بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

ارباب حلقه‌ها، باری دیگر

هنر
شنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۸، ۰۹:۰۳ ب.ظ

این چند روز فرصتی شد تا دوباره بعد از حدود ۱۵ سال، سه‌گانه ارباب حلقه‌ها را ببینم. و هنوزم دوست دارم دوباره آنرا ببینم. ارباب حلقه‌ها یک سینمای کامل است. از داستان، کارگردانی، بازیگری، فیلمبرداری، موسیقی، جلوه‌های ویژه و همه‌چیز... یک شاهکار... یک حماسه‌ی ابدی، سرشار امید، حیات‌بخش و بقول خودش، داستانی که باید نسل‌ها برای همه تعریف کرد.

اینبار که دیدم حرفهایش را بهتر متوجه شدم. وقتی در کودکی دیدم فقط محو آن حماسه‌ها شدم اما الان حرفهای بیشتری میفهمم. یک چیزی درونم میگوید کتاب ارباب حلقه‌ها تحت تأثیر جنگ جهانی دوم نگاشته شده است. از نظر زمانی که برای همان سالهای جنگ است اما بیشتر جستجو نکرده‌ام. بهرحال برای من یک جنگ جهانی واقعی را بگونه‌ای فانتزی روایت میکند. جایی که اندک کورسوی نور امیدی می‌تواند بر یک جهان تاریکی پیروز گردد. گویی تالکین، از سرزمین انگلستان، در جنگ جهانی دوم، وقتی دشمن را پشت دیوار خانه‌ش احساس کرده اما در نهایت طعم پیروزی را چشیده، داستان ارباب حلقه‌ها را زیسته است و حماسه‌ی ارباب حلقه‌ها را سراییده است. او در جهان دست‌ساز خویش جایی میان توهم و واقعیت، میان مرگ و زندگی، میان بیم و امید، میان روشنایی و تاریکی و میان عشق و نفرت سالها زیسته است.

یادم هست در همان دوران کودکی وقتی برنامه‌ی تلویزیونی «سینمای حرفه‌ای» را با اشتیاق دنبال میکردم، و چگونگی ساخت این ابرفیلم‌ها را به نظاره می‌نشستم، در جایی دیدم پیتر جکسون گفت وقتی نوجوان بوده است با کتاب ارباب حلقه‌ها زندگی کرده است! یادم نیست دقیقا چندبار، اما ده‌ها بار در نوجوانی این کتاب را خوانده است. من آن موقع نمیفهمیدم چرا؟ ولی گمانم الان میفهمم! پیتر جکسون نیز در دنیای تالکین زیسته است. عاشق آن دنیای فانتزی است. آن جهان مجازی که اجزایش با ظرافتی بی‌نظیر کنار هم قرار گرفته‌اند. وه که چه جهان زیبا و فریبنده‌ای است. زندگی در آن جهان چه شیرین است. و آن پیتر جکسونی که سالها در جهان ارباب حلقه‌ها زیسته است، تمام مسیرها، دالان‌ها، کوهستان‌ها، جنگل‌ها، شهرها و روستاهایش را بارها گز کرده است، و با انسان‌ها، هابیت‌ها، الف‌ها، دورف‌ها، انت‌ها و حتی ارک‌هایش زندگی کرده است، با تمام زبان‌ها، وِردها، جادوها، مذهب‌ها، فرهنگ‌ها و اشعارش عاشقی کرده است، حال توانسته سینمایی کامل یا بهتر بگویم، جهانی کامل بسازد که می‌توان سالها و بارها و بارها آنرا به نظاره نشست، مسحور شد و در آن و با آن زندگی کرد.

View this post on Instagram

A post shared by Hossein Bouzarjomehri (@h_bouzarjomehri) on

نظر شما چیست؟

تا کنون ۳ نظر ثبت شده است

سیلماریلیون رو بخونید تا عظمت نگاه و کار این بشر رو درک کنید. این مجموعه یکپارچه فانتزی اوج هنر دینیه. نتیجه پروژه عظیمیه که تالکین و رفیقش سی. اس. لوئیس [و احتمالا چند نفر دیگه از رفقاشون که چیزی ازشون نخوندم] برای خلق یک ادبیات دینی فانتزی شروع کرده بودن.


سرچ کردم و چیزهای جالبی درباره‌ش دیدم. کاملاً جذب شدم تمام کتابهای تالکین رو بخونم! این سایت جالبی بود درباره تالکین و همه نوشته‌هاش: آردا
  • زندگی برتر
  • سلام وقتتون بخیر
    می خواستم بپرسم با وبلاگ من تبادل لینک می کنید؟؟

    آردا واقعا سایت جالبیه. تعریف خاصی از هواداری وسط هیاهوی طرفداری‌های جو زده باقی آثار و آدم‌ها و... ارائه می‌ده. یه جور هواداری معقول و از سر مطالعه و بدون هیجان کاذب و مولد.

    آخرین نسخه‌ای که از سیلماریلیون داشتم نسخه انگلیسی هارپرکالینز بود که اولش با یه نامه‌ی مفصل از تالکین به یکی از دوستانش شروع می‌شد که توضیح می‌داد چطور و چرا این دنیای عظیم رو خلق کرده. خوندنش احتمالا وقت می‌بره ولی خالی از لطف نیست:

    https://genius.com/J-r-r-tolkien-preface-to-the-silmarillion-a-letter-to-milton-waldman-annotated

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی