بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

از ابتدای شروع طرح تحول سلامت، برخی از پزشکان مخالف آن بوده‌اند. عده‌ای عدالت‌طلب بوده‌اند و برخی دیگر به دلیل شکاف درآمدی بین رشته‌ای، منتقد. با این حال به دلایل واضحِ مربوط به افزایش دریافتی و کارانه، اکثر پزشکان موافق و حامی این طرح بودند. امّا چند ماهی است پزشکان معترض زیاد شده‌اند. کسانی که پزشک نیستند ممکن است در تعجب باشند که چرا پزشکان به مخالفین این طرح تبدیل شده‌اند؟ دلیل انتقاد این روزهای پزشکان نیز واضح است: مطالباتِ معوقه‌ی آنها.

در واقع تا آن زمانی که پزشکان درامدهای نجومی و نیمه نجومی خود را دریافت می‌کردند، مشکلی نداشتند بلکه راضی و حامی هم بودند. الآن نیز دلیل عدمِ رضایت آنها دقیقاً مرتبط با همان دلیل رضایت آنها است! مسئله این است که از ابتدا به نظر نمی‌رسید این افزایش تعرفه‌ها در حد و توان صندوق‌های بیمه و در اصل، جیب مردم باشد با این حال وزارت بهداشت و پزشکان بدون توجه به این اصول بدیهی، کار خود را کردند و حالا به مشکلات پیش‌بینی شده رسیده‌اند. مهم آن است که اگر امروزه روز، مشاهده می‌شود پزشکان نیز در مخالفتِ طرح تحول سلامت صحبت می‌کنند، به دلیل همراهی با منتقدانِ اولیه یا به دلیل در نظر گرفتنِ منافع عموم مردم نیست بلکه آنها همان حساب و کتاب کاسبی خود را می‌کنند و می‌بینند با اینهمه معوقه وضعیت جیب‌شان بدتر شده است!

لذا نباید تصور شود این روزها اگر پزشکان انتقاداتی می‌کنند به دلیل تغییر روحیه‌ی سرمایه‌گرایانه‌ی آنها و عدالت‌خواه شدنشان است. متأسفانه اغلبِ پزشکانِ امروزین، همان نوجوانانی هستند که اساساً برای «پول پارو کردن» به پزشکی رفته‌اند و این دیوار از خشت اوّل کج گذاشته شده است. اصلاحِ این انحرافاتِ ریشه‌ای که طیِ سالیانِ دراز در فرهنگِ ایرانی رسوخ کرده است به این سادگی‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

نظر شما چیست؟

تا کنون نظری ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی