بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

سودجوی خوب، سودجوی بد

اقتصاد
دوشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۴۹ ب.ظ

 امروز مسئولی گفته است: «نباید سپرده‌گذارانی که با شناخت، قصد تحصیل سود داشتند مظلوم جلوه دهیم و با مظلوم‌نمایی فضای جامعه را به‌گونه‌ای ترسیم کنیم که باید دولت وارد شود و مبالغی را به این‌ها بپردازد.»

سؤالی که پیش می‌آید این است که اینجا همه وظیفه‌ی خود را درست انجام دادند غیر از مردم؟ یعنی حکومت هیچ وظیفه‌ای برای نظارت و کنترل مؤسسات مجاز و غیر مجاز ندارد؟ انقدر ممکلت بی‌صاحاب است؟ مگر سودجویی در این مملکت بد است؟ مگر دیگران در بانک‌ها با دلیلی جز سودجویی سپرده‌گذاری می‌کنند؟ اصلاً مگر مردم جز برای دریافت سود در هر جایی سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ مگر خودتان در بانکی سپرده ندارید یا زمینی ندارید به امید سرمایه‌گذاری یا سکه‌ای، طلایی، ماشینی، سهامی چیزی؟ مگر دیگران به نیت اهداف خیرخواهانه سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ مگر کسب منفعت شخصی جزء تار و پود این نظام اقتصادی لیبرالی نیست؟ مگر اسمیت نمی‌گفت اگر همه به دنبال منفعت شخصی خویش باشند منفعت جمعی حاصل می‌شود؟ مگر صبح تا شب بانک‌های جمهوری اسلامی تبلیغ نمی‌کنند که بابت سود بیایید سپرده بگذارید؟ بیایید سهام بخرید سودش را بگیرید؟ مگر خروار خروار کتابی که در کتابفروشی‌هاست و نحوه‌ی چگونه پولدار شدن را آموزش می‌دهند چیزی جز سودجویی می‌آموزند؟ مگر هیــــــــــــچ نهاد اقتصادی در این مملکت هست که هدفش چیزی جز کسب منفعت شخصی یا گروهی باشد؟ مگر اقتصاد جهان و این مملکت چیزی جز سودجویی را تشویق می‌کند؟ مگر مثلا دوستان شما که در حکومت سود سپرده را بالا می‌برند نمی‌خواهند پول مردم را به طمع سود بیشتر به بانک‌ها بکشانند؟ اگر این مردم سودجو نبودند چطور شما می‌خواستید با بالا بردن سود سپرده تورم را کاهش دهید؟

اصلاً می‌دانید چیست؟ شما هم سودجو هستید. همین حرفتان سودجویی است. وقتی سود شخصی یا گروهی شما ایجاب می‌کند مردم را به سودجویی ترغیب می‌کنید و آنها را وسوسه می‌کنید و حالا هم که به نفعتان نیست و سود شما به خطر می‌افتد سودجویی مردم را مذمت می‌کنید. الان سود شما در این است که این مردم را رها کنید و دیروز سود شما در این بود که مردم را طمع‌کار و سودجو بار بیاورید. لیبرال‌ها هم حتی اگر یک وظیفه برای دولت بدانند، حفظ و نظارت و حراست از حقوق مالکیت افراد است تا جلوی دزدی و تعرض بر مالکیت افراد گرفته شود امّا شما؟ وقتی به نفعتان هست از همه‌ی رانت‌ها و فسادهای دولتی استفاده می‌کنید و وقتی دیگر که به نفعتان هست از هر لیبرالی لیبرال‌تر می‌شوید. تف بر شما که اینطور مردم را به بازی گرفته‌اید و دین آنها را تباه می‌کنید.

نظر شما چیست؟

تا کنون ۳ نظر ثبت شده است
  • فاطمه سروری
  • یک واحد تجاری چند متری را شهرداری و اصناف و اماکن و مالیات و .... نظارت میکنن هر کدام هم اجازه پلمپ دارن برای جریمه های مختصر؛ بعد یکسری موسسه مالی فعال بوده در سراسرکشور هیچ کس هم باخبر نشده غیر قانونی ست.
    این سکوت دسته جمعی همه ناظران در مدتی که موسسه فعال بوده چه معنی ای میدهد جز تبانی؟
    موسسه تابلو داشته در زیرزمین تاریک و پستو که نبوده!

    مردم را به سود عادت دادند؛ کدام طبقه ی مردم؟ آن هایی که ژن خوب ندارند که شب گرانی دلار صرافی بزنند؛ چه کاری بلد بودند برای تولید سرمایه جز اینکه رباخوارهای کوچکی باشند در سایه رباخواری بزرگ بانک.کدام مسیر جایگزین کدام راه تبلیغ شد که مردم نرفتند؟
    شبیه بازی مافیاست؛ قیل و قال میکنند مجرم پیدا نشود.

    لایک. بازی مافیا :دی
  • طلبه اُ منفی
  • خود این حرف بر فرض صحت در نقل، بار کمدی کافی رو داره!
  • شاهزاده مهدی ذد کا
  • سودجوی خوب کسی هست که با تیغ ریش میزنه ولی لااقل ظاهرش رو اصلاح میکنه.
    سودجوی بد کسی هست که با ریش، ملت رو تیغ میزنه.
    سودجوی زشت کسی هست که میره ریش میکاره و پیشونیش رو داغ میکنه تا نون به نرخ روز بخوره.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی