بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

بد شدن، داستان ما می‌شود

هنر اقتصاد سیاست
پنجشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۸، ۰۷:۱۵ ب.ظ

سریال Breaking Bad داستان والتر، یک دانشمند شیمی، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل و انسان شریفی است که تحت یک حاکمیت و در یک جامعه‌ی بی‌شرف زندگی می‌کند! وی که عمر خود را صرف علم و دانش کرده و در یک مدرسه تدریس می‌کند، چون درامدش کفاف مخارج زندگی‌اش را نمی‌دهد شغل دوم خودش را اجباراً کار در یک کارواش انتخاب کرده است! تا اینکه سرطان ریه می‌گیرد. والتر از پس مخارج زندگی عادی خود بر نمی‌آید، مخارج سرطان را بدون یک بیمه سلامت درست‌درمان چگونه برآید؟ پس او قرار است بمیرد! امّا مسئله‌ای پیش روی خویش می‌بیند: حال که قرار است بمیرد و حکومت و جامعه به وی هیچ کمکی نمی‌کنند، او چرا باید همچنان رام و وفادار به حاکمیت و جامعه باشد؟ والتر جامعه‌ای را می‌بیند که انسان‌های بی‌شرف در آن پاداش می‌گیرند و شرافتمندان و دانشمندان بابت شرافت خویش عملاً تنبیه می‌شوند. یک دانش‌آموز بچه پولدار که در کلاس درس احترام والتر را حفظ نمی‌کند و والتر به وی اخطار می‌دهد، پس از کلاس درس ماشین میلیاردی خود را به کارواشی که او کار می‌کند می‌آورد تا ماشینش را والتر بشوید و استاد دانشمندش را تحقیر می‌کند و به او نشان می‌دهد که در جامعه‌ی واقعی، چه کسی «رئیس» است! امّا آیا حکومت و جامعه خیال می‌کند دانشمندان شرافتمند که زندگی خود را صرف «خیر عمومی» و جامعه‌ی خویش کرده‌اند، نمی‌توانسته و نمی‌توانند بی‌شرف و جامعه‌ستیز باشند؟ والتر که چیزی برای از دست دادن ندارد، تصمیم می‌گیرد از دانش خویش برای تولید ماده‌ی مخدر شیشه استفاده کند، پول پارو کند و به جامعه اثبات کند که اگر آنهایی که شرافتمندانه به دنبال «خیر عمومی» و منافع جمعی هستند دست از منافع جمعی بشویند و بخواهند همانطور که حکومت می‌خواهد صرفاً دنبال «منافع شخصی» باشند، چه جنگلی ساخته می‌شود و چه کسی «رئیس» می‌شود!

پیوندهای این داستان با اوضاع کنونی ایران ناگفته پیداست. ماجرایی که به شکل طنزی نمادین در سریال «هیولا»ی مهران مدیری و در قالب شخصیت «شرافت» به گونه‌ای دیگر می‌بینیم. حکومت وقتی در سیاست‌های علنی و عملی خود چتر حمایتی خویش را از سر مردم و به خصوص فرودستان بر می‌گیرد، در واقع در حال ساختن جنگلی است که در آن مردم در تنازع بقاء هستند. مردم می‌کشند یا کشته می‌شوند تا زنده بمانند در حالیکه این منازعات چرخ‌دهنده‌های سنگین منافع حاکمان و فرادستان را به حرکت در می‌آورند. امّا اوج این منازعات، تنازع فرودستان با فرادستان است. حکومت وقتی شرافتمندان جامعه‌ی خویش را در مضیقه قرار می‌دهد و آنها را همچون گربه‌های رامی در گوشه‌ای حبس می‌کند و به آنها فشار می‌آورد باید منتظر لحظه‌ای نیز باشد که این گربه‌ی آرام و زیبا، پنجه‌های خود را بیرون کشیده و بر چهره‌ی حاکم خویش چنگ بیاندازد. حکومتی که بر مردم خویش غضب می‌کند باید منتظر غضب مردم نیز باشد. او که شرافتمندان را تبدیل به جنایتکاران بی‌شرف می‌کند، باید منتظر جنایتی علیه خویش نیز باشد. حکومتی که توسعه‌ی حمایت و تأمین اجتماعی را پیش پای توسعه‌ی اقتصادی ذبح می‌کند، مجبور است پول‌هایی را که برای حمایت و امنیت اجتماعی از مردم دریغ کرد جهت حفظ امنیت حاکمان و فرادستان از دست فرودستان، برای امنیت نظامی و انتظامی خویش هزینه کند. و البته که این نظم اجتماعی، چه تجارت امنیت پر سود و دو سر سودی در خود دارد برای امنیتی‌ها!


مطلب مرتبط

View this post on Instagram

A post shared by Hossein Bouzarjomehri (@h_bouzarjomehri) on

تصویر برایم تداعی کننده‌ی تقابل مردمِ بد شده و حکومت امنیتی است، در حکومتی امنیتی که با سوداگری امنیتی‌ها، حکومت خودش جامعه را خلافکار می‌کند و از طرف دیگر برای مقابله با خلاف‌ها، تجارت امنیت را رونق می‌بخشد! در جامعه‌ای که تقریبا گر نیک بنگری همه تزویر و خلاف می‌کنند!

نظر شما چیست؟

تا کنون ۶ نظر ثبت شده است

اونچه که گفتید توصیفی بود از نظام سرمایه داری و اقتصاد سرمایه داری که همه چیز و همه کس به اندازه ی سرمایه ی خود درجه بندی میشن و حق و حقوقشون مبتنی بر همین درجه بنده هست.

بله در ایران هم کسانی با شعار توسعه همین اقتصاد سرمایه داری رو وارد کردند و براساس مبانی همین نظام اقتصادی با مردم برخورد کردند و حتی خیلی عریان توجیهات همین نظام و اقتصاد رو به مردم تحویل دادند.

و هنوز هم مدیران و مسئولان زیادی هستند که با همین ملاک ها مدیریت و تصمیم گیری می کنند.

اما این ها هیج کدوم موافق با اصل نظام و مورد قبول نظام نیست. ولی چه کسی باید این ها رو تغییر بده وقتی خود مردم به این ها رای میدن و خام شعارها و وعده های این ها میشن؟


سلام
بر چه اساسی می‌فرمایید اینها مورد قبول اصل نظام نیست؟ پس سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی چیست؟ این سیاست‌ها که توسط رهبری ابلاغ شده عملاً بند 44 قانون اساسی رو تغییر دادند. در واقع قانون اساسی به شیوه‌ای فراقانونی تغییر کرده! و اتفاقا این سیاست‌ها دقیقا مطابق اصل نظام کنونی است که در حال پیگیری است. چه احمدی‌نژاد سر کار باشد چه روحانی، چه قالیباف، چه هر کس دیگری، همین سیاست‌ها پیگیری می‌شود.
  • زهرا طلائی
  • این یکی از بهترین متن‌هایی بود که این مدت درباره جامعه این‌روزها خوندم.

    راستی کی به مدینه فاضله نزدیک می‌شیم؟!

     


    سلام
    ممنون. لطف دارید. اصلاً مدینه فاضله‌ای مورد تصور نیست که بخواهیم نزدیکش بشویم!
  • سارا سماواتی منفرد
  • لایک ...

    👏👏👏👍👍👍


    :)

    سلام

    کدوم یکی از سیاست های اصل 44 مخالف اسلام هست و در راستای اقتصاد سرمایه داری؟

    بیانات کاملی در سخنرانی 1385/11/30 از ایشون در این مورد هست که پاسخ صحبت های شما داخلش هست.


    بنده در مورد اسلامی بودن یا نبودنش نظری ندادم. اما چطور میگویید در راستای سرمایه‌داری نیست؟ عجیب است! بوی گند سرمایه‌داریش همه رو خفه کرده! البته حتی نه یک نظام سرمابه‌داری معقول بلکه یک نظام سرمایه‌داری دولتی رانتی رفاقتی فسادآمیز!
  • احمدرضا ‌‌
  • برنده جایزه نوبل از کجا اومد ؟ برنده جایزه نوبل نبود که. دبیر دبیرستان بود


    همون قسمت اول روی دیوار خونه‌ش داشت جوایزش رو نشون میداد یکیش جایزه نوبل بود! که حالا این نوبلیست از بد روزگار معلم مدرسه شده بود!
  • رفیق شهید
  •  حرفتون غلط نیست بلاخره اگه به مردم فشار بیاد اعتراض میکنند هرکسی هم نظری روی نحوه ی اعتراض داره ولی واقعا کسی که اعتراض میکنه حتی از نوع اساسی به کسی که هیچ کاری به اونا نداره مثل اون موتوری که در یک رستوران کار میکرد تیراندازی میکنه؟ بگیم مثلا به نیروهای امنیتی شاید قابل قبول تر باشه بعدم تازه کسی که بخاطر گران شدن بنزین اعتراض داره کلی پول خرج میکنه برای خرید اسلحه

    اصلا پولش رو از کجا میاره

    یا بگیم هم داشته باشه از شکم زن و بچه اش میزنه که اسلحه تهیه کنه؟ یا اسلحه رو میدن بهش  و تازه بدن بهش به مردم عادی شلیک میکنه؟ یا یک آدم آموزش دیده از طرف دشمنه


    سلام، بنظرتون این مواردی که گفتید چند درصد افراد معترض بودند؟ البته حکومت سرشو کرده تو برف , دوست داره بگه همه معترضین همینها بودن! اما اکثر اینها مردم شما هستند! در همین جنوب شهر کمتر خونه‌ای هست که در اون اسلحه سرد پیدا نشه! تو محله فلاح تو یه دعوای معمولی آدم میکشن! بعد وقتی شما دقیقا روی همین آدمها فشار میارید معلومه که چنین نتیجه‌ای داره و اونها بانکهاتون رو آتش میزنن! حالا چهارتا مزدور هم این وسط از فرصت استفاده میکنند.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی