بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

نفت و ریشه‌ی مشکلات

اقتصاد سیاست
سه شنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۶، ۰۳:۰۶ ب.ظ

من از نسبت دادن مشکلاتمان به نفت بیزارم. از این آدم‌ها، تحلیل‌گران، مدیران و مسئولین و هر کسی که مشکلات ما را گردنِ نفت می‌اندازد بیزارم... چیزی که از آن حس می‌کنم این است که یک عده مسئول و مدیر بی‌خاصیت هستند که گندها و ناتوانی‌های خود را سر نعمات الهی خالی می‌کنند. تقصیر خداست به شما نعمت داده است؟ نه تنها از این نعمت به درستی استفاده نمی‌کنید و با استفاده‌ی ناصحیح کفران نعمت می‌کنید بلکه به زبان هم کفر نعمت می‌کنید.

حکایت شما حکایت همانی است که قرآن می‌گوید. نیکی‌ها را به خود منتصب می‌کنید و کارهای خوب را می‌گویید که: «من کردم»؛ بدی‌ها و گندکاری‌ها و تقصیر ها را گردن دیگری می‌اندازید و هیچکس هم که گیر نیامد، گردن زمین و زمان و خدا و نعمات او می‌اندازید.


پ.ن: حالا که کفگیر آقایان در وزارت بهداشت خورده است ته دیگ، می‌گویند تقصیر اقتصاد رانتیر نفتی است! خدا از شما نگذرد که اینطور فرافکنی می‌کنید. فقط آقایان در وزارت بهداشت مانده بودند که گندکاری‌ها و کثافت‌کاری‌هایشان را به نام حضرت حق بزنند...

بی‌ربط:

یک کلیپی در تلگرام دیدم از این خانم که عکسش هست در یک گردهمایی احتمالاً فمینیستی که از تجاوز به زنان می‌گوید و اینکه باید مقابلش بایستیم و از این حرف‌هایی که الان دوباره برجسته شده است. چیزی که جالب بود ترجمه‌ی صحنه‌ی تصویر زیر بود. نه اینکه خیلی چیز مهمی هم باشد امّا جالب است دیگر. سخنران داره به مردم جو میده و مثلا داره میگه ما همه با هم متحد هستیم و با این وضعیت مبارزه می‌کنیم. ترجمه‌ی جمله‌ای که میگه و توی عکس نوشته چیزی مشابه اینه: «ما همه با هم هستیم، هیچ جا نمیریم همین‌جا هستیم!» بعد یارو ترجمه کرده «ما در این وضعیت هستیم و به عقب بر نمی‌گردیم!!!» یعنی وضعیت الان خوبه؟ وضعیت عقب بد بود؟ اینکه داره میگه الان وضعیت بده و می‌خوایم تغییرش بدیم. اصلا حرفی هم از وضعیت عقب نگفته! آخه چرا واقعا؟ واقعا سؤاله که چرا یک شعار سیاسی بی‌ربطِ مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ایران رو یکدفعه وسط این فیلم گذاشته؟ می‌خوای بگی امریکایی‌ها هم شعار شما رو می‌دن!؟ اونا هم به روحانی رأی دادن؟!
جالبه دیگه. و واقعاً نمیدونم چقدر اهمیت داره. ولی تأثیر یک شعار سیاسی در ایران بر ترجمه‌ی یک فیلم فمینیستی موضوع جالبیه برای بررسی. اگر هیچ مسئله‌ی مهمتری نبود واقعا بدم نمیومد یک پژوهش تفریحی از تأثیرات چنین مقولات سیاسی در زندگی روزمره انجام می‌دادم. پژوهش درباره‌ی نوعی حماقت انسانی! نوعی جوگیری سیاسی! درباره‌ی انسان بانمک!

نظر شما چیست؟

تا کنون ۳ نظر ثبت شده است
  • فاطمه سروری
  • سلام
    به زعم بنده بهتر می بود اگر منِ مخاطب رو هم _ با دلایل و اطلاعاتی که خودتون از اونها آگاه هستید_مطلع میکردید نفت به وزارت بهداشت ربطی نداره.
     اغلب ما از رسانه هایی تغذیه فکری میشیم که همیشه مشکلات رو با قیمت نفت و مسائل مربوط به نفت توجیه کردن. به همین دلیل چون ذهن ما آدابته شده استدلال رانت نفتی حتی از لسان یک مدیر وزارت بهداشت برای منِ نوعی قابل قبول هست و تغییر نگرش مخاطب شدیدا نیازمند اطلاعات دقیق و تحلیلی واضحی هست که شما در نوشته خودتون ارائه میفرمایید‌.
    با احترام

    سلام
    شاید خیلی پیچیده نیست که من به همین بسنده کردم. یعنی اگر من و شما بشینیم فقط فکر کنیم روی همین که «تقصیر نفت است» چقدر معنی دارد به نتیجه برسیم. آیا واقعا تقصیر نفت است؟ یا تقصیر ماست؟ اقتصاد نفتی تقصیر نفت است یا تقصیر ماست؟ مدیران چون میخوان گردن یک چیزی بندازن در نهایت میندازن گردن نفت. نفت که شیوه‌ی اقتصادی خودش رو به ما تحمیل نکرده. این ماییم که از نعمت خدا بد استفاده میکنیم.
  • فاطمه سروری
  • من که با نگاه شما زاویه ندارم.
    اتفاقا حین خواندن پست به کتاب نفحات نفت فکر میکردم. حرفم این بود من متوجه شدم شما چی میفرمایید اما یکی برای اولین بار بدون پیش زمینه این پست رو بخونه احتمالا فکر میکنه نویسنده از چی دارن اینطور حرص میخورن!
    فلذا جای همین توضیح چند خطی واضح و بدیهی در پست خالی بود.
    توییت های شما رو دنبال میکنیم؛ عالی هدف گیری میکنید و می نویسید.  کماکان خواننده ایم نوشته های شما رو :)


    سلام و عرض ادب
    بزرگوارید و لطف دارید. اتفاقا من با کتاب نفحات نفت خیلی حال نکردم. البته با ایده و محتوای کلیش خیلی مخالف نیستم ولی مثلا حس میکنم شورش رو در آورده!
    بهرحال ممنون از لطفتون :) باعث خوشحالیه دنبال میکنم. بنده هم دوست دارم مطالبتون رو دنبال کنم ولی دکمه دنبال کردن نذاشتید تو وبلاگتون. جای دیگری هم مینویسید؟ شما که استاد مینیمالید!
  • شاهزاده مهدی ذد کا
  • خلق در اعتراض به گرانی احتمالی بنزین در خیابانها نفس کش طلبیدند و خدا نفت کش دولت را در دریا غرق کرد.
    چه سخت مجازات کننده و منتقم است خدای خالق جبار
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی