بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

مشورتی درباره تغییر قالب بلاگ بنده

هنر
شنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۷، ۱۱:۳۸ ق.ظ

سلام. این مطلب را برای مشورت با شما خوانندگان می‌نویسم.

قالب بلاگ را تغییر دادم به این دلیل که قالب وبلاگ بنده خیلی جهت‌دار بود. در واقع عمده افراد تازه‌وارد به وبلاگ بنده فکر می‌کردند این وبلاگ یک وبلاگ مذهبی به آن معنای متداول و معمولش است. در یک مورد یک خانم بعد از مدتی مطالعه‌ی وبلاگ و کانالم، در تلگرام به بنده پیام داد که «این چیزها چیست که می‌نویسید؟ من فکر کردم درباره‌ی بندگی می‌نویسید!» در مواردی که می‌خواستم نشانی وبلاگم را مثلاً به یک همکار یا دانشجوی پزشکی بدهم تا ارتباطی حرفه‌ای (منظور مبتنی بر حرفه و کار است) شکل دهم نگران بودم که در اولین برخورد با ظاهر وبلاگم خیال کند اینجا محلی برای دل‌نوشته‌ها یا حرف‌های صرفاً مذهبی است (و مثلاً نه حرف‌های جدی!) در صورتی که اینطور نیست. اگر بخواهم «بلاگ بنده» را توصیف کنم این وبلاگ بیش از هر چیز یک وبلاگ شخصی است و ممکن است حاوی هر حرفی باشد که بنده بخواهم بزنم. چه این حرف دل‌نوشته باشد، چه مذهبی باشد، چه سیاسی، اقتصادی و چه حرفه‌ای و کاری و با تعریف بنده همه‌ی همین‌ها هم می‌تواند در راستای بندگی باشد. بنابراین وجه «بنده» از حیث اینکه به «من» اشاره می‌کند در آن مهم‌ترین وجه این وبلاگ است. فلذا خواستم قالب را بی‌جهت‌تر و خنثی‌تر کنم تا پیش‌داوری ایجاد نکند (یا حداقل کمتر ایجاد کند).

با این حال به نظرم واضحاً از زیبایی وبلاگ بنده کاسته شده است. قالب خاص بلاگ بنده به نوعی شناخته شده است. افرادی بوده‌اند که وقتی خودم را برایشان معرفی کردم گفتند: «آهان، وبلاگ بنده.» یعنی این ظاهر خاص در ذهن مخاطب به یاد ماندنی شده است. در النون که کار میکردم بعد از مدت‌ها رئیسمان گفت: «من پیش از ورود شما به النون وبلاگ شما را دیده بودم و برخی از مطالبش را خوانده بودم.» با وجودی که ممکن است رئیس ما یکی دو بار بیشتر به وبلاگ بنده سر نزده باشد ولی به دلیل خاص بودن ظاهر، وبلاگ در ذهنش باقی مانده بود. خلاقیت، زیبایی و بدیع بودن از ویژگی‌های قالب بلاگ بنده بود که آنرا ماندگار می‌کرد.

در این انتخاب خواستم از شما خوانندگان وبلاگ هم مشورت بگیرم. احتمالاً شما هم یکی از مهمترین ذی‌نفع‌های وبلاگ هستید و باید در این تصمیم‌گیری نقش داشته باشید. مزایای تغییر قالب را گفتم و معایبش را هم گفتم. نظر شما چیست؟ گزینه‌های زیر جلوی بنده است:

1- بازگشت به همان قالب قبلی:

2- قالبی که الان هست

در این باره یک نسخه دیگر هم آماده کرده بودم که به جای سجاده فقط یک مهر و تسبیح بالای وبلاگ بود (تصویر زیر). ولی گفتم شاید مهر و تسبیح به این شیوه خیلی معنی‌دار نباشد و هِدِر را مقداری انتزاعی‌تر کردم. اگر فکر می‌کنید تصویر زیر بهتر از وضعیت الان هست اشاره کنید.

3- قالبی همچون صفحات یک شبکه‌ی اجتماعی

چنین قالبی کاملاً حس یک وبلاگ شخصی را منتقل می‌کند. به علاوه امکان تغییر و تنوع گسترده و مداوم در تصویر هِدِر و آواتار وجود دارد در عین اینکه حس ثابت بودن کلّی قالب و وبلاگ حفظ می‌شود.

4- گزینه‌ی دیگری که شما پیشنهاد می‌دهید (سؤال باز!)

شاید حتّی بگویید تغییر کلّی قالب بهتر باشد و مثلا یک قالبی از یک سایت دیگر پیشنهاد کنید. شاید حتی بگویید بهتر است این وبلاگ را با همان قالب قبلی ثابت (یا freeze) کنم و بروم یک وبلاگ جدید که بیشتر شخصی و حرفه‌ای باشد بسازم. پذیرای نظرات تشریحی شما هستم.

نظر شما چیست؟

تا کنون ۴ نظر ثبت شده است
  • ...:: بخاری ::...
  • سلام.
    قالب اولی، اگر متن ها همینطور که هستند قرار است باقی بمانند(مثلا سردر همین باشد و توضیحات وبلاگ همین باشد و ...) به نظرم مناسب تر است.
    برای من راستش مهم نیست این حرف که پیش داوری ایجاد می کند. یعنی حرفم این است که خب پیش داوری ایجاد بکند. ایرادی ندارد. گاهی خوب هم هست.
    اما شاید در ادامه، (اگر جای شما بودم) لازم می دیدم برای حل کردن این پیش داوری یا قضاوت احتمالی، توضیحات وبلاگ را تکمیل کنم و همان را که «با تعریف بنده همه همین ها هم می تواند در راستای بندگی باشد» اضافه کنم.


    سلام
    خوب این توضیحی که میگید رو دادم. مثلا در صفحه‌ی درباره‌ی بنده. منتها احتمال اینکه یک نفر این توضیح رو نبینه خیلی زیاده. و برای اینکه توضیح رو یک نفر ببینه هم نمیتونم توی همه‌ی پست‌های وبلاگم این توضیح رو بنویسم!
    سلام. هیچکدوم. یه قالب مینیمال مینیمال و کاملا ریسپانسیو. شبیه این
    https://sadraa.me
     و اگه شد از این هم ساده تر. ولی گهگاهی فونت ها رو عوض کن و سایز فونت هم بزرگتر باشه. زیبایی رو با تعیین فاصله سطرها و پارگراف ها و کمی تصویر ایجاد کن

    سلام
    وبلاگ فعلی بنده هم ریسپانسیو هست.
    توصیه‌هاتون بد نیست منتها عمومیه. چه چیز وبلاگ بنده رو میتونه خاص بکنه؟ بله اگر به فکر تناسب قالب با محتوا نباشم و فقط و فقط بخوام بر اساس زیبایی و سادگی و مینیمال بودن قالب طراحی کنم به توصیه‌هاتون عمل می‌کنم ولی این کار خاص و ویژه بودن رو از وبلاگ بنده و مفهوم داشتنِ قالب رو برآورده نمیکنه. آیا ایده‌ای دارید که خاص بودن و متناسب بودنِ قالب رو با محتوای «بنده» بتونه ایجاد کنه؟ این هسته‌ی ایده است که مهمه. باقی سازوکارهای فنی برای مینیمال کردن و مواردی که گفتید رو میشه متناسب با اون هسته‌ی ایده سازگار کرد.

    بعداً نوشت:
    سلام مجدد. اصلا نمیدانم میخوانی یا نمیخوانی اما با پیشنهاد شما به یک قالب به نظرم جذاب رسیدم که طرح اولیه‌ش رو روی کاغذ کشیدم و انشالله یکی دو ماه دیگه که سرم خلوت شد پیاده‌ش میکنم. تونستم یه المان مرتبط با محتوای بلاگ بنده بهش اضافه کنم و انشالله چیز خوبی از کار در بیاد. ممنون از پیشنهاد شما که باعث شد به این طرح جدید برسم. انشالله طرح اتود اولیه رو در همین مطلب اضافه خواهم کرد.
  • سیدمحمدجواد طاهری
  • سلام
    چیزی که الان هست قشنگتره و مینیمال


    سلام برادر
    ممنون از نظرت. تا حالا که نظرات کاملاً همگرایی داشته و منو به جمع‌بندی رسونده :))
    پیش داوری رو موافق هستم که ایجاد می کنه.

    طرحی که الان زدید هم بد نیست!
    ولی این دیگه خیلی پیش داوری ایجاد نمی کنه!

    موفق باشی اخوی

    سلام برادر
    ممنون از همفکریت. یه طرحی به ذهنم رسیده که مابین این دو تاست و انشالله بعد از کنکورم اجراش میکنم. دعا کنید آزمون قبول شیم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی