بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

به معنا و پیامد حکم خمس که می‌اندیشم ابتدا فکر میکنم گویی این حکم مشوق مصرف‌گرایی است. زیرا خمس به آنچه پس‌انداز می‌شود تعلق میگیرد. برای مثال کسی که میخواهد درامدش را برای چندسال ذخیره کند که مثلا یک خانه بخرد با چالش بزرگی با خمس روبرو میشود. اگر در سال اول ۵۰۰ میلیون پس‌انداز کرده باشد، باید ۱۰۰ میلیون آنرا خمس دهد! حال آنکه اگر همه این ۵۰۰ میلیون را خرج کرده بود دیگر خمسی نداشت. بخصوص در ایران خمس به نوعی مالیات مضاعف است که اضافه بر مالیات دولت اخذ میشود.

با اینحال احکام مکملی هستند که ناهی تجمل و اسرافند و البته آیه صریح قرآن هم هستند مانند آیه مشهور «وَکلُوا وَاشْرَبُوا وَلا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یحِبُّ الْمُسْرِفِینَ». در همین آیه باوجودی که بهره‌گیری معقول و میانه از نعمات تشویق شده، زیاده‌روی و مصرف‌گرایی منع شده. نتیجه این احکام متناقض چه خواهد بود؟ نه میتوان اسراف کرد و نه پس‌‌انداز و نه تجمل و غیره؟ در اسلام، با زیادیِ مال چه باید کرد؟

نمیدانم پاسخ چیست یا اصلا صورت مسئله درست است یا خیر اما پاسخ فی‌الجمله احتمالا یکی در انفاق و خیرات میتواند باشد و دیگری احتمالا در تولید و کارآفرینی. کارآفرینی با هدف جریان یافتن زندگی در جامعه و البته سودآوری احتمالی برای ایجاد جریان جدیدی در زندگی افرادی جدید میتواند یک هدف و پیامد مناسب باشد. گویی این احکام میخواهند از تجمع اموال در یک نقطه جلوگیری کنند و آنرا در جامعه به گردش آورند. پول را به چون خون در بدن جامعه تشبیه میکنند، حال تجمع این خون در یک نقطه سرطانی در آنجا را نشان میدهد که جامعه را به کشتن میدهد.

نظر شما چیست؟

تا کنون ۱ نظر ثبت شده است

سلام عزیزم

یه خواهشی ازت داشتم اگه ممکنه این لینک منو با این عنوان:

خرید فالوور کلاب هاوس

و لینک:

https://followshe.ir/buy-followers-clubhouse-invitations/

توی قسمت پیوندها یا پیوندهای روزانه‌ت قرار بدی،

مرسی دورت بگردم

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی