بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

زنبور انگلی

اقتصاد سیاست
جمعه, ۱۱ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۱۵ ق.ظ

زنبور انگلی به علّت ضعفی که در جسمش دارد نمی‌تواند تخم‌هایش را در بدن خودش به ثمر برساند بنابراین آن ها را زیر پوست حشراتی مانند کرم ابریشم قرار می‌دهد و از بدن آنها برای تغذیه و رشد تخم‌هایش و نیز محلی برای تولّد لاروها استفاده می‌کند.

با قرارگیری تخم‌های فراوان در زیر پوست، کرم ابریشم به پر خوری روی می‌آورد تا بتواند غذا و انرژی لازم برای زندگی و رشد خود و مهمان‌های جدیدش را فراهم کند. امّا این جنب و جوش او نمی‌تواند پاسخگوی این نیاز گسترده باشد. در نهایت تخم‌ها رشد کرده و زنبورهای جدید بر پیکر بی‌جان امّا مملو از مادّه‌ی غذایی کرم ابریشم متولّد می‌شوند.

این خلقت نغز، پیچیده و تأمل برانگیز آیت چیست؟

در مطلبی با عنوان «هنر غرب»، اصلی‌ترین هنر غرب را مدیریت عنوان کردم و مدیریت را به معنای «علم و هنر انجام دادن امور به وسیله دیگران» به کار بردم. به نظر می‌رسد مهمترین آیت این خلقت نیز همین باشد. یعنی انجام دادن کارها به وسیله دیگران. کاری که غرب در آن مهارت دارد! امریکا برای تولید، نیروی کار ارزان، انرژی ارزان، زمین ارزان و بطور کلّی منابع ارزان در اختیار ندارد بنابراین همچون زنبور انگلی تخم‌هایش را در جاهایی می‌کارد که از این امتیازات برخوردارند. تخم‌هایش را در کشورهای موسوم به ببرهای آسیا کاشت؛ در کره جنوبی و ژاپن کاشت و حتّی در چین کاشت. حالا این کشورها تبدیل شده‌اند به کرم ابریشمی که تخم‌های زنبور انگلی را در خود می‌پرورانند و نمی‌توانند نسل خاصّ خود را تکثیر کنند و تولید مثل داشته باشند.

سؤال مهم اینجاست: به نظر شما سرمایه‌گذاری خارجی در ایران که با شعارهای پر طمطراق عنوان می‌شود؛ از آیت زنبور انگلی منفک است؟ آیا سرمایه‌داران، برای توسعه‌ی جمهوری اسلامی می‌خواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند و یا آن‌که به فکر منافع و سود خود هستند؟ و آیا آنها ترجیح نمی‌دهند کرم ابریشم حتّی بمیرد و بر پیکر بی‌جانش، تخم‌های آنها رشد کنند؟

یک پیشنهاد: هر بار عبارت سرمایه‌گذاری خارجی را شنیدید یاد تصویر دوم بیافتید!

منابع

1- برآمدن پول - تاریخ مالی جهان، نیال فرگوسن، ترجمه شهلا طهماسبی، انتشارات پژواک، سال 1392 +

2- تخم گذاری زنبور انگلی، آیت تهاجم فرهنگی لیبرالی، تارنمای آیت مداری +


عکس نوشته مخصوص شبکه‌های اجتماعی:

نظر شما چیست؟

تا کنون ۸ نظر ثبت شده است
  • محمدحسین خانی
  • وقتی پای اسلام در میونه، جلوی کره و چین شدن ما را هم میگیرند!
  • سید مجتبی امین
  • سلام
    متأسفانه رویکرد بعضی از سیاستمداران ما اتکای عقلایی است در حالی که طرف مقابل رفتارش غیر عقلایی است و این اتکا منجر به نقض استقلال و حاکمیت کشور خواهد شد.
    تشبیه خوبی بود.
    راه حل هم این است که کرم هر چه سریع تر تبدیل به پروانه شود و بتواند پرواز کند تا اجازه ندهد ناخواسته ازش بهره کشی کنند.
  • محمد حسین متالهی اردکانی
  • سلام حسین
    جالب بود و صحیح

    ولی قیاس وقتی کامله که یک سیستم اقتصادی بدون توجه به ملاحظاتی که گفتی سرمایه بپذیره. وگرنه سرمایه گذاری خارجی در کوتاه مدت میتونه واقعا مفید باشه. رابطه ی انگلی همیشه یک رابطه ی برد-باخته ولی سرمایه گذاری خارجییک رابطه ی برد-برد میتوه باشه

    البته کسی که در یک رابطه ی برد-برد شرکت میکنه و حریفش از بازی غافله میتونه به نفع خودش بازی رو برد- باخت (انگلی) کنه.  اگر بی مهابا و بدون فکر بریم تو این فضا میتونن مثل انگل ازمون استفاده کنند . وگرنه ذات سرمایه گذاری خارجی یک رابطه ی انگلی نیست.

    سلام
    برادر. از این رابطه‌ی برد-برد کشوری را میتونی مثال بزنی؟ آیا بهتر از چین هم مثالی هست؟ مثال ببرهای آسیا که ورشکست شدند و عملاً به از لحاظ سیاسی به ایالتی از امریکا تبدیل شدند را دیدی؟ دبی و کشورهای عربی را دیدی؟
    حرفی که زدی در دنیای واقع چقدر اتفاق افتاده است؟ چه کشوری بوده که سرمایه از کشور مخالف و دشمنش جذب کرده باشد و عاقبت کرم ابریشم را نداشته باشد؟
  • محمد حسین متالهی اردکانی
  • بی محابا
  • مهدی صنعتی
  • درست می فرمایید
  • محمد حسین متالهی اردکانی
  • سلام
    باید با دقت بیشتری به مساله نگاه کنیم. یک سری ابعاد اقتصادی داره سرمایه گذاری خارجی و یک سری ابعاد مربوط به استقلال سیاسی و اقتصادی . اینکه شما میگی کره و چین شدن در حد یک ایالت آمریکا قطعا به معنی از دست دادن استقلال سیاسی است. البته در نگاه ما این یک فاجعه است. شاید دولت کره جنوبی آرمانی بزرگ تر از رشد اقتصادی نداشته باشه. شاید کره جنوبی اینکه پرچمی متفاوت داره از آمریکا بهش حس استقلال رو میده. اون میخواسته رشد اقتصادی کنه و کرده. رسیده در حد یک ایالت از بزرگ ترین اقتصاد دنیا. خیلی برد کرده . و آمریکا هم برد کرده.

    ما که دعوای گفتمانی داریم قضیمون فرق داره. با عینک اقتصادی سرمایه گذاری خارجی در بسیاری ار موارد برد برد هست. و از عینک استقلال ضد استقلال هست. کشوری اگر هوشمند باشه میتونه در کوتاه مدت از مزایای اقتصادیش استفاده کنه و در بلند مدت مواطبت کنه که به استقلالش ضربه ی سنگینی وارد نشه.

    کشوری که توش بیکاری بیداد می کنه از سرمایه خارجی که میتونه ارزش افزوده در داخل کشور تولید کنه و ملتی رو شاغل در کوتاه مدت خیلی میتونه استفاده کنه

    سلام برادر
    من مثل تو مطمئن نیستم
  • محمد حسین متالهی اردکانی
  • اینها در صورتی هست که ما در کشور کمبود سرمایه داشته باشیم

    اگر سرمایه ی راکد زیاد داشته باشیم قطعا اولویت با سرمایه گذار داخلیه

    در این صورت سرمایه گذاری خرجی قطعا باخته برای ما
    حرفتون درسته

    لطف دارید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی