بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

در یکی از مجموعه‌های اندیشکده‌ای که کار میکردم، رؤسای سازمان مدیر مجموعه‌مان را بدون کوچکترین نظرخواهی از کارکنان تغییر دادند و کسی را گذاشتند که تقریبا هیچ مقبولیتی نداشت. اعتراض به این تصمیم خلق‌الساعه و بی‌پشتوانه ایجاد شد و بالا گرفت. من هم که به شیوه مدیریتی جدید هیچ اعتقادی نداشتم اعتراضات خود را در حد وسع ابراز داشتم. تقریبا اصل اعتراض این بود که رؤسای بالادستی اگر میخواهند مدیر مجموعه را تغییر دهند حداقل مناسب است از پژوهشگران مجموعه که خاصه دوزار تحصیل کرده‌اند و روی مشکلات مملکت فکر میکنند یک سؤالی هم بپرسند تا اگر گرهی از مشکلات مملکت باز نمیکنند حداقل مشکلات خود را حل کنند!

اما یک پاسخ جالب شنیدم. آنها میگفتند پول مجموعه را ما میدهیم و هرکس را بخواهیم مدیر میکنیم. واکنش من به این پاسخ دو چیز بود. اولاً آن پول، مال شما نیست، مال مردم است و شما حق تضییع آنرا ندارید. شما بابت خرج آن و تصمیماتی که میگیرید نه تنها باید پاسخگو باشید، بلکه اساسأ این تصمیم را باید با رضایت و مشارکت مردم بگیرید. ثانیا، این شیوه تصمیم‌گیری به ضرر خودتان و مجموعه هست. وقتی مدیر مقبولیت ندارد و کار بلد نیست، مجموعه‌ی به قول خودتان «مال شما» خراب میشود، و به قول من «مجموعه و سرمایه‌ی مردم» نابود میشود. البته مثل همیشه زور بنده و هیچ کس دیگری نرسید و آنها کار خود را کردند و ذره ذره آب شدن آن سرمایه مردم را به نظاره نشستیم.

اما این استدلال که پول خودمان است را میتوان تقریبا در تمامی نظام ایران دید. قدرت در این نظام شکل هرمی دارد و از طرف خدا به مسئولین داده شده و آنها نایب خدا بر زمینند. به طرز جالبی تأمین مالی آن نیز از طرف خداست که نفت را داده تا حکومت استخراج و خرج کند. و هر روز بیشتر روشن میشود که حکومت وامدار مردم نیست. برعکسِ وضعیت توسعه‌یافتگی که قدرت شکلی دایره‌ای دارد و میان مردم و حکومت در جریان است. قدرت از طرف مردم اعطا شده است و حکومت کارگزار آنهاست و باید بابت ریز منابع و مخارج خود به مردم پاسخگو باشد. تأمین مالی آن هم عمدتا از طریق مالیات است که باز از طرف مردم است و حکومت را به مردم محتاج میکند.

ما مردمان قدرتی نداریم تا مانع این شیوه‌ی اداره‌ی از بالا به پایین در حکومت شویم. نهایتاً تصمیم را قدرت میگیرد و قدرت در ید حکومت است اما مانند آن مجموعه کوچک‌مان می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که این شیوه حکمرانی به ویرانی می‌انجامد. برای خودتان و قدرت‌تان هم که شده بهتر است رویه‌هایتان را تغییر دهید.

نظر شما چیست؟

تا کنون نظری ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی