بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

بنده

زندگی با تغییر یک «حرف» می‌شود بندگی؛ اینجا هم، محل همان «حرف» ...

دنبال کنندگان: ‎+۱۰۰ نفر
بنده را دنبال کنید

58ام - امنیت اطلاعات

متفرقه
شنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۳، ۰۹:۲۸ ق.ظ

متأسفانه هنگام صحبت در مورد جاسوسی از یک جامعه و از یک کشور برخی افراد با کوته ­نظری عنوان می­کنند که حتّی اگر هم از اطلاعات من جاسوسی کنند چه مشکلی پیش می­آید؟ مگر من چه آدم مهمی هستم؟ ضمن وجود احتمالاتی از جمله اینکه هر انسان برجسته ­ای روزی انسانی کاملاً عادی بوده است و احتمال مشهور شدن هرکس وجود دارد قصد نویسنده اشاره به مسائل بزرگتری از اینگونه جاسوسی­هاست. یکی از نمودهای این دست جاسوسی­ها در فتنه­ ی سال 88 رخ داد. در آن زمان برخی افراد وقتی در حین خرابکاری دستگیر می­شدند و پس از تعهد و چند ساعت آزاد می­شدند دیده می­شد که در خرابکاری دیگری دوباره حضور دارند و دوباره بازداشت می­شدند. با بازجویی از این افراد مشخّص شد که گروهی از آنها مورد تهدید قرار گرفته ­اند. برای مثال با جوانی که استعداد خرابکاری داشته است تماس گرفته­ اند و وی را تهدید کرده ­اند که اگر در خرابکاری شرکت نکند با استفاده از فیلم­ها و عکس­هایی که از وی دارند تا آخر عمر وی را بی ­آبرو می­کنند. در این مثال می­بینید که شخصی ناخواسته وارد یک فضای مخرّب سیاسی می­شود و این شخص نیز همچون همه ­ی ما یک انسان معمولی است. او فقط یک قربانی است که به جای او هر کدام از ما می­توانستیم باشیم. پس برای سرباز شیطان شدن نیاز نیست انسان مهمّی باشیم. اتفاقا در این موارد شیطان به دنبال انسانهای کاملاً معمولی می­گردد تا آنها را سرباز خط مقدم خود سازد؛ هیچوقت سران فتنه ­ها خود را در خط مقدم نبرد قرار نمی­دهند، این انسانهای معمولی و قربانی هستند که جان فدای آنها می­شوند. این یک مثال از مشکلات فردی در جاسوسی بود. امّا قصد اصلی نویسنده ایجاد توجه نسبت به مسائل جمعی است.

در اینگونه جاسوسیهای گسترده، اهداف تنها یک فرد نیستند، بلکه هدف جامعه است که شبکه ­های اجتماعی از جمله مفید­ترین و راحت­ترین روشهای این دست جاسوسیها هستند. در این دست جاسوسیها هر فرد به تنهایی مهم نیست بلکه فرد یک نمونه ­ی آماری تلقی می­شود. برای مثال وایبر با تطبیق موقعیت مکانی کاربران خود روی نقشه ­ی ایران به یک آمار خیلی ساده دست می­ یابد که برای مثال بیشترین کاربران وایبر در تهران هستند و کمترین کاربران در سیستان و بلوچستان. با این داده ­ی بسیار ساده او متوجه می­شود قدرت نفوذ خود در تهران بیشتر است بعلاوه این­که باید برای بازاریابی در استانی مثل سیستان و بلوچستان کار کند. فراتر از این می­تواند متوجه شود که در کجای ایران مردم بیشتر وابسته به گوشی­های هوشمند هستند. در کجای ایران مردم بیشتر با گوشی به اینترنت متصل می­شوند. این دست اطلاعات بسیار خام و ساده می­توانند مقدمه ­ی تحلیل­های مهم­تر و بزرگتری قرار گیرند. در واقع اگر یک دانشجوی جامعه ­شناس ایرانی بخواهد همین اطلاعات ساده را برای پایان­ نامه ­ی خود جمع آوری کند باید با صرف هزینه و وقت بسیار و از طریق پرسشنامه و از طریق نمونه­ ی آماری اندک به نتایج خود دست یابد حال آنکه پیشاپیش مشخّص است که روایی اطلاعات جمع ­آوری شده توسط او بسیار پایین ­تر از اطلاعاتی است که در دست شرکت وایبر قرار دارد و این در حالی است که وایبر بصورت لحظه به لحظه اطلاعات خود را به روز می­کند ومی­تواند شناختی کلّی و جامع و به روز از خصوصیات کلّی (اعم از احساسات و دیگر ویژگیهای جمعی) ایرانیان به دست بیاورد. این تنها یک مثال کوچک بود. وایبر می­تواند بفهمد مردم کجا بیشتر پیامک میزنند و مردم کجا بیشتر زنگ میزنند و حتی مردم کجا فقط نظاره می­کنند و فعال نیستند و قس علی هذا.

نکته­ ی دیگر در این رابطه ویژگی دیگر وایبر (و نرم ­افزارهای مشابه آن) در خواندن لیست دفترچه ­ی تلفن همراه، مکالمات و پیامکهاست. اینکه در لیست دفترچه تلفن همراه یک نفر 100 نفر و در دیگری 200 نفر و در دیگری 1000 نفر هستند آیا برای شما بی معنی است؟ قطعاً خیر. این آمار معنی ­دار می­تواند برای یک سرویس اطلاعاتی برای شناخت افراد اجتماعی­ تر سودمند باشد حال آنکه این ساده­ ترین نوع اطلاعاتی است که از یک لیست دفترچه تلفن همراه به دست می­آید. برای مثال یک سرویس اطلاعاتی درک می­کند که اگر بتواند یک نفر که 1000 کانتکت در لیست تلفن همراه خود دارد را تحت تأثیر قرار دهد برایش سودمندتر از کسی است که 100نفر کانتکت دارد. یا این سرویس­ها می­توانند با وزن­ دهی به کانتکت مخاطبان به شبکه­ ی عظیم ارتباطات در یک کشور دست پیدا کنند. برای مثال با تطبیق لیست تماس­ها و پیامک­ها با لیست دفترچه ­ی تلفن همراه می­توان فهمید یک نفر با چه کسانی بیشتر در ارتباط است و با چه کسانی اصلاً در ارتباط نیست. برای مثال ممکن است کسی 1000نفر در دفترچه ی خود داشته باشد امّا به 900 نفر آنها در یک سال گذشته حتّی یک پیامک هم نزده است و با 50 نفر باقیمانده نیز در 3 ماه گذشته ارتباط نداشته است امّا کسی که 200 نفر در دفترچه­ی خود داشته است با 100نفر آنها در طول یک ماه گذشته حداقل 2بار تماس تلفنی داشته است بنابراین فرد دوم اجتماعی ­تر است. علاوه بر این می­توان 20 نفری را که هرکس بیشتر تماسهای پیامکی و تلفنی با آنها داشته است تشخیص داد و آنها را در یک گراف به تصویر کشید و افراد اجتماعی ­تر را بزرگتر و افراد غیر فعال را کوچکتر ترسیم کرد و این نقشه ­ی عظیم را برای فعالیت­ها فرهنگی خود و تأثیرگذاری روی افراد (کاری که در جنگ نرم تسخیر قلب­ها عنوان می­شود) نقشه ­ی راه قرار داد چرا که در این گراف نقش برخی کلیدی است و به نوعی شاهراه هستند و برخی در سرشاخه ­ها به سر میبرند و نقش کمرنگی دارند پس تسخیر قلب افراد کلیدی قطعاً نتایج بزرگتری در پی دارد.

این مباحث بسیار می­توانند ادامه بیابند و ساعت­ها درباره انواع اطلاعات و انواع روشهای کسب اطلاعات صحبت کرد و کتاب­ها نوشت امّا نویسنده به همین چند مثال ساده (که الحق پیش­ پا افتاده ­ترین نوع کارهایی است که می­توان کرد) بسنده می­کند و خواننده را به دوری از کوته ­بینی و توجه بیشتر به حقایق دنیای امروز دعوت می­کند. دنیای امروز پیچیده ­تر از هر زمانی در تاریخ بشر انسانی است و یکی از پیچیدگی ­های آن جهالت اکثر نوع بشر از فهم و دریافت این همه پیچیدگی است و به قول معروف استحمار نوع بشر و احمق پروری آنهاست تا توانایی درک این وقایع را نداشته باشند. در این سیستم یک عنصر مهم آن است که ما بعنوانِ یک مسلمان شیعه، سرباز جمع ­آوری اطلاعاتِ رژیم صهیونیستی نباشیم. با این دید شما را دعوت به مطالعه­ ی خبر ذیل می­کنم:

INSCOM یا فرماندھی اطلاعات و امنیت ارتش آمریکا به دنبال ابزاری است که بتواند تجزیه و تحلیل ھای لازم را بر روی داده ھا جمع آوری شده از یک لیست 40 کشوری انجام دھد و در ده تم تحلیلی از جمله "سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی، زیرساخت ھا و سیستم ھای اطلاعاتی کشورھای خارجی،" و ھمچنین تجزیه و تحلیل احساسات و تجزیه و تحلیل ھای پیشگویانه وارد شود. این سرویس از طریق گوشی ھای ھوشمند و یا تبلت ھا، در دسترس این واحد ارتش قرار خواھد گرفت.[1]

همانطور که مشاهده می­شود این ابزارها به جمع­ آوری اطلاعات کلان سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی و ... میپردازند (نه تنها اطلاعات شخصی کاربران) و از آن طریق به تجزیه و تحلیل احساسات جمعی و نه فردی و پیشگویی درباره ­ی حرکات احساسی اجتماعی یک ملّت می­پردازند.



[1] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/272047

در مورد وایبر و ریشه‌های اسرائیلی آن بیشتر مطالعه کنید:

http://en.wikipedia.org/wiki/Viber

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%A8%D8%B1

نظر شما چیست؟

تا کنون ۲۲ نظر ثبت شده است
  • آی الکسا نماینده رسمی الکسا در ایران
  • www.iAlexa.ir
    لذت یک درآمد شیرین اینترنتی !!!

    هم کسب درآمد و هم افزایش بازدید

    کسب درآمد تا 1 میلیون تومان درماه
    پرداخت منظم و تضمین شده

    افزایش بازدید وبلاگ شما
    افزایش رنک الکسا وبلاگ شما
    افزایش رنک گوگل وبلاگ شما
    قانونی شرعی حلال
    مورد تایید الکسا
    مورد تایید گوگل وبمستر

    عضویت 100% رایگان و آسان سریع در 5 ثانیه !

    هدیه ویژه : 20000 هزار بازدید واقعی با آی پی های مختلف از سایت و یا وبلاگ شما فقط 5 هزار تومان به همراه خرید آنلاین !! 1000 برابر ارزانتر از پاپ آپ !!

    بازدید وبلاگ خود را 99 برابر کنید
    www.iAlexa.ir

  • پریشان گویا
  • سلام
    خیلی ممنون از تحلیل تون استفاده کردم

    سلام
    خواهش میکنم. ممنون از شما بابت بازخوردتون
    سلام
    از مقاله تون استفاده کردم خیلی خوب بود.

    سلام
    ممنون از نظرتون. لطف دارید. 
    سلام
    بسیار جالب.و حتی می بنیم کسانی رو که میگن ما باید از وایبر استفاده کنیم تا خار بشیم تو چشم خودشون.یا توپو بندازیم تو زمین حریف....واقعا برام جالبه چرا فک میکنن وایبر باید بشینه ببینه اونا خار بشن....من که پاک کردم  و دارم لذت می برم.اصلا جدای از قضیه ی جاسوسی یک اسیب های جدی تری هم داره که مثلا خلوت رو از انسان میگیره.حاسبوا قبل ان تحاسبوا رو ملت معمولا قبل از خواب انجام میدادن.اصلا یک اصطلاحه که قبل خواب فکر کن و اعمالتو بررسی کن.ولی این محیط ها شب،لیل لباسا،خلوت و...از خیلی ها گرفته...و هنوز دارن خار میشن تو چشم دشمن....
    و البته اینکه محیط های مجازی هیچ مرزی نداره(تو خود حدیث مفصل بخوان...)
    و فوق العاده اعتیاد آوره.بنظر من بزرگترین ضربه هایی که میزنه اینه که الان من می بینم نسل سوم ما همه درگیرن.خب این ها معمولا یا مادرن یا پدر.و مثلا من توی فامیل می بینم حوصله ی فرزند داری و خانه داری و مطالعه و تفکر ندارن...چون همه درگیرن...و بعد میگن چرا دهه هشتادی ها و دهه نودی ها گودزیلان.خب آخه وقتی مادر بچه رو گودزیلا حساب میکنه چه توقعی میشه داشت؟؟؟چه نسلی بشوند نسل های بعد ما.حالا پیدا بشه یکی و ارزش لازم رو هم قائل بشه جامعه چطور خواهند بود؟؟
    من الان یه پست زدم درمورد این آزادی های یواشکی.البته پست که نه...یه جور درد دله.تو این پیج خیلی خیلی من دیدم که طرف مادره....با همه ی قداست مادری.دغدغه اش شده چی؟؟
    سرتونو درد اوردم.بسیار متنتون جالب بود.برای بحث خیلی خوب بود:)
    پیروز باشید ان شاالله

    سلام
    ممنون از نظر خوبتون. درد دل خوبی بود. بله. موارد اجتماعی این مسئله بسیار زیاد است که متأسفانه کم پرداخت شده است. مطلب بلند و بالایی در مورد شبکه‌های اجتماعی موبایل دارم مینویسم برای یک سایتی. این پست بخشی از اون مطلب است. هم مباحث امنیتی و سیاسی و هم اقتصادی و نیز اجتماعی رو دارم پوشش میدم. انشالله مطلب جامعی بشه
    مواردی که گفتین رو انشالله سر فرصت در قسمت اجتماعی لحاظ میکنم
    ممنون از شما
    یاعلی
    ولی معتقدم اشک ما و اعصاب خردی شما قدرتش خیلی بیشتر از شعر (و وعر!)های اون هاست...

    به یاد حضرت روح الله.بکشید مارا...ملت ما بیدار تر میشود...

    بله، باطل اساساً قدرت ندارد
    سلام علیکم.
    تحلیل و تذکر خوب و بجایی بود.
    ممنونم.
    متأسفانه خیلی بی توجهی و سهل انگاری در این موارد هست.


    عیدتان مبارک.
    التماس دعا،
    یا حق.

    سلام
    ممنون از نظر لطف شما. انشالله هم شما رعایت میکنید و هم دیگران رو به رعایتش تشویق میکنید، و به همین ترتیب توجه به این موضوعات بیشتر میشود.

    سلام محب الرضا (ع)

    این بار هم دعوتین ...
      
    قرار بود نمانی ...
    راه نحات آن است که ...
    کاش باب القاسمی هم می داشتیم ...
    چالش اشک
    در حرمش شاه و گدا برابرند ....
    میشه دعا کنی شهید شم ...



    http://nishtar.ir/


    منتظرتون هستیم 
     (س)یا زهرا

    با سلام وبلاگ پر محتوایی دارین لطفا به اپل ایرانی هم سر بزنید

    سلام
    ممنون. انشالله حتما
  • علی اصغر جوشقان نژاد
  • سلام.
    مطلب شما بازنشر داده شد.

    سلام
    ممنون از لطف و بزرگواری شما. امیدوارم لایق باشم
    سلام علیکم
    خداقوت
    سالم باشید و حاجت روا

    سلام
    ممنون. همچنین
    سلام.من یک وبسایت دارم که در آن برای بالا بردن بازدید شما بنر و بک گراند و هدر رایگان می سازم.هزینه ی کارما 3صلوات برای سلامتی آقا امام زمان می باشد.
    جهت دیدن کارهای ما می توانید به آدرس زیر بروید
    WWW.SUN-SHIEH.TK

    تحویل کارها 3روزه

    سلام
    ممنون از شما.
  • سید محمد حسینی یزدی
  • سلام بسیار سایت زیبا و پر محتوایی دارید. 
    در پناه مولا باشید 
    یاعلی

    سلام
    شما لطف دارید. انشالله. وبلاگتان را خوب شروع کرده اید. نامگذاری خوبی دارد. موفق باشید
    با مطلب و سخنرانی زیبایی از استاد دانشمند در مورد توکل به روزیم
    ممنون میشم منت بزارید و سر بزنید
    منتظر شما دوستان و نظراتتون
    التماس دعای فراوان
    یا علی مدد

    سلام
    ممنون از دعوتتون. لطف کردید. حتما سر میزنم
  • نورالدین عبدالله زاده
  • سلام دوست عزیز 
    این پیام فقط برای شما ارسال شده است.
    جهت تبادل لینک رایگان بیا به این آدرس : اینجا 

    سلام
    ممنون

    سلام
    با سوال جالبی به عنوان "اگر شیطان از بهشت اخراج شد، چگونه آدم و حوا را گول زد؟" بروزیم
    تشریف بیارید.


    سلام
    انشالله
    آنقدر که اسلام از این مقدسین روحانى نما ضربه خورده است، 
    از هیچ قشر دیگر نخورده است 
    (امام خمینی ره)

    سلام
    تربت بروز شد
    و منتظر حضور شما
    عیدتون مبارک
    التماس دعا

    سلام
    ممنون از دعوتتون
  • رایانه کمک پارس فرتاک
  • سلام دوست عزیز

    وبلاگ زیبایی دارید.به من هم سر بزنید .

    ما یه شرکت داریم خدمات کامپیوتری عرضه میکنیم (مشکلات نرم افزاری ,اینترنتی,بازی ,سخت افزار,شبکه و…) البته بصورت تلفنی که هم در وقت و هم در هزینه صرفه جویی بشه,و یه مزیت دیگه ای که داره خودتونم یاد میگیرید, وترس اینو ندارید که یه وقت فایل شخصی تون کسی ببینه.

    خوشحال میشم با لینک کردن ما(به اسم رایانه کمک فرتاک) به بقیه مردم خوبمون مارو معرفی کنید.(لینک کردین خبرم کنید لینکتون کنم)

    یه چیز دیگه یادم رفت لطف کنید یکی از پست های وبلاگ ما یا یکی از عکس های تبلیغاتی ما را در وبلاگ یا سایت خود به اشتراک بزارید,و به ما خبر دهید.

    با سپاس فروان.

    رایانه کمک فرتاک

    شماره کارشناسان ما: 9099070345

    http://komakrayane-fartak.mihanblog.com

    سلام. ممنون
    خیلی مفید بود

    سلام
    خیلی لطف دارید :)
    سلام منتظر المهدی (عج)

    هنر هفتمم آرزوست ...

    جدیدترین مقاله پیرامون اوضاع فعلی هنر هفتم ، منتظر شنیدن رهیافت های شما هستیم. .
    یا زهرا
    http://nishtar.ir/


    سلام
    ممنون از دعوتتون

    سلام وبتون عالیه خدایی

    بیا با هم تبادل لینک کنیم تا بازدیدمون بیشتر بشه

    شما من رو بانام   فیلم های آموزشی علوم آزمایشگاهی  لینک کنید بعد خبر بدید تا من هم شما رو لینک کنم.

    منتظرم


    سلام
    ممنون از لطفتون
    سلام
    به توفیق الهی صالحات با مطلب «تمدن غرب تمدنی حرام زاده» به روز شد.
    و من الله التوفیق

    سلام
    ممنون از دعوتتون :)
    خیلی قانع کننده نوشتید...
    من قانع شدم

    ممنون :)
    من هم از وایبر و سایر موارد استفاده نمیکنم :)
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی