بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

این کلیپ که این روزها در شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شود حاوی ابعاد جالبی از تعارض منافع در کمیسیون بهداشت مجلس است. آقای علیزاده هم که کارشناس اندیشکده شفافیت برای ایران بوده است صحبت مشابهی در اینستاگرام منتشر کرده است. اینطور که بیان می‌شود اکثر اعضای کمیسیون بهداشت، پزشک، مدیر، رئیس یا سهام‌دار بیمارستان‌ها، شرکت‌های دارو و تجهیزات پزشکی هستند و تصمیماتی می‌گیرند که به نفع خود است و مسائل مردم را از دستورکار خارج می‌کنند.

View this post on Instagram

A post shared by Hossein Bouzarjomehri (@h_bouzarjomehri) on

امّا پرسش آن است که آیا باید از حضور پزشکان در مجلس جلوگیری کرد؟ پزشکان نیز مثل هر صنف و قشر دیگری این حق را دارند که نامزد انتخابات شوند و در مجلس شرکت کنند. این حق را همه دارند و مردم هم می‌توانند به آنها رأی دهند. امّا مسئله دیگری وجود دارد و آن اینکه آیا در انتخاب اعضای مثلاً کمیسیون بهداشت مجلس نباید تدبیر لازم و محدودیت‌های کافی اتحاذ گردد که همه‌ی اعضا پزشک نباشند و افراد مختلف با رویکردهای علمی و اجرایی مختلفی حضور داشته باشند تا نظر تمام ذی‌نفعان در قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری نظام سلامت دخیل باشد؟! بنظر می‌رسد این کمترین کاری است که برای مدیریت تعارض منافع در کمیسیون بهداشت باید انجام شود. علاوه بر چینش منطقی اعضای کمیسیون و لزوم حضور ذی‌نفعان متنوع، باید شفافیت اموال و دارایی‌های نمایندگان و نزدیکان آنها و محدودیت دوشغلگی، مدیریت و سهامداری آنها در موارد مرتبط با مسئولیت آنها و بسیاری از دیگر سازوکارهای مشابه برای مدیریت تعارض منافع نمایندگان مجلس به کار گرفته شود.

بعلاوه اگر بنابر حضور صنفی افراد مختلف در مجلس باشد، درست زمانی که پزشکان حدود 50 کرسی مجلس را در اختیار دارند، اکثر اصناف کشور به خصوص اصناف ضعیف‌تر، نمایندگانی در مجلس ندارند. درست است که پزشکان این حق را دارند که در مجلس حاضر باشند امّا باید حضور آنها مدیریت شده و با کمترین گرایشان صنفی و منفعت‌طلبانه باشد. حال که آیین‌نامه‌های داخلی مجلس خالی از چنین عقلانیتی هستند و بطور کلی نظام حکمرانی کشور، عقلانیت کافی برای مدیریت تعارض منافع در مجلس را ندارد، به نظر می‌رسد تنها راهکار ممکن برای مردم آن است که آنها خود، عقلانیت خویش را به کار گیرند و به نمایندگان ذی‌نفع و منفعت‌طلب در هر قشر و لباسی، از جمله پزشکان رأی ندهند.

View this post on Instagram

A post shared by mohammadreza alizadeh (@mralizadeh1991) on

نظر شما چیست؟

تا کنون نظری ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی