بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

پنج انتخاب و یک زندگی

متفرقه مدیریت
سه شنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۲۴ ب.ظ

خلاصه‌ی مدیریت، تصمیم‌گیری است. همه‌ی دانش مدیریت و دانشهای مکمل آن، از رفتارشناسی و روان‌شناسی تا اقتصاد و جامعه‌شناسی، همه در نهایت در نقطه‌ی «تصمیم‌گیری» به کار مدیر می‌آیند. سیاست‌گذاری نیز دقیقا همین است. همه‌چیز در تصمیم یا انتخاب خلاصه می‌شود و همه‌ی دعواها سر این تصمیم است. و اگر خوب بنگریم، انسان و کل زندگی نیز دقیقا همین است و از این رو است که مدیریت و سیاست، دانشی کاملا کاربردی در سراسر زندگی است.

برخی تصمیمات نقطه‌ی انتخاب بین یک یا چند مسیر است. مسیرهایی که در ابتدا زوایای اندکی دارند و این، فرد را گول میزند. وقتی یکی گرفته شد و ده سال در آن مسیر رفته شد، حالا تمایز این مسیر با باقی مسیرها فاصله‌ی ۲۰ سال زندگی است. آن اندک زاویه بعد از ۱۰ سال، کیلومترها فاصله ایجاد کرده. آن تصمیم شاید کوچک، امروز خیلی بزرگ و شاید ترسناک شده است بطوریکه سنگینی وزن آنرا بر دوش خویش کاملا احساس میکنیم.

حالا این تصمیم، بی‌بازگشت شده است. البته برخی را دیده‌ایم که سختی بازگشت را به جان میخرند و هرچه ساخته‌اند را خراب میکنند و بازمیگردند اما این تصمیم برای من هضم نشده است. اول باید مشخص شود آن تصمیمات جایگزین در نقطه‌ی امروزین واقعا بیش از تصمیم کنونی مطلوبند. ثانیا باید ارزش اینهمه هزینه اضافی بازگشت را داشته باشند‌. به اینجا که میرسم، برای بازگشتن و گرفتن تصمیمی دیگر قانع نمیشوم. زندگی را آنقدر ارزشمند نمیبینم که اینهمه تلاش کنم! تازه چه بسا اصلا امکان خراب کردن و ساختن خیلی چیزهای جدید وجود نداشته باشد. ترجیح میدهم این عمر اندک را در همین مسیر آمده، آرام ادامه دهم و در ادامه، تصمیمات اصلاح‌کننده‌ای بگیرم.

در نهایت زندگی شاید نهایتا محصول حدود ۵ انتخاب بزرگ ما باشد که البته بی‌نهایت انتخاب‌های کوچکتری در دل خود دارد. به این عدد ۵ که می‌اندیشم نقش جبر را در زندگی اجتماعی خویش پر رنگ‌تر میبینم. ۵ انتخاب من با ۵ انتخاب فرودستان یا فرادستان، زمین تا آسمان متفاوت است.

از این منظر زندگی همچون بازی است. ای کاش میشد قبل از آن ۵ انتخاب، save game میکردیم تا بتوانیم حالتهای متفاوتی از بودنِ خویش را زندگی کنیم. متاسفانه حتی چنین بازی‌ای هم ندیده‌ام. ای کاش بتوانیم چنین بازی درست کنیم! ۵ انتخاب حیاتی جلوی بازیکن اصلی و حداقل ۳۲ نوع زندگی و پایان‌بندی کاملا متفاوت که از بهترین تا بدترین زندگی ممکن را شامل شود! در این بازی، فکر میکنید شما به بهترین پایان دست می‌یابید یا بدترین آن؟ من خودم به گمانم به حالاتی میانه می‌رسم.


عکس از #یزد ، بستر رودخانه‌ی آبشار دره‌گاهان

View this post on Instagram

A post shared by Hossein Bouzarjomehri (@h_bouzarjomehri) on

نظر شما چیست؟

تا کنون ۲ نظر ثبت شده است
  • محمد حسین مرادی
  • سلام

    اون پنج تا چیه؟


    سلام
    برای هر کسی میتونه متفاوت باشه ولی احتمالا انتخاب همسر و شغل میتونه دوتا از مهم‌هاش باشه

    سلام و درود

    از مطالب شما در حوزه شفافیت استفاده کرده ام.

    سوالی از شما داشتم. مقاله، کتاب و منبعی پیرامون شفافیت در ارائه آمار در حوزه پزشکی خاطرتون هست؟

    شفافیت در این حوزه می تواند موجب استرس بشود. تجربه دیگر کشورها در این موضوع چه بوده؟

    اگر در این موضوع منبعی خاطرتون هست لطف می کنید بنده را راهنمایی کنید.

    شماره بنده 09128797868

    در تلگرام یا ایتا یا واتساب پیام بدید باعث افتخار بنده است.

    موفق و سربلند باشید


    سلام و عرض ادب
    ممنون از لطف شما
    در این موضوع جر کاری که بنده انجام دادم تقریبا کار دیگری وجود نداره. مقالات بنده رو میتونید از صفحه ریسرچ‌گیت یا لینکدین بنده دانلود کنید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی