بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

جامعه‌ستیز

نظام سلامت اقتصاد
پنجشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۶، ۰۸:۴۰ ب.ظ

دیروز فرصتی دست یافت تا با یکی از دانشجویان جوان و اهل اندیشه‌ی پزشکی هم صحبت باشم. در واقع در یک پادکست بنده مباحث شفافیت ارائه می‌دادم و وی منتقد آن بود. منتقد خوبی بود. چالش‌های جدیدی برایم ایجاد کرد. پس از ضبط پادکست در مسیری که به سمت خروجی دانشگاه داشتیم مقداری هم‌کلام شدیم. حرف‌های خوبی می‌زد که یکی از آنها قلّابی به فکرم انداخت! او در حال انتقاد به وضعیت پول‌دوستی افراطی در بین دانشجویان پزشکی و پزشکان بود که اشاره کرد: «اصلاً خیلی از دانشجویانی که به پزشکی می‌آیند جامعه‌ستیز (Sociopath) هستند! هیچ گونه احساس نوع‌دوستی و هم‌دلی (Emptathy) ندارند. و من در تعجب هستم که اینها وقتی در چند سال آینده پزشک می‌شوند چگونه می‌توانند طبابت کنند؟» او به جنبه‌ای اشاره کرد که شاید ما بصورت ضمنی و ناخودآگاه به آن آگاهی داشته باشیم امّا او این مسئله را از ناخودآگاه به خودآگاه ما (یا حداقل بنده) آورد و ما را متوجه آن ساخت.

در یک برداشت خلاصه و آزاد از جامعه‌ستیزی، آن را نوعی رفتار می‌توانیم بنامیم که مانع تشکیل یک جامعه می‌شود. یعنی فرد رفتاری دارد که کسی تمایل ندارد به او نزدیک شود و اگر همه‌ی مردم جامعه‌ستیز بودند احتمالاً هیچ گروه یا جامعه‌ای شکل نمی‌گرفت! حال چطور در پزشکی که شاید مهمترین نماد نوع‌دوستی و جامعه‌گرایی است چنین اتفاقی می‌افتد؟ این معجزه‌ی پول است! معجزه‌ی رقابت! معجزه‌ی جنگلِ انسانیِ ما که در آن بر سر بقاءِ اصلح می‌جنگیم!

خوشحال می‌شوم که دوستانِ پزشکی و رشته‌های مشابه نقد درون‌گفتمانی می‌کنند. متأسفانه به جهات گوناگون وقتی کسی از خارج از پزشکان نقد می‌کند انگ‌های مختلف از جمله حسادت زده می‌شود. این وضعیت مختص نظام سلامت نیست و شاید در ذات آدمی نهفته باشد! حرف بسیار است...

نظر شما چیست؟

تا کنون ۲ نظر ثبت شده است
مامان من به عنوان با سابقه ترین پرستار بیمارستان هر روز از همین ها میناله!
میگن مریض داره میمیره بعد دکتر وایساده داره به مثلا یچیزی میخنده یا داره قصه ی جون دادن یکی رو میگه و میخنده!
فکر کنید!
تا چ حد ادم باید سخت باشه
یا مثلا پرستاراشون ک میگه فکر میکنن وضیفشون اینه ک ی قرص و دارو بدن و فشار بگیرن!میگه هیچ کدوم حتی یه احوال خشک و خالی از مریض نمیپرسن!
به نظر من خیلی ها فقط برای داشتن شغل تضمینی و درامد وارد حرفه پرستاری و پزشکی میشن
همین!

بله همینطوره
این شغل و پول تضمینی که گفتید به نظر میرسه دقیقا همینه... همه چیز شده بر اساس منافع شخصی... فردگرایی...
واقعا باید خدا کمک کنه!!

خیره انشالله... حالا بد به دلمون راه ندیم! پزشکانِ خوبی هم هستند واقعا. ولی باید تلاش کنیم این فضا بهتر بشه
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی