بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

در ستایش ناامیدی

متفرقه
سه شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۰۷:۲۸ ب.ظ

امید بسیار خطرناک است و من مطمئن نیستم که بدانم چرا آنقدر بر آن اصرار می‌شود و از ناامیدی بد گفته می‌شود. به گمانم این نیز میتواند یکی از خصایص سرمایه‌سالاری باشد تا به کمک آمال و آرزوهای دراز مردمان را به حرکت و تقلایی سخت فراخواند. همچون آن هویجی که جلوی الاغی می‌گیرد تا الاغ را به حرکت وا دارد! البته این تزریق بی‌مهابای امید از جانب سرمایه‌سالاری در گستره اقتصاد است و‌ در امر سیاست احتمالا به عکس، این چپ رادیکال است که امید و آرزوهای دور و دراز تزریق می‌کند!

بهرحال امید از چپ و راست بر ما فرود می‌آید و من مشکوک از این هیاهوی همگانی، در این میان به ناامیدی علاقمند شده‌م. امید تو را از حال فعلی غافل و به آینده‌ای وهمانی عاشق می‌کند و نقد را به هوای نسیه از تو می‌ستاند. اما من تو را به ناامیدی فرا می‌خوانم و به تو وعده‌ی نقد می‌دهم و نسیه را وا می‌گذارم. ناامیدی چشم تو را به آنچه داری باز می‌کند. آنگاه که آنچه را داری دیدی، می‌توانی و حتی شاید باید حتما لاجرم فقط از آنچه داری لذت ببری؛ راه دیگری نداری!

نا امیدی بن‌بستی است که دیگر چشم‌اندازی به آینده‌ای ندارد و درست در اینجاست که چشمت به آنچه هست باز می‌شود. یک درخت در این بن بست است. خانه‌ای دنج و ساکت و زیبا! دوچرخه‌ای آن گوشه و هوایی بس لطیف و آبی گوارا! در این میان تنها چاره‌ای که باقی‌مانده است زندگی کردن و لذت بردن از همین‌هاست. اینجاست که آدم در حال زندگی می‌کند.


پ.ن: دقیق‌تر بخواهیم صحبت کنیم باید ابتدا امید را تعریف کنیم. در تعریفی ریاضی‌وار امید را همچون امید ریاضی، احتمالی از یک رخداد می‌توانیم تصور کنیم و بعد امید به آینده، برآورد احتمال قوی از یک رخداد در آینده خواهد بود. و شاید بتوان نشان داد که داشتن چه «اندازه» از امید (یا دادن چه مقدار احتمال) در چه شرایطی، مفید و چه مقدار کمتر یا بیشتر از آن مضر خواهد بود که پرداختن به این بحثهای دقیق تحلیلی از حوصله من و شما خارج است و امیدی به فایده آن هم ندارم!

نظر شما چیست؟

تا کنون ۱ نظر ثبت شده است

یاد توییت پین آقای فتوره‌چی افتادم:

ما بیش از آن‌ که به امید کاذب نیاز داشته باشیم، به ناامیدی واقعی نیازمندیم.


در واقع ناامیدی یک صفت سلبیه و عملاً یعنی ما به چیز خیلی خاصی (از جمله امید به قول شما کاذب) نیازمند نیستیم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی