بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

کت‌آب کم جوی تشنگی آور به دست

درباره‌ی علم
دوشنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۶، ۰۳:۵۷ ب.ظ

این مطلب ادامه‌ی مطلبی است که پیش از آن در اینستاگرام گذاشتم.

کتاب خوب چی پیشنهاد می‌کنی؟ همینطور که این سؤال را از شما می‌پرسند پیش می‌آید که یک نفر از من هم بپرسد. به خصوص درباره‌ی مسائل نظام سلامت دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و هم‌سنخ‌ها چنین سؤالی می‌پرسند. سؤال به نظرم خیلی گنگ است و ترجیح دادم یک بار جوابم را بنویسم. پاسخ سؤالی من این است که اصلاً چرا می‌خواهی کتاب بخوانی؟ راستش خودمانیم، من اصلا آدم دوستدار کتابی نیستم! از بچگی هم کتابخوان نبودم! هنوزم علاقه‌ای به کتاب ندارم! و هنوز هم نمی‌فهمم چرا کتاب خواندن به ذات خودش باید مدام توصیه شود؟

به نظرم مسئله‌ی کتاب همان مسئله‌ی قدیمیِ وسیله و هدف است. کتاب تنها یک وسیله است. هدفت چیست؟ ابزار را باید بر اساس هدفت انتخاب کنی. هرکسی کامپیوتر، ماشین، آچار و جعبه ابزار دارد و حتی از آن استفاده می‌کند، به این معنا نیست که دارد استفاده‌ی درست و خوبی از آن می‌کند. پاسخ من به سؤالِ کسی که از من پیشنهادِ کتاب می‌کند این است: پرسش تو چیست؟ برای پیدا کردنِ جواب چه پرسشی می‌خواهی کتاب بخوانی؟ آن وقت مشخص می‌شود چه کتابی برای تو مناسب است.

و اصلاً مشکل دقیقا همین است که ما، عمدتاً پرسشی نداریم! اصلاً سؤال و مسئله‌ای نداریم که به دنبال پاسخ و راه‌حل آن باشیم. مشکل اساساً از نظام آموزشی است. ما خودمان وقتی مدرسه بودیم مدام می‌پرسیدیم که چرا باید این کتاب یا درس را بخوانیم؟ و هیچوقت پاسخش را نگرفتیم. حالا طوری شده که اگر بدون داشتنِ پرسش کتاب بخوانیم برایمان عادی است! نظام آموزشی ما را برده تربیت کرده است. چرا ما کارآفرین نداریم یا کم داریم؟ چون مدرسه یک نظام برده پرور است نه نظام ارباب پرور (ارباب به معنای هم‌خانواده‌ی رب: پرورش‌دهنده، پروردگار). نظام آموزشی آدم منفعل تحویل جامعه می‌دهند نه یک آدم فعال. این آدم منفعل در مدرسه و حتی دانشگاه فقط یاد گرفته است که مدام توی سرش بزنند و به او فرمان بدهند و او فرامین را اجرا نماید. وقتی از دانشگاه بیرون می‌آید حالا با خودش می‌گوید so what؟ این آدم عمدتاً مسئله و مشکلی نداشته که دنبال پاسخ و راه‌حلش باشد. حالا هم در بهترین حالت می‌خواهد برود در یک جایی مثل دولت یا یک شرکت خصوصی دستور بشنود و پاسخ دهد. اگر شهید مطهری می‌گفت معلمی خوب است که اندیشیدن را بیاموزد نه اندیشه را، حال باید بگوییم معلمی خوب است که دغدغه و درد و به قول فلاسفه سؤالِ درست پرسیدن را آموزش دهد (درباره‌ی یک نظام آموزشیِ خوب اگر سؤال دارید می‌توانید مستند «The Finland Phenomenon» را ببینید. فنلاند به سمت یک نظام آموزشی خلاق حرکت کرده است و فعلا بهترین نظام آموزشی جهان را دارد.)

از نظام آموزشی که بگذریم، درباره‌ی کتاب هم مسئله همین است. کسی باید کتاب بخواند که به دنبال پاسخ یک پرسش باشد. دست کم دغدغه‌مند باشد. دغدغه‌ش هم جدی باشد. و الا برای کسی که دغدغه‌مند نیست بهترین پیشنهاد من یک کتاب رمان و داستان است که متأسفانه در زمینه‌ی رمان هم من چیزی بلد نیستم. داستان و رمان نقش سرگرمی دارند. حالا این سرگرمی از جنس کتاب باشد یا فیلم واقعا چه فرقی می‌کند؟ حداقل من که فرقش را نمی‌فهمم. حتی فیلم را هم معمولاً صرفاً بر اساس سرگرمی بودنش توصیه نمی‌کنم بلکه فیلمی که یک مطلب مفیدی بشود ازش دریافت توصیه می‌کنم.

بهرحال درباره‌ی کتاب هم توصیه من همین است. اول ببینید واقعا دغدغه‌تان چیست؟ سؤالات شما چیست؟ شاید با سرچ به جواب سؤالات رسیدید! و نکته‌ی دیگر هم همین است. اینکه تنها راه پاسخ دادن به یک سؤال، کتاب نیست. چه بسا با یک مستند، فیلم، وبسایت، همایش یا یک سری جلسات یا یک گفتگوی ساده به شما کمک کند. شاید با سرچ به کتابی که نیاز دارید دست یافتید! مثلا درباره‌ی همین اقتصاد سیاسی من این کتابها را از کجا یافتم؟ (ر.ک. به پی‌نوشت) اول سرچ کردم به یک سلسله جلسه با عنوان اقتصاد سیاسی دست یافتم که فایل صوتی‌ش در سایت یکی از گروه‌های دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بود. 4 تا از فایلها را گوش دادم، مدرس آن جلسات چندتا کتاب توصیه کرد. وقتی دیدم مدرس خودش سواد این حوزه را دارد توصیه‌ش برایم مهم بود و از کتابها توانستم استفاده کنم. یا همین فتوشاپ را چطور یاد گرفتم؟ با سرچ و در عمل! مخلص کلام این است که کتاب کم جو، درد و دغدغه و مسئله آور به دست تا بجوشد کتاب از بالا و پست!

حق تعالی گر سماوات آفرید

از برای دفع حاجات آفرید

هر کجا دردی دوا آنجا رود

هر کجا فقری نوا آنجا رود

هر کجا مشکل جواب آنجا رود

هر کجا کشتیست آب آنجا رود

آب کم جو تشنگی آور بدست

تا بجوشد آب از بالا و پست

تا نزاید طفلک نازک گلو

کی روان گردد ز پستان شیر او

رو بدین بالا و پستیها بدو

تا شوی تشنه و حرارت را گرو

حالا شما اگر کتاب و مسئله‌ی خوبی می‌شناسید در نظرات به بنده هم پیشنهاد بدید!


پی‌نوشت: انشالله سال جدید خوبی داشته باشید :)

مطلب پیشین اینستاگرام بنده که منجر به نوشتن این مطلب شد:

. علیتاگرام (@alitagram) یه کار خوب کرد منم یاد گرفتم! اینکه آخر سالی کتابهایی که سال پیش خوندم رو با یه عکس معرفی کنیم: https://www.instagram.com/p/BgYwyT8hm4F/ یکی دو سالی است مطالعاتم بوی #اقتصاد_سیاسی گرفته. البته چند #کتاب دیگر هم بود که در خانه نداشتم که ازش عکس بگیرم. یکی فلسفه‌ای برای زندگی بود که در چند پست قبل توصیه‌ش کردم و الان دست پدرم هست نمیدانم خوانده یا نه. دیگری خاطرات دکتر ملک‌افضلی درباره اجرای #شبکه_بهداشت کشور بود و دیگری ظهور و سقوط #نظام_سلامت #امریکا که این دو در پژوهشکده بودند. به جایش سه تا کتاب که یکی دو سال پیش خواندم را گذاشتم. یکی #دکترین_شوک، دیگری کتاب #هنر_جنگ سون زو و دیگری کتاب اعترافات یک جنایتکار اقتصادی. . قاعدتا این کتابها را توصیه میکنم. البته همه‌ی آنها را کامل نخواندم. مثلا کتاب #ما_ایرانیان فراستخواه را فقط بخشهایی که مورد نیازم بود مطالعه کردم و در پایان‌نامه‌م هم ازش استفاده کردم. کتابی مثل چرا ملتها شکست خورده‌اند را هم هنوز تمام نکرده‌ام و در حال مطالعه‌م. . مدت زیادی است مقداری از وضعیت امور اجتماعی نا امید و بی‌رمق شده‌ام و در آینده احتمالا کمتر اقتصاد سیاسی میخوانم. اصلا به دلیل همین نا امیدی، کتاب فلسفه‌ای برای زندگی را خواندم! سال آینده و بعد از کنکور هم شاید کتابهای دیگری بخوانم. کتابی مثل والدنِ ثورو، و شاید کمی عاشقانه مانند یک عاشقانه‌ی آرام نادر ابراهیمی و درباره‌ی فلسفه‌ی عشق مثل جستاری درباره‌ی عشق آلن دوباتن، قصه‌ی عشق رابرت استرنبرگ، شرایط عشق جان آرمسترانگ و عشق سیال زیگمونت باومن. شاید زندگی را دوباره دوست داشته باشم (هرچند ته دلم بعید میدانم!) انشالله اگر عمری باقی ماند. . پیشنهاد میکنم شما هم به این شبه چالش بپیوندید و کتابهایی که سال گذشته خواندید یا سال آینده میخواهید بخوانید را معرفی کنید و بنده را هم منشن کنید. . 😕 بعدا نوشت: سمت راست عکس رو باید کراپ میکردم. زیادیه! یعنی کتابا میچسبیدن به حاشیه راست تصویر. راهی نداره عکس رو ویرایش کرد تو اینستا؟ 😕

A post shared by حسین بوذرجمهری (@bandegram) on

کلمات کلیدی:

کتاب

نظر شما چیست؟

تا کنون ۵ نظر ثبت شده است
کسی که سوال داشته باشه تو این سیستم و بره دنبال جواب سوالاش، له می شه رسما....

له‌شوندگانیم!
البته برای جواب خیلی از سؤالات نیازی نیست وارد سیستم شد. ولی برای اونایی که باید وارد شد له هم باید شد!
  • ...:: بخاری ::...
  • جزو معدود وقت هایی بود که صد در صد موافقت داشتم!!
    راستی گفتید سیستم اموزشی‌. من بچه مو مدرسه نمیفرستم احتمالا! شمام میخوایید حلما رو نفرستید :))

    :)) بدبختیش اینه که دست خود آدم نیست. میفرستم ولی قطعا بهش سخت که نمیگرم هیچ، مدام هم بهش میگم که این درسها و اینا چرت و پرته، جدی نگیر! هر کتابی خودت دوست داری بخون!
  • بهترین جراح بینی در تهران
  • خیلی عالی بود بهتر از این نمیشه به ماهم سر بزنید:)

    بسیار مفید بود . 

     

  • بهترین شرکت تخریب ستون بتنی
  • سلام و احترام ممنونم از اینکه دانش خودتون رو با ما و خوانندگان این مطلب به اشتراک گذاشتید. موفق باشید. خوشحال میشیم به وبسایت ما هم در صورت نیاز سر بزنید و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید.

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی