بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

تأملی بر بازی سیاسی ایران در سالگرد انقلاب

سیاست
چهارشنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۹، ۰۵:۲۰ ب.ظ

چند شب پیش با رفقا «کودتا» بازی کردیم. یک بازی کارتی چندنفره جذاب که گویا در ژانر بلوف‌زنی به حساب می‌آید! مثل مافیا و پوکر! حین و بعد از بازی به این می‌اندیشیدم که این بازی مثل نامش چقدر سیاسی است. نظریه بازی‌ها از همین بازی‌ها سر بر آورده است و در واقع تلاشی منطقی و ریاضی برای فرموله کردن بهترین بازی‌کردن ممکن است. به این می‌اندیشیدم که در رشته‌های سیاسی و سیاست‌گذاری دانشگاه‌ها می‌شود حداقل دو واحد عملی، کودتا و پوکر و مافیا و غیره را بازی و تمرین کرد. اصل و اساس بازی‌ها فهم بلوف‌ها و نیات بازیکنان، اثر متقابل آنها بر یکدیگر، پیامدهای تصمیمات آنها و خود بر نتیجه بازی و بررسی احتمالات ممکن و در نهایت داشتن بهترین تصمیم‌گیری است.

اکنون که دهه فجر است میتوان بطور مشابه به بازی سیاسی کشور و سایر بازیکنان اندیشید. متأسفانه من فکر میکنم سیاستگذاران اما چنین نمی‌اندیشند. آنها تصمیماتی فقط برای رد شدن از مشکل همین الان خود میگیرند و فقط جلوی دماغ خویش را میبینند و پیامدهای آن، واکنش سایر بازیکنان و در نهایت دورنمای نتیجه‌ی بازی را در نظر نمیگیرند و همه اینها را به نوعی به تقدیر الهی واگذار می‌کنند (شاید با این عبارت معروف که ما مأمور به وظیفه هستیم). در حال حاضر فقط روی نابودی امریکا شرط بسته شده است! و حتی دستیابی به این هدف هم خارج از اراده کشور است یعنی مثلا باید امریکا بر اثر اشتباهات خویش نابود شود و احتمالا ما هیچ نقش فعالی در آن نمی‌توانیم داشت.

من واقعا نمیدانم با این نوع کور و شانسی بازی‌کردن ما، و برعکس، برنامه‌ریزی شده بازی کردن دشمن، چه آینده‌ای در انتظار کشور خواهد بود. و بنظرم سیاسیونی که ادعای دانستن میکنند همگی بلوف میزنند! چه آنها که فکر میکنند با مذاکره و امثالهم مسئله حل میشود چه آنها که بر مقاومت تاکید میکنند. حتی آنها که تصور میکنند با انقلاب، یورش نظامی خارجی، کودتا یا هرچیز دیگری کشور سامان میگیرد. همه اینها بنظرم بلوف سیاسی بیش نیست. احساس میکنم حداقل چهل سال، و عملا چند ده سال، یک دست افتضاح از بازی را پیش بردیم و در این دست قرار نیست برنده باشیم! باید یک دست دیگر از اول بازی کنیم! البته اگر بشود!


پ.ن: کودتا رو بازی کنید.

نظر شما چیست؟

تا کنون ۳ نظر ثبت شده است
  • سارا سماواتی منفرد
  • سلام

    سیاستمداران فعلی قائل به عمل به وظیفه هستند و می گویند ما مطابق تکلیف عمل می کنیم و کسانی که چنین می اندیشند زیاد مهم نیست که محاسباتی داشته باشند یا اینکه پس و پیش نوک بینی اشان را ببینند .

     


    سلام.
    بله. این یک برداشت سطحی از تکلیف‌گرایی است. در حقیقت دورنگری نیز اصل اساسی تکلیف‌گرایی است. ما مکلفیم که از عقلمون استفاده کنیم و همه جوانب را بسنجیم و به دقت نتایج کارمون رو بسنجیم ولی سطحی‌ترین برداشت ممکن از تکلیف‌مداری انجام میشه. در حقیقت در تشخیص تکلیف هم درست عمل نمیشه که اگر تکالیف درست تشخیص داده میشدند باید همه این تمهیدات دیده میشدند.
  • سارا سماواتی منفرد
  • تشکر ...

  • محمد مهدی شکوری
  • سلام

    (من این مطلب را کامل نخواندم)

    باید به سخنان رهبری دقت کنیم و انتخاب های درست و به موقع داشته باشیم...

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی