بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

دسترسی به خدمات سلامت بعنوان یک حق عمومی پذیرفته شده است و دولت‌ها خود را متعهد و مکلف به افزایش دسترسی و پوشش همگانی سلامت می‌دانند. از این رو، نظام سلامت فعلی کشورهای مختلف صرفاً بر اساس مناسبات بازار شکل نگرفته است بلکه حاصل‌ها سال‌ها سیاست‌گذاری دولت‌ها در عرصه‌ی سلامت بوده است.

هرگاه مسئله‌ی سیاست و سیاست‌گذاری به میان می‌آید، قدرت‌های بزرگ و کوچک در عرصه حاضر هستند تا بتوانند با تأثیر بر سیاست‌ها، آنها را منطبق با منافع فردی یا جمعی خویش شکل دهند. نظام سلامت امریکا نیز بعنوان بزرگترین نماد یک نظام سرمایه‌مدارانه، از این قاعده مستثنی نیست.

در امریکا با تکیه بر ایدئولوژی لیبرالیسم اقتصادی، نظام سلامت و به خصوص بیمه‌های سلامت کشور نیز مبتنی بر مناسبات بازار آزاد و سازمان‌های خصوصی شکل گرفته‌اند امّا در این میان کنشگران سیاسی عدالتخواه بسیاری، حتی در سطح رؤسای جمهور این کشور تلاش کرده‌اند تا با تقویت برنامه‌ها (یا بیمه‌های) حمایتی دولتی (مانند Medicare و Medicaid)، حداقل خدمات سلامت را در دسترس اقشار نیازمند کشور قرار دهند.  طرح اوباما نیز معروف به اوباماکر با قانون ACA در راستای توسعه‌ی Medicaid بوده است.

برنامه Medicare در امریکا تمام افراد بالای 65 سال را تحت پوشش دولت قرار می‌دهد و Medicaid فقرا را تحت پوشش قرار می‌دهد امّا در برنامه Medicaid همچنان بی‌عدالتی‌های زیادی وجود دارد. نتیجه‌ی کنش‌ها و واکنش‌های بازیگران نظام سلامت امریکا، تا کنون بیشتر به سمت منافع گروه‌های قدرت و ثروت درمانی همچون انجمن پزشکی امریکا (AMA که سازمان صنفی پزشکان است و عملکردی مشابه سازمان نظام پزشکی ایران دارد) بوده است و بسیاری از تلاش‌های بازیگران عدالت‌خواه در این کشور به سرانجام نرسیده است.

این ویدئو به بررسی برخی از ریشه‌های بی‌عدالتی در Medicaid امریکا می‌پردازد. این ویدئو علاوه بر اینکه به طور ساده سیاست‌گذاری مدیکید و نقش گروه‌های قدرت و نتایج آنرا نشان می‌دهد می‌تواند عبرت‌هایی برای فعالین حوزه‌ی سیاست‌گذاری سلامت در ایران داشته باشد زیرا گروه‌های قدرت و ثروت در ایران نیز با الگوبرداری از نظام سرمایه‌مدارانه‌ی امریکا در حال تلاش برای تأثیرگذاری بر سیاست‌های سلامت جهت بیشینه‌سازی منافع خویش و خصوصی‌سازی هرچه بیشتر و بالاتر بردن هزینه‌های درمان هستند.

View this post on Instagram

A post shared by Hossein Bouzarjomehri (@h_bouzarjomehri) on

نظر شما چیست؟

تا کنون نظری ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی