بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

11 ام - حجاب عبادت است

متفرقه
دوشنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۱، ۰۷:۱۴ ب.ظ

معلم شهید،شریعتی جمله معروفی دارد که میگوید: "برای کوبیدن یک حقیقت ، خوب به آن حمله مکن، بد از آن دفاع کن." ممکن است این عبارت کامل و جامع نباشد ولی حداقل این را نشان میدهد که دفاع بد از حق و حقیقت میتواند به اندازه یک حمله خوب به حقیقت مضر باشد. و البته حمله هم نوعی دفاع است. در واقع بهترین دفاع حمله است پس حمله بد و دفاعِ بد هر دو به یک نتیجه ختم میشوند. دفاع ما از مسئله حجاب شاید در بیشتر موارد یک نمونه واضح از آن باشد. و اثر تخریبی آن بسیار بیشتر خواهد بود اگر خانواده ها برای مجبور کردن فرزندانشان به رعایت حجاب، یک دفاع بد داشته باشند.

حجاب یک اصل اساسی و مطابق فطرت آدمی است. شاید اصلاً عبارتِ دفاع از حق یک عبارتِ بی معنی باشد. حقیقت متجلی است و دفاع کردن ندارد. آن باطل است که باید از خود دفاع کند. از بس اصحابِ حق چهره منفعل به خود گرفته اند این اصحاب باطل حالا دُم در آورده اند. جالبتر به نظرم آنجایی است که صاحب حق برای فعّال شدن بیاید حمله یا دفاع بد کند. میبینم یکی میخواهد از حجاب دفاع کند میاید میگوید که حجاب یاعث میشود پسرها نگاه نکنند و تحریک نشوند. اصلاً یکی از دلایل مهم چراییِ مسئله حجاب همین است ولی مطمئناً دلیل اصلی این نیست. با این جواب سوال دو تا میشود! دختر هم میگوید که پسر مثل این اسبها که به چشمشان چشم بند میبندند، به چشم خود چشم بند ببندد تا منحرف نشود! ما با اینگونه دفاع کردن، در زمین دشمن بازی کرده ایم. یعنی چه؟ یعنی اینکه حجاب یک واجب الهی است. انسان و جن آفریده نشده اند مگر برای عبادت. پس زن بنا بر واجب الهی و هدف اصلی خلقتش، اگر مسلمان است باید حجاب را بعنوانِ یک عبادت رعایت کند. البته این رعایتِ حجاب باعثِ جلوگیری از فساد اجتماعی هم میشود.

ما نباید در زمین پوزیتیویسم و با قواعد آن بازی کنیم. مسائل دین را که با روش پوزیتیویستی نمیشود رفع رجوع کرد. این تفاسیر علمی (از نوع تجربی) از قرآن به مثابه یک شمشیر دو لبه است. اگر پس فردا علم تجربی فهمید که دیروز اشتباه میکرده آنوقت تکلیف قرآن و احکام دین چه میشود؟ کما اینکه بسیار در تاریخ اتفاق افتاده که هی آمده اند قرآن و دین را تجربی اثبات کرده اند و پس فردا آمده اند درست عکس آن را اثبات کرده اند.

بعداً نوشت: میبینیم مسلمانان ایرانی وقتی میروند خارج از کشور حجاب بر میدارند آن هم با این توجیه که در اینجا مردم با بدن من که دیگر تحریک نمیشوند. آنقدر در تلویزیون و جلوی چشمشان تصاویر تحریک کننده هست که حالا سر لخت دختر ایرانی در این بین گم است. پس حجاب گذاشتن بی معنی است! من این استدلال را میپذیرم. اشکال از ماست که میاییم مسئله حجاب را پوزیتیویستی تفسیر میکنیم. مسلمان وقتی به حجاب به چشم یک فریضه الهی و عبادت نگاه نکند و صرفا به آن یک نگاهِ اجتماعی و علمی دارد همین میشود. مثل این است که نماز را اینگونه تفسیر کنیم که باعث تقویت مفاصل و سالم ماندن بدن میشود! خوب یک ورزشکار هم میگوید من که ورزش میکنم دیگر نیازی به نماز ندارم! در مورد حجاب هم یکی که چهره و بدن تحریک کننده ای ندارد میگوید که پس من دیگر حجاب داشتن و نداشتنم فرقی ندارد. همانطور که در مورد نماز این جواب اشتباه است، در مورد حجاب نیز همینگونه است. ولی بسیار میبینیم که دختران اینگونه بی حجابی یا بد حجابی خود را توجیه میکنند و این به خاطر گناه ماست در دفاع اشتباه از حقایق.

<

نظر شما چیست؟

تا کنون ۹ نظر ثبت شده است
سلام
لینک وبلاگتون رو از وبلاگ "چی شد چادری شدم؟" دنبال کردم
مطلب مبارک ولی مطلع نامبارک
1- به حضرت امام خمینی رحمة الله علیه عرض شد ، مرگ دکتر شریعتی مشکوک است؛ آیا لفظ شهید را برای ایشان بکار ببریم؟ ایشان عرض کردند : مطمئنید شهید شده است؟ گفتند: خیر. عرض کردند: بفرمایید مرحوم شریعتی
2- آدمی وقتی کتابهای زیبای مرحوم شریعتی را مطالعه می کند، واقعا محظوظ میشود مخصوصا با آن نثر ویژه، ولی اطلاق کلمه "معلم" نه این که بد باشد نه، ولی کمی برای ایشان نسبت با استاد شهید مطهری ، حس تقابل بوجود می آید که ایشان در حد این شهید عزیز مورد تایید صددرصد امام قطعا نیست
3- دوباره بگویم که مطلبتان خوب بود وهست
یا علی
  • حسین بوذرجمهری
  • علیک سلام
    بسیار خوشحالم به خاطر توجهتون. همین نقد نشان میدهد که توجه دارید و علاقه مند به آگاه کردن دیگران هستید.
    البته کلمه نامبارک را به خاطر عبارت "معلم شهید" زیاد به جا نمیبینم. شاید عبارت بهتری پیدا میشد.
    حرف امام خمینی حجت است و من نمیدانستم این سخن را.
    اما مسئله دیگری هم وجود دارد و آن این است که تقریباً هیچکس نمیداند که آیا قطعاً شریعتی شهید شد یا خیر؟ پس چرا باید لفظ شهید برای او به کار رود؟ واضح است که عبارتِ معلم شهید نشانه اعتراض مردم نسبت به حکومت استبدادی و غربزده شاه بوده که وی را مجبور به ترک وطن و منجر به مرگ وی بصورت مشکوک شده است. پس یعنی تقریباً هیچکس نمیگوید شهید شریعتی یا شهید دکتر شریعتی. بلکه میگویند معلم شهید. یعنی معلم شهید یک تخلص یا یک عبارت اعتراضی است و در بطن خود فریاد زننده ی مشکوک بودن مرگ شریعتی را بیان میکند. معلم شهید بیشتر از آنکه منظور از شهید شدن شریعتی داشته باشد میخواهد بگوید که شریعتی در راهِ علم و در راه ایدئولوژی فدا شد که همین هم بود. او فدا بود و شریعتی در نه در انگلیس بلکه سالها قبل با سخنانش خود را فدا کرده بود. همین است که تقریباً نمیبینیم کسی بگوید شهید شریعتی ولی میبینیم که میگویند "معلم شهید".
    و در مورد معلم هم من فکر میکنم قضیه برعکس است. متاسفانه بعد از انقلاب و پس از اینکه به شهید مطهری لقب "معلم انقلاب" را دادند این اتفاق افتاد. یعنی از لحاظ تقدم و تاخر، اینکه به شریعتی میگویند "معلم شهید" باعث این اتفاق نشد بلکه دقیقاً برعکس و هنگامی که به مطهری لقب معلم را دادند اختلاف بین این دو بزرگوار مشکل ساز تر شد.
    با همه این اوصاف من بنیانهای تفکر دینی ام را به شریعتی مدیونم و شریعتی به مثابه معلمی بود که سی سال پس از مرگش شاگردی را تربیت کرد و خوشبختانه یا متاسفانه من شاگرد ایشان هستم و البته شاگردی ام که بر درس استادش نقد میزند و میفهمد که استادش کم و کاست نیز کم نداشته است.
  • دعوتی از بلوغ
  • با سلام
    آپ جدید بلوغ رو وقت کردین بخونین. عزیزی به اسم" آرام " برامون نامه فرستاده با این تیتر :
    "من حجاب دارم ولی معشوق من ،حجاب را دوست ندارد ، شما بگویید چه کنم ؟ "
    با سلام . میخواستم چند تا نکته رو بگم. اول اینکه دلیل اسلام برای پوشش زنان با توجه به قرآن مورد آزار و اذیت قرار نگرفتنه خودشونه. یعنی خدا از همون اول میدونسته ما مردا به چه چیزایی حساسیم. چه برسه به پسرای امروزی که دنیا و اخرت واسشون یکیه. دوما دلیل اکثر کسایی که حجابشون بده اینه که اونا فقط و فقط دارن از یه کسی که تو بعضی زمینه های دیگه ازشون موفق تره تقلید میکنن کما اینکه خودشون میگن میخوان راحت باشن و ازادی داشته باشن یا حتی میگن جنس مخالف باید بتونه خودشو کنترل کنه. این درست ولی اگه خدا میدونست که این کنترل قراره انجام بشه هیچوقت به ما نمیگفت حجاب داشته باشیم. سوما ممنون از وبلاگ عالیتون . یکی از سمپادیای فارغ التحصیل امساله یزدم . خوشحال میشم بیشتر با هم در ارتباط باشیم. بازم ممنون
  • حسین بوذرجمهری
  • سلام علیکم
    خوبی آقا؟
    حرفهای شما درست است. مافق هم هستم.
    من پیشنهاد میکنم آیاتی که در مورد حجاب هست رو شما از لینک زیر بخوانید.
    http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%DB%8C%D9%87_%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8
    در این آیات خدا میفرماید حجاب را با این کیفیت رعایت کنید. و البته این عبارت هست که: مورد آزار قرار نگیرند.
    این حرف شما درست است و من نفی نکردم که حجاب جلویِ فساد اجتماعی را میگیرد. اما من چیز دیگری را گفتم. گفتم حجاب عبادت است، البته جلوی فساد اجتماعی را هم میگیرد. یعنی تقدم و تاخر دارد. ابتدا واجب الهی است. کسی که نماز میخواند و مسلمان است باید حجاب درست داشته باشد چرا که واجب الهی است.
    منظور از دخترانی که درباره شان بحث شد، دختران مسلمان بود. آن دختر با آن ویژگیهایی که شما گفتید یا مسلمان نیست یا نمیداند اسلام چیست و به قولی بر کیش پدران خود است. بعضاً میبینیم یک دختر مسلمان هم چون تنها دلیل حجاب را فساد اجتماعی میداند مثلاً جلوی پسرخاله اش بی حجاب است با این دلیل که اینجا فساد اجتماعی مترتب نیست.

    من هم از آشنایی با شما خوشحالم. انشالله بیشتر آشنا میشویم.
    بازم سلام.
    ماها معمولا لباس مرد رو براش حجاب حساب نمیکنیم. در حالی که اونم یه حجابه. از بعضی نظرها حتی واجبتر از حجابه زنه. پس باید این حجاب رو هم عبادت حساب کنیم. به نظره من حجاب در درجه اول حجاب یه واجب الهی و در درجه دوم یه اعتقاد قلبی برای انجام دستور الهیه و در درجه سوم یه ارزشه اجتماعیه. پس به نظره من نمیشه یه عبادت حسابش کرد.
    تشکر
  • حسین بوذرجمهری
  • و علیکم اسلام
    من بسیار خوشحالم که ما هر دو داریم یک حرف میزنیم!
    فقط یک مقدار درک کلمه عبادت در من و شما متفاوت است.
    عبادت از ریشه عبد یعنی بندگی کردن. خوب انسان با انجام واجبات به بندگی خدا میپردازد دیگر. پس انجام واجبات عبادت است و ترک محرمات نیز.
    در پناه حق
  • عمار(معراج حضور)
  • سلام متن شما خوب روش کار کردید چسبید!

    والا من دو خطی از نوشته های سمین دانشور رو با عقل ناقصم نقد کردم همین


    او چرایی حجاب را برای ایمان مرد می دانست!!!!!!!!!


    این پارسنه چیه که من بهش لینک ندم ؟!
  • مهدی منصوریان
  • سلام و عرض ادب
    با همین عبارت کوتاه به روزم
    "هر چه بیشتر نگاه کنی، افراد زیباتری پیدا می کنی"
    این قانون چشم های خیابان نشین است
    چشم هایی که لذت عشق را از صاحبانشان می گیرند
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی