بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

با مباحث شکل گرفته پیرامون واکسن کرونا و تقاضای دوستانم برای یادداشت برخی نقدهایم پیرامون موضوع خواستم بعنوان دانشجوی سیاست و سلامت و با کمک همسر داروسازم خلاصه‌ای از ایراداتم را ثبت نمایم.

  1. آیا تلفات کرونا در امریکا به معنای اثربخش نبودن واکسنهای این کشور است؟ خیر. زمانی ایمنی جمعی حاصل می‌شود که حدوداً حداقل 70 درصد جمعیت ایمن شده باشند. امریکا با مصرف نزدیک به 6 میلیون دز در صدر کشورهای مصرف‌کننده است ولی تا واکسناسیون 330 میلیون نفر فاصله زیادی باقی مانده.
  2. آیا کشورهای غربی واکسن‌های خود را مصرف نمی‌کنند و در حال آزمایش آن روی کشورهای توسعه‌نیافته هستند؟ خیر، این خبر کذب است. در حال حاضر کشورهای ثروتمند همچون امریکا، چین، انگلیس، اسرائیل، امارات و ... بیشترین مصرف واکسن را داشته‌اند و تقریبا کشورهای جهان سوم از دسترسی به واکسن محرومند. (برای مشاهده آمار به این پیوند مراجعه کنید)
  3. آیا واکسن‌های غربی دارند آزمایش می‌شوند؟ خیر. واکسن‌های بازار 3 فاز آزمایشی خویش را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند. با این حال در فاز مصرف در بازار نیز ممکن است همچنان مواردی از عوارض بلند مدت واکسن گزارش شود ولی این روال کاملاً علمی و منطقی است که همه داروها طی کرده‌اند. همچنان که واکسن ایرانی نیز در حال طی همین مسیر است و در فاز اول مطالعه قرار دارد.
  4. آیا واکسن‌های غربی نیاز به آزمایش در ایران دارند؟! خیر! این واکسن‌ها به میزان چند میلیون دز فروش رفته‌اند و مصرف چند هزار مورد آن در ایران احتمالا اثر خاصی در مطالعات ندارد.
  5. آیا تولید واکسن لزوماً 10 سال طول میکشد؟ در قدیم چند دهه نیز طول کشیده است! ولی با تکنولوژی جدید، در شرایط بحرانی، با متدولوژی‌های نوین و رقابت شدید 150 شرکت از چند کشور قدرتمند برای دستیابی به واکسن کرونا، عجیب نیست که یک فرایند عادی در شرایط فعلی ده برابر تسریع گردد. کما اینکه ایران نیز در مدت کوتاهی به نتایجی دست‌یافته است. بعلاوه مشارکت داوطلبانه گسترده مردم، آزمایش واکسن را بسیار تسریع می‌کند. در ایران ظرف 3 روز 30 هزار نفر داوطلب شدند. آنهایی که معتقدند باید 10 سال صبر کنیم عموماً درباره واکسن ایرانی چنین نظری ندارند و این تناقض‌گویی منشأ سیاسی این نظرات را روشن‌تر می‌کند.
  6. آیا حتی اگر واکسن یک‌دهم درصد عوارض داشته باشد میزان مرگ آن چند برابر کروناست؟ خیر! مگر تمام عوارض واکسن مرگ هستند؟ و مگر قرار است همه افراد همزمان تزریق کنند که عوارض واکسن مشخص نشود؟ تقریباً همه‌ی داروها عوارض دارند! برای بررسی ایمنی داروها روش‌های علمی وجود دارد و مهم میزان چربیدن منافع واکسن یا دارو بر عوارض آن است.
  7. آیا احتمال خرابکاری کشورها در واکسن وجود دارد؟ شاید! احتمال ظهور امام زمان در جمعه آتی نیز وجود دارد. آیا شواهدی هم برای آن وجود دارد؟ خیر!
  8. آیا اهدای تعدادی واکسن رایگان شرکت‌های تجاری به کشور مشکوک نیست؟ نه لزوماً. چرا؟ چون ممکن است این کار را برای اهداف بازاریابی و تبلیغاتی انجام دهند.
  9. آیا کشورهای شرقی قابل اعتمادند؟ به همان اندازه‌ی انگلیس و امریکا! به خصوص چین به اندازه‌ای در فروش داروهای تقلبی و بی‌کیفیت بدسابقه است که تقریباً در سیاست‌های کشور ورود داروی چینی منع می‌شود. بنابراین بنظر می‌رسد تمرکز صرف روی بی‌اعتمادی به انگلیس و امریکا دلایل سیاسی دیگری داشته باشد.
  10. چه دلایلی؟ احتمال عدم امکان ورود واکسن غربی به دلیل تحریم‌ها، قیمت بالای واکسن غربی، تعصبات و خصومت‌های سیاسی. بعلاوه تقریباً اکثر واکسن‌های غربی تا سال آینده پیش‌فروش شده‌اند و احتمال دسترسی ایران به این واکسن‌ها ضعیف است. بنابراین به نظر می‌رسد گربه دستش به گوشت نمی‌رسد! علاوه بر اینها گروه‌های ذی‌نفع متفاوتی ممکن است در حال پیگیری منافع خود باشند. تولیدکنندگان واکسن احتمالا مخالف واردات آن هستند. واردکنندگان چینی از واکسن غربی بدگویی می‌کنند و واردکنندگان غربی و احزاب سیاسی غربگرا از واکسن شرقی!
  11. آیا فایزر قبلاً تخلفاتی داشته است؟ بله! امّا کشف این تخلفات لزوماً بد نیست. نظارتی که روی این شرکت‌ها وجود دارد می‌تواند منجر به کشف تخلفات و جرایمی برای این شرکت‌ها شود و البته آنها در دفعات بعدی خواهند دانست که تحت نظر هستند و ممکن است جریمه شوند. اگر گزارشی از تخلفات شرکت‌های ایرانی یا سایر کشورها وجود ندارد لزوماً به معنای سالم بودن آنها نیست بلکه به معنای عدم وجود نظارت کافی می‌تواند باشد. چه بسا نظارت سنگینی که بر شرکت‌های بزرگ وجود دارد اعتماد به آنها را بیشتر کرده و احتمال خطای آنها را کاهش می‌دهد.
  12. آیا این دفعه اولی است که چنین مواضعی درباره کرونا گرفته می‌شود و دفعات پیش همیشه به کارشناسان واگذار می‌شده است؟ خیر. مواضع مشابهی نیز وجود داشته است. برای مثال در یک موضع‌گیری کرونا به نوعی پروپاگاندا برای کمرنگ کردن انتخابات مجلس ایران و در موضع دیگری این ویروس دست‌ساخته و برای آسیب رساندن به ایران معرفی شده بود که می‌تواند نشان از وجود بدنه‌ای از مدیران و مشاوران نامناسب در سطوح عالی حاکمیت داشته باشد.
  13. چه باید کرد؟ ابتدا باید از نظرات شبه علمی مخرب دوری جست. مردم خودبخود از هر نوع واکسن جدید واهمه خواهند داشت امّا درست در زمانی که همه‌ی دنیا در حال اقناع مردم برای تزریق واکسن هستند، ترساندن بی‌مورد مردم با اخبار کذب حرکت هوشمندانه‌ای نیست. امکان واردات واکسن مسئله‌ی مهمی است. در صورت عدم امکان تهیه برخی واکسن‌ها باید راه‌های جایگزین به مرور آزمایش شوند. در صورت وجود نگرانی از خطرات و عوارض احتمالی، واکسیناسیون به تدریج و ابتدا از طریق افراد داوطلب می‌تواند صورت بگیرد. این مسئله آنچنان پیچیده نیست که دست‌یابی به راه‌حل آن بسیار دشوار باشد. مهم وجود عزم و اراده علمی و منطقی به دور از احساسات سیاسی است.

نظر شما چیست؟

تا کنون ۸ نظر ثبت شده است
  • گیلبرت ‌‌
  • اگه مملکت دست من بود میدادم این مطلب شما رو روی همه دیوارا بنویسن. خلاصه و مفید و منطقی!

    البته اظهارنظر اخیر اون فرد بد هم نشد. ایران به هر صورت از فایزر و مدرنا واکسن نمی‌خرید چه از باب هزینه چه از باب زیرساخت‌های نگهداری و تخصیص! ولی برای خیلی از مردم روشن شد ارزش جانشون چقدره و یک عده به ظاهر دانشمند و متخصص چقدر بیچاره و وابسته هستن!


    سلام و عرض ارادت
    شما لطف دارید. البته خیلیها بهتر از این حرفها را هم میتوانند بزنند امّا ترجیح میدن حرفی نزنن.
    انشالله هرچی خیره پیش بیاد
  • سارا سماواتی منفرد
  • سلام

    به نظرم خیلی کامل و منطقی بود

    و باز مثل همیشه گوش ها ناشنوا و دیدگان در تاریکی

     

    ممنون.


    سلام
    مثل همیشه لطف دارید. ممنون ازتون :)
  • گفتگویی صمیمانه
  • https://bit.ly/2LUiyDE

    https://bit.ly/39F0p4F

    https://bit.ly/39IdWZz

  • محمد آشنا
  • سلامی به گرمی روزهای نخست.

    دوست عزیز کمی بی انصافی ریز وجود دارد در این نوشته. انشااله سرفرصت میتوان بحث مفصل کرد. تاثیرات هجمه های دور و برتان و نیز جوسازی های منبعث شده از فضای مجازی به وضوح در افکار و اندیشه تان هویداست. با احترام.


    سلام
    گمان نمیکنم آشنایی کافی با بنده و دور و بر بنده (!) داشته باشید تا بتوانید چنین قضاوتی ارائه بفرمایید. به همین نسبت که قضاوتی با اطلاعات ناکافی داشتید، قضاوت‌های بعدی‌تان در کامنت دوم نیز همراه با سوگیری‌های آشکار و داده‌های غلطی است که توضیح آنها از حوصله بنده خارج است و به همین مقدار که در پست اشاره کرده‌م کفایت میکنم.
  • محمد آشنا
  • و اما بحث مفصل:

     

    1-کسی نگفته واکسن آنها معیوب است. گفتند تاییدیه ای مبنی بر جوابدهی کامل هنوز ندارد. و اگر قرار بود بزنند اول جوامع خودشان را واکسینه میکردند بعد تولیدات انبوهشان را میفرستاند برای جوامع دیگر. نه اینکه همزمان بخواهند همه جا بفرستند پس الا و لابد انگیزه ای دارند از اینکار. البته شاید هم انگیزه شان علمی و تحقیقاتی باشد ولی ما حاضر به امکان تحقیق شدن آنها نیستیم. و باتوجه به خباثتی که دارند روی ملتها، برای ملت ما از واکسن ساخت دست اینها خرید نشود. مال جاهای دیگر اشکال ندارد البته همانها هم بشرط بررسی های علمی و اثبات موثر بودنشان.

    2- به‌گفته کارشناسان و اساتید پزشکی، این تصمیم حاکمیتی از دقت نظر و هوشیاری رهبر معظم انقلاب حکایت دارد کما اینکه نه‌تنها ایشان بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حمایت معنوی و مادی از مدافعان سلامت تاکنون تأکید موکد داشته‌اند، بلکه از دیرباز به‌صورت علنی و قاطع از فعالیت‌های پزشکان و اقدامات دانش‌بنیان محققان و رشد علمی و فناوری کشور و به‌طور خاص در فعالیت‌های علمی کنترل بیماری کووید19 نیز حمایت کرده‌اند.

     

    پی نوشت:

    حتی خود شرکت فایزر لیستی از افرادی را که قادر به دریافت واکسنهایش نیستند را در سایت خود اعلام کرده است چراکه برخی از حساسیت‌ها برای افراد شناخته‌شده نیست و سایر افراد هم باید سیستم ایمنی سالمی داشته باشند که واکسیناسیون بر آنها انجام شود. و نکته مهمتر اینکه این واکسن (فایزر و مدرنا) مراحل کارآزمایی بالینی را براساس پروتکل‌ها رعایت نکرده است. و گفته می شود تحت اجبار و فشار این واکسن تأیید شده است و این موضوع به ما ایرانیان برای اینکه بدگمانی بیشتری در این قضیه داشته باشیم حق می دهد.

  • گیلبرت ‌‌
  • @محمد آشنا

    خیلی جالبه شما کلمه به کلمه متن‌تون حاصل تکرار بدون تحقیق چهارتا رسانه وابسته داخلی معلوم‌الحاله و در همین متن کوتاه در موارد متعدد خلط مبحث داشتید، به ناآگاهی و عدم داشتن اطلاعات کافی خودتون معترف شدید بعد به کسی که عملا در سیاستگذاری سلامت دکترا داره میگید تحت تاثیر "جوسازی" و "هجمه"های اطرافش قرار گرفته!

    تنها سوالی که من از امثال شما دارم اینه که با این حجم از تناقض چطوری شب خوابتون می‌بره؟

  • محمد مهدی شکوری
  • سلام

    در مورد گزینه ی 8:

    به نظر من اینکه یه کشور بیاد دانشمندان و سرداران کشورت رو به شهادت برسونه، داروی بیماران پروانه ای و ... رو تحریم کنه و ... اون وقت بخواد واکسن کرونا بهت بده، صد و بیست در صد مشکوکه!

    خدا رو شکر 3 تا از واکسن هامون دارن مراحل آزمایش انسانی رو می گذرونن (کوو ایران برکت-ایران کوو پارس-انستیتو پاستور) و واکسن گروه شهید فخری زاده هم داره وارد آزمایش انسانی می شه و واکسن های دیگه هم دارن ساخته می شن.

  • قیمت کاشت میلگرد
  • سلام  خسته نباشید میگم بهتون بابت وبلاگ خوب و جالبتون. بسیار استفاده کردیم

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی