برای مشاهده تصویر با کیفیت اصلی کلیک کنید
پیامبر اکرم(ص) گاهی دربارۀ یمن میفرمودند: «من یمنی هستم» از بس که میخواستند تعلق خاطر و تأییدات خودشان را نسبت به مردم یمن اعلام بفرمایند. و میفرمودند: ایمان، یمنی است و حکمت یمنی است(همان) پیامبر گرامی اسلام(ص) تعابیر عجیبی دربارۀ یمن دارند که کمتر دیده شده دربارۀ موارد دیگر ذکر شود. این تعابیر امروز باید زنده شود. (إِنَّ خَیْرَ الرِّجَالِ أَهْلُ الْیَمَنِ، وَ الْإِیمَانُ یَمَانٍ، وَ أَنَا یَمَانِیٌّ؛ الاصول الستة عشر/۸۱- فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:.. بَلْ رِجَالُ أَهْلِ الْیَمَنِ أَفْضَلُ، الْإِیمَانُ یَمَانِیٌ وَ الْحِکْمَةُ یَمَانِیَّةٌ وَ لَوْ لَا الْهِجْرَةُ لَکُنْتُ امْرَأً مِنْ أَهْلِ الْیَمَن؛ کافی/۸/۷۰)
رسول خدا(ص)فرمود: «من یمنی هستم؛ أَنَا یَمَانِیٌّ»؛ هر جوان مؤمن انقلابی در هرجای دنیا به تأسّی از رسول خدا(ص) برسینهاش بنویسد: «من یمنیام»
استاد پناهیان؛ مراسم یادبود شهدای یمن؛ پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
پی نوشت: 1- در مورد یمن خوب است بدانید که جمعیت یمن در سال ۲۰۱۴ حدود ۲۴ میلیون نفر بودهاست. بیش از ۹۹ درصد آنها مسلمان هستند که حدود ۶۵ درصد سنی و ۳۵ درصد شیعه برآورد میشوند. سنیها اغلب شافعی با اقلیتی از مالکی و حنبلی و شیعیان اکثرا زیدی (=4 امامی) با اقلیت اسماعیلی و دوازدهامامی هستند.(منبع) 2- زیدیه یکی از فرقههای شیعه است که نامشان را از زید بن علی گرفتهاند. زیدیان برخلاف دوازدهامامیها، زید بن علی را بهجای برادرش محمد باقر امام پنجم میدانند و در امامت علی بن ابی طالب، حسن بن علی، حسین بن علی، علی بن حسین با دیگر شیعیان همنظرند. یحیی بن زید دیگر امام معروف زیدیه است. در دوران معاصر مهمترین سکونتگاه زیدیان کشور یمن است که حدود ۴۵٪ جمعیت آن را شیعیان تشکیل میدهند. مکتب فقهی زیدیان به مذهب حنفی نزدیک است و شباهتهایی هم با مذهب جعفری دارد. در کلام و الهیات به معتزله نزدیکاند. یکی از اختلافهای مهم زیدیان و دوازدهامامیها این است که به عصمت امامان معتقد نیستند و معتقدند هر یک از فرزندان حسن و حسین میتواند به مقام امامت برسد. پس امامت را ارثی نمیدانند. همچنین معتقدند امام باید قادر به جنگ و دفاع باشد بنابراین امامت کودک و مهدی غایب را نمیپذیرند. مهمترین شرط امامت را کوشش شخص دانسته و وجود بیش از یک امام در یک زمان و نبودن امام در زمانی دیگر را میپذیرند. شیخ مفید در مورد زیدیه چنین آوردهاست: «زیدیه به امامت علی، حسن، حسین و زید بن علی قائل هستند و نیز به امامت هر فاطمیای که به خود دعوت کند و در ظاهر، عادل و اهل علم و شجاعت باشد و با او بر شمشیر کشیدن برای جهاد بیعت شود.» در کتاب التحف شرح الزلف، پس از شمردن محمد بن عبدالله، علی بن ابی طالب، حسن بن علی، حسین بن علی، علی بن حسین و زید بن علی، تا بیش از ۱۱۰ امام برای زیدیه، شمرده شدهاست. زیدیه دو بار در تاریخ به قدرت رسیدند یکی در طبرستان و دیلمان و گیلان از حدود ۲۵۰ ه. ق که داعی کبیر حکومت علویان طبرستان را تأسیس کرد تا حدود سال ۵۲۰ ه. ق و دیگری در یمن که یحیی بن حسین در حدود سال ۲۹۸ آن را تصرف کرد و تا دوران معاصر برای تصاحب قدرت سیاسی در این منطقه با خلفای مصر و خلفای عثمانی رقابت داشتند. (منبع)
بیربط: برای فردا کلّی کار دارم و احتمالا شب باید دیر بخوابم. امّا چه میشه کرد که «درد» این چیزها حالی اش نمیشود.
کلمات کلیدی:
سیاست خارجه
- ۱۰
- شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۸:۴۶ ب.ظ
پس به حدیث رسول الله ص عمل کنید : که هر کس به رسول الله ص دروغی ببندد جایگاه خود را در آتش ببیند ... خطاب به آقای پناهیان
سلام برادر گرامی
- خبر ضعیف نیز به دو قسمت مقبول و مردود تقسیم میشود. خبر ضعیف مقبول؛ حدیثی است که فقها و محدثان در عین ضعفش، آن را پذیرفتهاند و به محتوای آن عمل میکنند و احیاناً بهصورت اختصار به آن «مقبوله» گفته میشود؛ مانند مقبولهی عمر بن حنظله که در سند این روایت آمده است: مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ صَفْوَانَ بْنِ یَحْیَى عَنْ دَاوُدَ بْنِ الْحُصَیْنِ عَنْ عُمَرَ بْنِ حَنْظَلَةَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنْ رَجُلَیْنِ مِنْ أَصْحَابِنَا... .در این روایت؛ محمد بن عیسی و داود را برخی ضعیف شمردهاند و از طرفی برای عمر بن حنظله نیز مدح یا مذمتی نرسیده است،ولی این روایت از طرف فقها مورد قبول واقع شده است.
- خبر ضعیف مردود: خبر ضعیفی که از طرف علماء رد شده و عمل به آن را جایز ندانسته اند.
- با توضیحاتی که داده شد به خوبی روشن میشود که با توجه به شرایطی میتوان به خبر ضعیف عمل کرد، همانطور که فقها به خبر ضعیف مقبول عمل میکنند.
- علاوه بر این؛ در کتابهای فقهی استدلالی عباراتی است مبنی بر اینکه ضعف خبر با عمل اصحاب جبران میشود. یا گفته شده است: «شهرت، ضعف روایت را جبران می کند». منظور از شهرت در این فقرات، شهرت عملی است. در شهرت عملی، فقها بر طبق روایتی که دارای مشکلاتی از جمله ضعف سند است، عمل کردهاند، تا اینکه عمل به این روایت بین فقها مشهور شده است.
- بنابراین به خبر ضعیف مقبول و خبر ضعیف مُنجَبر میتوان عمل کرد. [منبع]
با توجه به اینکه احادیث زیادی در مورد مقام اهل یمن و به خصوص مقام آنها در زمان ظهور وجود دارد به نظر نمیرسد این حدیث از جمله احادیثی باشد که با دیگر احادیث تضاد داشته باشد.