور دیگری در این مورد:

نظر شما چیست؟

تا کنون ۷ نظر ثبت شده است
ممنون عالی بود 

ممنون از لطفتون
  • ...:: بخاری ::...
  • این انیمشین فوق العاده بود. من ک خوره انیمشین هستم و تقریبا تمام انیمیشن های معروف رو دیدم ویا درد دست دیدن دارم!! باید بگم این یکی نمونه نداشت.
    البته نگاه شما ب این انیمیشن خیلی دیه رویایی و فانتزیه! خیلی خوشبینانه نگاه کردید بهش! انقدرام ک فرمودید مبادی آداب نیست این جناب پاندا و رفقا!!
    ولی خب این رو میذارم ب حساب اون نگاه همیشگی ک وجود داره و اون آموزش دیدن و نکات خوب پیدا کردن ازهر چیز ولو چیزیه ک در ابتدا و نفس، بد هستش. همین ک دنبال نکات خوب باشیم درش، این هم خوبه.
    اگر غیر از این نگاه و فارغ از این نگاه بخواییم کونگ فو پاندا رو ببینیم، قطعا انقدرام که شما فرمودید گل و بلبل نیست.(بله خب هم شما اینو می دونین هم من. منظورم اینه ک اش اشاره ای ولو یک خطی می کردید که این بعد رو دارید در نظر می گیرید و ابعاد دیگه مد نظر این متن نیستش)
    اما انصافا فوق العاده ترین شکل ممکن یک انیمشین بما هو انیمیشن!! بود.
    سلام 
    چ
    چندتا سوال داشتم
    ۱ . شما قالب وبلاگتونو خودتون طراحی کردید؟
    ۲ . به نظر شما امنیت النون بالاس یا هد ؟

    سلام
    1- آره. البته بخشی از کد نویسیش رو دوستم انجام داده ولی گرافیکش با خودم بوده.
    2- مگه هد بالاخره راه افتاده؟ هنوز هد رو نمیدونم چجوریه ولی النون واقعا سرویس خوبیه و حداقل نسبت به چاپار و ایمیل سایت ایران و دیگر ایمیل‌های ایرانی ترجیحش میدم. ولی هد هم باید چیز خوبی باشه اگر بالاخره یک روزی بیاد!
    سلام
    جالب بود
    دقیقا منم وقتی انیمیشن میبینم سعی میکنم تحلیل کنم...
    این پاندای کنفوکار یک رو هم دیدم و حتی کنفرانسشو دادم و از نکاتش گفتم..
    نمادهایی ک در پشت چهره ی اینا بود و زد شیعه هایی ک در انیمیشن بود...
    البته میتوانن این تحلیل ها رو به توهم توطئه نسبت بدهند

    سلام
    ممنون از لطفتون. خانم بخاری هم به برخی نکاتی که بنده اشاره نکردم ایراد وارد کردن. بنده منکر موارد نمیشم و سریع هم به توهم توطئه نسبت نمیدم. واضح‌ترین این نمادها، نماید ینویانگ و تفکر حاکم ینویانگی در انیمیشن است که البته بنده باهاش موافق نیستم. بنده صرفا از یک بعد و البته به نظرم بعد اصلی این انیمیشن اون رو تحلیل کردم و دیگر تحلیل‌ها رو هم می‌پذیرم.
    البته منظورم ضد بود 
    نمیدونم چرا اونجور نوشتم:/

    :)
    پاسخ به ملت-حب به تایید همایونی رسید.
    بله شما صرفا اشاره نکردید. قطعا توافق نظر داریم درباره اون بخشهایی ک ازش صحبت نشده.
    ر.ک: خود دکتر عباسی که خونش جوشه از این انیمیشن!
    البته من مطمئنم خودشم ک داره میبینه گفته وای عجب انیمیشنی ساختن خداییش!!

    =))
    تحلیلتون از استاد خیلی خوب بود! ایشون درباره نسخه 3 هم صحبتی داشتن؟
    من کلی گفتم و منظورم ب نوشته شما نبود چرا که در یک مطلب همه چیز نمیگنجد و شاید دید شما در چیزی متمرکز شده ک همینجا نوشتید
    مطلبتان بار اطلاعاتی دارد 
    پس مفید است
    قلمتان مستدام:)

    سلامت باشید :)
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی