بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

هشتم

متفرقه
چهارشنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۱، ۰۲:۳۲ ب.ظ

چندروزی است به ولایتمان بازگشته ایم. به یزد. و هوا سخت گرم است. و خشک. کولر به سختی کارگر است. به معماری سنتی یزد فکر میکردم. از بامش حتماً شنیده اید که گنبد گنبد است تا در روز تنها نیمی از آن در معرض تابش آفتاب باشد. سقفهای داخلی اش هلالی است. هلالی شکل بودن باعث خنک ماندن هوای داخل است؛ دقیقا نمیدانم چرا؟! خانه ها به صورت اتاقهای دور یک حیاط هستند. در حیاط هم یک حوض بزرگ که خود بسیار هوا را تعدیل میکند. چند درخت نیز در حیاط هستند. اکثر خانه با کاهگل و چوب ساخته شده که هر دو جاذب رطوبتند و از فلز کمترین استفاده شده است. اینکه اتاقها دور تا دور حیاط هستند باعث میشود هر بام ِ اتاق تنها با دو بام ِ دیگر در ارتباط باشد و از نظر رسانایی گرمایی، بامها حداقل میزان گرما را به یکدیگر انتقال دهند؛ سطح بامها تفاوتی نمیکند اما از نظر رسانش گرمایی اگر فرمول آهنگ انتقال گرما را به یاد آورید؛ متوجه میشود که چون سطح مقطع بین بامها کمتر شده است و به ازای آن طولِ بامها  زیاد شده است، پس انتقال حرارت کمتر صورت میگیرد. مانند تفاوت انتقال حرارت در دو میله با جرم یکسان که یکی دراز است و باریک و دیگری کوتاه است و پهن. سقف خانه بسیار بلند است که باعث میشود هوای گرم بالا رود و پایینتر خنک بماند. زیر زمین خانه ها طوری است که همیشه خنک است و دلیلش را هنوز نمیدانم. و از همه مهمتر یک بادگیر ِ بسیار ساده است که بسیار کارگر است. البته همه خانه ها هم بادگیر ندارند. چرا که همان تدابیر گفته شده هوا را معتدل میکنند. اما بادگیر اگر باشد و زیر بادگیر یک حوض کوچک، خانه یخچال میشود!

اینهمه زیبایی را دیدید؟ اینها فقط در حد سواد من بود. من که رشته ام چیز دیگری است و یعنی از این چیزها سر در نمیاورم! شما خود بخوان حدیث مفصل را. حالا ما در یزد خانه میسازیم عین خانه ای که در تبریز و مشهد ساخته میشود. خنده دار نیست؟ صبح تا شب هم وزارت نیرو تلویزیون را پرکرده از اینکه انرژی را درست مصرف کنیم! بدون صرف هیچ انرژی ای میشود خانه ای با آن خنکای طبیعی داشت. ما واقعاً پیشرفت کرده ایم یا پس رفت؟ ما با خود چه میکنیم؟ این همه علم در این معماریِ ساده یزدی کجا رفته؟ چرا دیگر نیست؟ چرا از مدل غربیهای جنگل نشین در خانه سازی یزدی استفاده میکنیم؟ واقعاً نمیفهمم.

داشتم به این فکر میکردم که برای کولر خانه مان سایه بان نصب کنم تا شاید بهتر شود که به اینها رسیدم. دیدم خانه از پای بست ویران است...

<

کلمات کلیدی:

یزد

معماری

نظر شما چیست؟

تا کنون ۶ نظر ثبت شده است
  • اس ام اس تبلیغاتی
  • ارسال پیامک تبلیغاتی با نازلترین قیمت
    تبلیغ از سایت یا فروشگاه یا ..... شما
    ارائه گزارش تحویل برای تک تک شماره های ارسالی
    جهت اطلاعات بیشتر یک پیامک به شماره زیر بزنید:

    30008800680000


    -------------
    آی دی یاهو :
    masoudr21
    سلام.بسی جای تامل داره که چرا این معماری رو حفظ نمیکنیم!
  • حسین بوذرجمهری
  • و سلام علیکم
    مثل همیشه دیدی کاملا نکته سنجانه پشت نوشتت بود... راستش تو این متن این دیدگاه تو منو بیشتر درگیر کرد تا خود نوشته....
    خوب بود...
    سلام.از یه مهندس معماری که پرسیدم چرا واقعا ما همون سبک قدیمی رو حفظ نکردیم جواب داد که مصالح مقرون به صرفه نیس!
  • حسین بوذرجمهری
  • به محمد: ممنون... همینکه به یاد ما هستی ما قبولت داریم...
    به A.A:
    جالب بود... سوال جالبی برایم شکل گرفت. یعنی اینهمه مصرف انرژی برق و آب و گاز در کولر به صرفه تر است؟ البته در خانه های آپارتمانی به صرفه تر هست ولی در خانه های معمولی به نظر نمیاید.
    منتها به همین چیزها ختم نمیشود. بزرگترین مساله سیاستهای کلان کشور است که این انعطاف در معماری را ندارد. یعنی خانه های تمام کشور باید به شکلی استاندارد باشد. همین است که خانه های یزد و تبریز یک شکل میشوند. باید از بالا و بصورت کلان مشکل را حل کرد. اگر سیاست گذاریِ درست انجام شود چه بسا مصالحش هم ارزان شود چون تولیدش بالا میرود و خانه آخرش اینکه دولت کمک کند. ولی الان کسی هم اگر بخواهد به شیوه سنتی خانه سازی کند و هرچه هم هزینه اش شود بپردازد نمیتواند چرا که شهرسازی مدرن این اجازه را نمیدهد. مثلاً خانه های شمالی حتماً باید حیاط به سمت کوچه داشته باشند. فقط بافت قدیمی را میشود بازسازی کرد آن هم چون میراث فرهنگی است.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی