بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

   کتاب  

تقریبا همزمان با انتشار گزارشمان با عنوان «مصادیق تعارض منافع در نظام سلامت ایران» در مرکز پژوهش‌های مجلس، کتاب مرتبطی هم که ترجمه کرده‌ایم نیز در انتشارات مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت منتشر شده است. این انتشارات کتابهای خود را بصورت رایگان برای دریافت روی وبسایت قرار می‌دهد، بنابراین لینک دریافت رایگان کتاب و گزارش در انتهای متن قرار داده شده است. در پیشگفتار مترجم، اهمیت این کتاب را اینطور ذکر کرده‌ام:

مطالعات بسیاری درباره‌ی ریشه‌ی چالش‌های اجرای اصلاحاتی همچون پزشک خانواده در ایران انجام شده است که نشان می‌دهند یکی از مهمترین ریشه‌های عدم موفقیت این برنامه‌ها در تعارض منافع در سطح سیاست‌گذاری و حکمرانی نظام سلامت قرار دارد. در واقع عدمِ مدیریت تعارض منافع و کنترل فساد در سطح حکمرانی باعث می‌شود تا تصمیمات و سیاست‌های کلان اتخاذ شده برای اصلاح نظام سلامت نیز به فساد و تعارض منافع مبتلا شده و عملاً سایر اجزاء و برنامه‌های اصلاحات نظام سلامت نیز نتوانند به درستی عمل کنند. با وجودی که مطالعات جهانی بسیاری درباره‌ی مدیریت تعارض منافع انجام شده است امّا مطالعات موجود در ایران بسیار اندک هستند. از این رو کتاب حاضر جهت ترجمه انتخاب شد. این کتاب یکی از پراستنادترین منابع و به نوعی مهمترین مرجع یافت شده در این زمینه بوده است و به دلیل اهمیت چشمگیر آن، برای ترجمه انتخاب شده است.

این کتاب توسط کمیته‌ای به همین نام کتاب در انستیتوی ملّی پزشکی امریکا تهیه شده است و نتیجه‌ی فعالیت این کمیته تخصصی حاکمیتی بر روی این موضوع است که بر ارزش آن می‌افزاید زیرا تلاش علمی مستقل یک یا چند پژوهشگر منفرد نیست بلکه محصول اجماع و تلاش جمعی از دانشمندان در بالاترین سطوح سیاست‌گذاری امریکا است. بعلاوه رویکرد کتاب سیاست‌پژوهی است و به ارائه‌ی پیشنهاداتی در فصول مختلف می‌پردازد. در واقع این کتاب یک تحلیل سیاستی جامع است که با بررسی شواهد به ارزیابی وضع موجود پرداخته و سپس به ارائه‌ی پیشنهادات سیاستی خود برای مدیریت تعارض منافع در بخش‌های آموزش، پژوهش و اقدامات پزشکی و توسعه راهنماهای بالینی می‌پردازد. به همین دلیل این کتاب بعنوان یک سند سیاستی می‌تواند کاربرد منحصر به فردی داشته باشد.

این کتاب علاوه بر محتوا، از حیث روش‌شناختی نیز اثر ارزشمندی برای سیاست‌گذاران و سیاست‌پژوهان است زیرا همانطور که اشاره شد، یک تحلیل و گزارش سیاستی از سطوح عالی حکمرانی در کشور ایالات متحده است و شیوه توسعه، تدوین و ارائه‌ی بحث‌های آن حاوی نکات ارزشمند روش‌شناختی از استانداردهای یک سیاست‌پژوهی و گزارش سیاستی طراز است، مانند شیوه ارائه‌ی پیشنهادات سیاستی از طریق اجماع نظر در یک کمیته‌ی ویژه است. این نکات روش‌شناختی می‌توانند بیانگر مسیر توسعه‌ی مدیریت تعارض منافع در ایران باشند. در واقع این کتاب نشان می‌دهد که چه انتظاری از خروجی کمیته‌های مدیریت تعارض منافع در کشور می‌رود و یک خروجی مناسب در ایران باید چه قالبی داشته و حاوی چه اجزاء، دقت‌ها، تلاش‌ها و مباحثی باشد؛ به طور خلاصه انتظار می‌رود برای ارائه‌ی یک پیشنهاد سیاستی چه کارهایی صورت گرفته، چه شواهدی بررسی شده و مد نظر قرار گرفته و چه استدلال‌هایی و به چه شکل و شمایلی و در چه قالبی بصورت عمومی منتشر و شفاف شود.

برای دریافت کتاب از وبسایت «مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت» کلیک کنید

   گزارش   

همچنین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس را در سال 1396 نوشتیم که به دلیل برخی حساسیت‌ها تا شهریور 1400 که بحث انتخاب وزیر و مسئله‌ی تعارض منافع برجسته شد به انتشار نرسید. در این گزارش به انواع موجود تعارض منافع در نظام سلامت ایران پرداخته شده است. تعارض منافع انواع و مصادیق گوناگونی دارد که برخی از آنها عبارتند از اتحاد قاعده‌گذار- مجری، اتحاد ناظر- منظور، تبانی خدمت‌گزاران و اشتغال همزمان در بخش خصوصی و دولتی. نظر به ضرورت مدیریت بهینه تعارض مناقع در ساختار کلان نظام حکمرانی کشور، مطالعه حاضر به بررسی و تدقیق نظام سلامت از حیث شناسایی مصادیق تعارض منافع پرداخته است.

برای دریافت گزارش «مصادیق تعارض منافع در نظام سلامت ایران» کلیک کنید

در فیلم‌هایی که در پست اینستاگرام زیر آمده، فهرست کتاب و فهرست و بخش‌هایی از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آورده شده است.

نظر شما چیست؟

تا کنون نظری ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی